Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.
Nainen istuu punaisessa vaatekasassa
Nainen istuu punaisessa vaatekasassa

Grand One

Näin Yhteishyvästä tuli monikanavainen mediabrändi

Yhteishyvä on ollut mukana suomalaisten arjessa jo 120 vuotta. Digiajan ja uuden sukupolven kuluttajien myötä Yhteishyvä näki tarpeen uudistua. Halu löytää uusia tapoja houkutella nuorempia lukijoita ja vastata samalla modernin median haasteisiin sai aikaan kiinnostavan ketjureaktion.

Teksti: Yhteishyvä
Kuvat: Yhteishyvä
23.1.2025 | Päivitetty 3.2.2025

Yhteishyvä on ollut suomalaisten arjen kumppani jo 120 vuotta ja tarjonnut monipuolisia sisältöjä aina ruokaohjeista arjen vinkkeihin ja kolumneista ajankohtaisiin ilmiöihin. Suosio perustuu kykyyn vastata suomalaisten tarpeisiin käytännönläheisillä ja inspiroivilla sisällöillä. Vaikka Yhteishyvä on vakiintunut osa suomalaista mediakenttää, digitaalisuus ja muuttuva mediaympäristö asettavat uusia haasteita: median kulutustottumukset ovat murroksessa ja digitaalisten kanavien suosio kasvaa jatkuvasti.

Miten Yhteishyvä voi vastata tähän muutokseen – varmistaa tulevaisuutensa ja säilyttää kiinnostavuutensa myös jatkossa?

Kaksi älypuhelinta, joissa Yhteishyvän juttuja

Strategia – digiyleisöjen tavoittavuuden kasvattaminen

Tavoitteena oli tunnistaa Yhteishyvälle keskeisimmät digikanavat, lisätä niiden tavoittavuutta ja tunnettuutta sekä sitouttaa yleisö Yhteishyvän ja sitä kautta S-ryhmän sisältöjen pariin. Digikanavissa Yhteishyvä haluaa palvella erityisesti nuoria aikuisia, jotka ottavat haltuun omaa taloudenhoitoa ja ruuhkavuosia.

Luova idea – Yhteishyvä auttaa arjessa

Yhteishyvä on tarjonnut apua ja iloa arkeen jo 120 vuotta. Asiakastutkimuksissa havaitsimme, että arjen aiheet ovat edelleen kiinnostavimpia sisältöjämme. Lähdimme miettimään, miten tarjoamme apua arkeen kiinnostavalla ja huomiota herättävällä tavalla kaikissa Yhteishyvän digikanavissa. Luova idea kiteytyi lopulta kysymykseen: miten Yhteishyvä vastaa tämän päivän nuorten aikuisten (a)ikuisuuskysymyksiin?

Tutustuimme dataan asiakasomistajien mediankäytöstä sekä arjen kipupisteistä. Jo aikaisessa vaiheessa määritimme brändiattribuutit, jotka määrittivät kehityksen suuntaa. Tunnistimme myös, että nuorten aikuisten digitaalisen median kulutus painottuu mobiiliin sekä lyhyisiin mikrohetkiin – siksi suunnittelu on tehty nämä tarpeet huomioiden.

Yhteishyvä.fi:n käyttöliittymä sekä puhelimessa, että tietokoneen ruudulla

Asiakkaat mukana suunnittelussa ja toteutuksessa

Suunnitteluprosessissa asiakkaat eli lukijat olivat koko ajan keskiössä. Teimme sekä laadullista että määrällistä tutkimusta kohderyhmän tarpeiden tunnistamiseksi, validoimme visuaalista ilmettä brändiattribuuttien avulla sekä teimme käyttöliittymätestauksia uusista digitaalisen tarinankerronnan muodoista sekä yleisestä käytettävyydestä. Syväluotaavien haastatteluiden ja asiakasiltojen kautta suunnitteluun osallistui yli 30 asiakasta.

Yhteishyvän brändiattribuutit

Asiakkaat osallistuivat suunnitteluun. Yhteishyvän brändiattribuutit ohjasivat tekemistä.

Olemme suunnitteluprosessin aikana keränneet systemaattisesti palautetta tehdyistä muutoksista. Keräämme sivustolla käyttäjäpalautetta kuukausittain. Kaiken kaikkiaan yli 50 000 asiakasta on vaikuttanut suunnittelutyöhön joko haastatteluissa, kyselytutkimuksiin vastaamalla tai antamalla palautetta.

Sisältö rikastunut! Ulkoasu modernisoitunut! Hyvä!

Asiakaspalaute 12/2024

Käyttäjätutkimuksista havaitsimme viisi tärkeintä löydöstä, jotka ovat ohjanneet suunnittelua ja sisällöntuotantoa.

1. Aika ei riitä kaikkeen – tarve nopeasti ja helposti kulutettavalle sisällölle

2. Sisältöjä kulutetaan silloin kun se itselle sopii, itselle sopivassa kanavassa

  • Sisällön jakelu ja julkaisu monikanavaisesti.

  • Printtilehden jakelu S-ryhmän ruokakaupoissa.

  • Uutiskirjeessä ajankohtaiset vinkit arkeen.

  • Yhteishyvän uusi Tiktok-tili tarjoaa lyhyttä, helposti lähestyttävää ja viihdyttävää sisältöä arjen mikrohetkiin.

3. Omat kiinnostukset ohjaavat mediakäyttäytymistä

  • Yhteishyvä on tunnettu ruoka- ja reseptipalvelu. Tarjoamme yli 8 000 reseptin reseptiarkiston, uusia reseptejä kuukausittain sekä paljon ruoanlaittovinkkejä kaikissa kanavissamme.

  • Tarjoamme paljon tietoa ja monipuolisia sisältöjä arkeen. Vuonna 2024 olemme panostaneet esimerkiksi neulontaan, perhe-elämään ja kauneuteen liittyviin sisältöihin.

4. Printti nähdään luksuksena

  • Yhteishyvän printtilehti on levikiltään yksi Suomen suurimmista. Vuonna 2024 myymäläjakelun visuaalinen ilme uudistettiin kokonaisuudessaan uudistuneen brändi-ilmeen mukaiseksi ja viestit esillepanomateriaaleissa muutettiin tukemaan määritettyä äänensävyä.

5. Sisällön pitää olla optimoitu kanavaan

  • Olemme kanavissa, joissa yleisö kuluttaa mediaa ja jakelemme sisältöä kanaviin optimoidulla tavalla. Esimerkiksi nettijuttuihin ohjataan aktiivisesti ja systemaattisesti Instagram-tarinoiden kautta.

  • Sisältöä optimoidaan Google Discover -näkyvyyden näkökulmasta.

  • Kanaviin on suunniteltu omia sisältökonsepteja.

Yhteishyvä monessa eri kanavassa

Vuoden 2024 aikana harppaus asiakaslehdestä mediabrändiksi

Yhteishyvä teki vuoden 2024 aikana huiman harppauksen asiakaslehdestä monikanavaiseksi lifestyle-mediabrändiksi.

Vuonna 2024 Yhteishyvä oli kokonaistavoittavuudeltaan Suomen suurin aikakausmedia. Olemme seitsemänneksi eniten viikkotavoittavuutta digissä kasvattanut media (+24 900, KMT 2024 vs. KMT 2023) ja tällä hetkellä digitavoittavuudelta Suomen kahdeksanneksi suurin aikakausmedia digissä. Loppuvuodesta 2024 rikoimme omia ennätyksiämme Finnish Internet Audience Measurementin viikoittaisilla listoilla ja nousimme viikoittaisissa kävijöissä alkuvuoden noin 200 000 viikkokävijästä lähes 500 000 kävijään viikossa.

Minulle Yhteishyvä on tärkeä ja merkityksellinen. Se on säilyttänyt hyvän sekä asiantuntevan linjansa, samalla kuitenkin uudistuen mukavalla, kiintoisalla tavalla.

Asiakaspalaute 11/2024

Myös kävijöiden sitoutumista kuvaavat mittarit ovat kehittyneet positiiviseen suuntaan vuonna 2024 edelliseen vuoteen verrattuna. Sivustolla vietetty aika on noussut yli 13 % ja sessioiden määrä kasvanut 11 %. Myös asiakaspalautteet ovat viestineet uudistuksen onnistumisesta.

Aiheet