Semifinaalin punainen lanka on kuluttajatutkimus, jossa kaikki kymmenen ideanikkaria pääsevät maistattamaan tuotteitaan kansalaisille. Parhaiten tutkimuksessa pärjäävälle tuotteelle on luvassa suora finaalipaikka. Loput joutuvat jännittämään jatkoaan pidempään.
Bulgurpiirakalla semifinaaliin saakka ponnistanut Siva Parlar on erityisen jännittävässä tilanteessa: esikoisen laskettu aika alkaa olla käsillä, mutta samalla täytyy keskittyä esittelemään uutta tuotetta ensin kuluttajille ja sen jälkeen vakuuttaa tuomaristo bulgurpiirakan kaupallisesta potentiaalista. Kaikki ei ole vielä kristallinkirkasta.
”Tuleeko finaalipaikka vai vauva ensin? Toivotaan, että finaalipaikka tulee ja vasta sen jälkeen katsomaan vauvaa”, Siva kertoo tilanteestaan.
Tuomaristolle Siva kertoo kohderyhmän olevan noin 18-40-vuotiaat kuluttajat, mikä saa erityisesti Jyrki Sukulan ja Jukka Kurttilan kulmat kurtistumaan.
”Eli puhutaan noin 1,5 miljoonasta kuluttajasta”, Sukula kuittaa.
”Sä puhuit ensin miehistä, sitten koululaisista ja lopulta naisista, niin kohderyhmän kokohan oli jo oikeastaan lähes viisi miljoonaa. Sun pitää skarpata tän kohderyhmän kanssa”, Kurttila nuhtelee.