Ällistyttävä trendi! Nuoret haluavat nyt tuoksua leivonnaisilta
Suomalaiset ostavat tuoksuja nyt rohkeammin. Erityisen suosittuja ovat esimerkiksi leivonnaisista tutut aromit.


Hajusteita myydään Suomessakin nyt ennennäkemättömiä määriä, ja niistä ovat innostuneet etenkin nuoret. Sosiaalisen median vaikuttajat suosittelevat tuoksuja ja tutustuttavat brändeihin. Toisin kuin vanhemmat, tuoksuilleen uskollisemmat sukupolvet, nuoret ostavat useita hajuvesiä ja vaihtelevat niitä mielialan mukaan.
”Arkeen ja opiskeluihin on oma tuoksu, ja iltatuoksu on sitten erikseen. Suomalaiset ostavat rohkeammin useita tuoksuja ja valitsevat sitten kotona, mitä laitetaan. Enää ei mennä yhdellä tuoksulla viittä vuotta”, kertoo kosmetiikan myyntimiljöövastaava Eeva Silvennoinen Sokos Helsingistä.
Sokoksella sekä naisten että miesten tuoksujen myynnin kehitys on ollut tasaisessa nousussa korona-ajasta lähtien. Erityisesti miesten tuoksujen myynti on kasvanut. Nuoret tietävät jo kauppaan tullessaan, mitä ja minkä merkkistä tuoksua haluavat, kun taas vanhemmat kuluttajat tarvitsevat valinnassaan enemmän aikaa ja apua, Silvennoinen kertoo.
Tuoksut saattavat muistuttaa kypsempiä käyttäjiä menneistä hetkistä ja matkoista, kun taas nuorelle merkkituoksu voi toimia eräänlaisena käyntikorttina.
”Tuoksu saattaa olla edullisempi kuin saman merkin vaate tai käsilaukku. Ostamalla tuoksun nuori pääsee tietyn trendimerkin maailmaan mukaan”, Silvennoinen kertoo.
”Tuoksu saattaa olla edullisempi kuin saman merkin vaate tai käsilaukku. Ostamalla tuoksun nuori pääsee tietyn trendimerkin maailmaan mukaan.”
Monet hakevat tuoksuillaan mielihyvän tunteita. Sokoksen Eeva Silvennoisen mukaan Suomessa suosittuja ovat herkulliset gourmand-tuoksut, joiden tuoksunuotit pitävät kukkien ja puiden sijasta sisällään makeista syötävistä, kuten leivonnaisista, tuttuja aromeja. On kaakaota, hattaraa, suklaata ja karamellia, jotka tuovat välittömästi mukavan olon ja hyviä muistoja.