Innostus värianalyysiin näkyy Joutsenen tuotteissa

Joutsenen tuotteet ovat lämmittäneet suomalaisia kohta 90 vuotta. Nyt tuotteissa näkyvät värianalyysien vaikutukset.

Joutsenen Matias Kotkasaari ja Katja Helén keskellä suuria säkkejä, jotka ovat täynnä untuvaa
Joutsenen Matias Kotkasaari ja Katja Helén keskellä suuria säkkejä, jotka ovat täynnä untuvaa

Untuvia säilytetään urheilukentän kokoisessa kuplahallissa. Toisessa hallissa on Joutsenen tuotanto. Kuvassa Joutsenen toimitusjohtaja Matias Kotkasaari ja yrityksen muotidivisioonan johtaja Katja Helén.

Teksti: Sami Sykkö
Kuvat: Aleksi Poutanen
16.11.2025 | Päivitetty 16.11.2025

Ravintola Palacen juhlasalissa laulaja ja laulun­tekijä Behm nousi lavalle ja alkoi laulaa ihanalla äänellään suuria hittejään. Oli lokakuu 2024.

Palaceen oli kutsuttu toimittajia ja vaikuttajia, sillä tilaisuudessa julkaistiin Rita Behmin ja Joutsenen yhteistyö.

Lavan läheisyydessä oli esillä pieni mustavalkoinen kokoelma, johon kuului esimerkiksi untuvaponcho ja -baskeri. Joutsenen historian ensimmäinen yhteistyömallisto oli merkki siitä, että yritys tavoittelee uutta nousua.

”Olen kolmen vuoden jälkeen vielä aika untuvikko”, Katja Helén sanoo. Hän on Joutsenen muotidivisioonan johtaja, ja hän on pistänyt tuulemaan.

Jos Helén onkin melko uusi kasvo Joutsenella, hän on konkari muotialalla. MASI Company on suomalainen farkkualan yritys, ja siellä Helén toimi ensin myyntiedustajana, sitten myynti- ja tuotepäällikkönä, ja lopulta kaikkien MASI Companyn brändien kehitysjohtajana. Sen jälkeen Helén työskenteli Metsolan kehitysjohtajana.

Katja Helén katselee untuvatakkeja tehdassalissa

Tehdassaleissa on suuria kolhoja koneita, mutta yrityksen valmistama tuote on harvinaisen kevyt, syntyväthän Joutsen Finlandin peitot, tyynyt ja takit untuvista ja pienistä höyhenistä.

Joutsenella hän on saanut uudistukseen tukea Matias Kotkasaarelta, jonka suvun yritys Joutsen on.

Juuri Matiaksen isoisä Marius Peder­sen perusti yrityksen vuonna 1936. Aluksi sen nimi oli Oy Suomen Höyhen Ab.

Kuka olisi voinut arvata, millaisen jäljen Tanskassa syntynyt Marius tulisi jättämään suomalaisten makuuhuoneisiin ja vaatekaappeihin? Alku ei varsinaisesti ollut lupaava: Mariukselta eivät koulussa sujuneet laskento eikä katekismus, ja punatukkaista poikaa haukuttiin tyhmäksi ja rumaksi.

Vuonna 1908 hän pääsi töihin meijeriin, ja vähän myöhemmin nuorukainen muutti töiden perässä Suomeen, Turun lähelle Mietoisiin. Meijerissä homma luisti. Pian Pedersen jo vuokrasi oman meijerin, vaurastui ja alkoi ostella osuuksia margariinitehtaista. Tanskalainen maahanmuuttaja päätyi jopa johtamaan Valtion margariinitehdasta.

Vuonna 1935 hän perusti jäätelötehtaan, joka sai nimekseen Oy Jäätelö – Glass Ab ja tunnuksekseen pingviinin. Seuraavana vuonna Pedersen myi tehtaan ja pingviinin Valiolle, sillä liikemiehen lamppu oli syttynyt jälleen.

Hän oli katsellut vaimoaan Saimaa, joka oli pessyt saunassa höyheniä. Siitä Pedersen sai idean perustaa Helsingin Sörnäisiin tehtaan, jossa puhdistettiin untuvia ja höyheniä ja valmistettiin ­untuva- ja höyhenvuodevaatteita. Yrityksen nimeksi tuli Oy Suomen Höyhen Ab. Ja loppu on historiaa.

Mies laittaa untuvia suureen koneeseen

Koneiden sisällä höyhenet ja untuvat lentelevät ilmavirran mukana – samalla suuremmat sulat erotellaan kevyimmistä höyhenistä.

Takki vuodelta 1966

”Meillä ei vaihdu mallisto joka sesonki”, Katja Helén sanoo.

Perheyrityksissä muutokset ovat usein hitaita ja asioille annetaan aikaa. Sama pätee tuotteisiin.

Vanhimman yhä tuotannossa olevan takin ensimmäinen versio on vuodelta 1966. Tuolloin suomalainen retkikunta oli lähdössä historialliselle vaellukselle läpi Grönlannin. Mukaan otettiin Joutsenen valmistamat makuupussit, mutta niiden lisäksi retkikunta tarvitsi myös lämmintä päällepantavaa. Joutsenella keksittiin varustaa herrat untuvatakeilla, mikä puolestaan sysäsi liikkeelle takkien tuotannon.

”Meillä ei vaihdu mallisto joka sesonki.”

Grönlannin retkikunnan paksun laatikkomaisen Tauko-takin eri versioita on valmistettu yli 40 vuotta. Mallia on sittemmin hiottu ja esimerkiksi hihaa on pidennetty.

Toki mallistoon tuodaan uusia tuotteitakin. Omia myymälöitä on seitsemän kappaletta, ja niistä saadun palautteen avulla tuotteita muokataan ja jalostetaan.

Joutsenen untuvatakki

Joutsen myös korjaa takkejaan. Niihin vaihdetaan lokeroita ja vetoketjuja.

Trenditkin vaikuttavat. Kun nuoret ovat hurahtaneet värianalyysiin, myös Joutsenen värillisten tuotteiden myynti on noussut.

”Värit ovat tuoneet kauppoihin uusia asiakkaita”, Helén kertoo.

Uutta väkeä on saapunut myös Sokokselle, jonka kanssa Joutsenella on pitkä ja hyvä suhde.

”Sokos on meille tosi merkittävä kumppani. Olemme yhdessä kehittäneet mallistoa. Sokoksilla on rohkeasti otettu uusia tuotteita ja saatu niillä hyviä tuloksia.”

Lämmin takki syleilee

Suomessa myydään paksujen untuvatakkien lisäksi kevytuntuvatakkeja, jotka ovat perinteisiä untuvatakkeja kevyempiä ja hengittävämpiä. Ulkomailla taas suositaan paksumpia untuvatakkeja.

Venäjän vienti pysähtyi sodan takia, ja nykyisin Joutsenen takkeja viedään Japaniin, Koreaan, Ruotsiin, Turkkiin ja Kazakhstaniin.

Untuvatakkien suunnittelu on erilaista kuin vaikkapa villakangastakkien.

Pitää testata materiaaleja ja sitä, mitkä leikkaukset toimivat untuvatakeissa parhaiten.

”Suunnittelija haluaa tietyn ulkonäön tuotteelle, ja sitten me tuotekehityksessä alamme miettiä, kuinka tuote pitää valmistaa.”

Yksityiskohta Joutsenen Blanka-takin kauluksesta

Yksi Joutsenen menestyneimmistä takeista on Blanka-takki, jonka myynti on kasvanut joka vuosi. Se on myynyt hyvin esimerkiksi Sokoksella. Kuluttajien toiveiden mukaan huppuun ja vyötäröön on lisätty kiristysnauhat. Uuden takin nimi on Blenda, ja se tulee myyntiin tänä syksynä.

Katja Helén miettii tiimeineen myös sitä, kuinka untuvat pysyvät paikoillaan. Esimerkiksi takkien olkapäihin ja kädentaitteisiin tehdään untuvia varten piilolokeroita, jotka eivät näy ulospäin mutta tekevät takista mukavamman käyttää.

”Pyrimme siihen, että kaikkein kylmimpinäkin aamuina ihmisten olisi mukava kääriytyä meidän takkiimme. Että se olisi kevyt mutta lämmin syli.”

Untuva sopii myös kesään

Ensi vuonna Joutsen täyttää 90 vuotta. Se on ikuisuus suomalaisessa vaatetusteollisuudessa. Miksi juuri Joutsen lentää yhä?

Koska sillä on kaksi siipeä. Talvella myydään takkeja, ja keväällä ja kesällä vuodevaatteita.

”Se luo turvaa liiketoimintaan.”

Takkisesonkia on onnistuttu jatkamaan tuomalla mallistoon ohuet kevytuntuvatakit, joita moni käyttää viileämpinä kesäpäivinä villatakin sijasta.

Katja Helén untuvia hiuksissaan

”Pyrimme siihen, että kaikkein kylmimpinäkin aamuina ihmisten olisi mukava kääriytyä meidän takkiimme”, Katja Helén sanoo.

Joutsenen tuotteet sopivat puhdistettujen untuvien ansiosta myös allergikoille, ja tuotteiden ja untuvien laadusta ollaan tarkkoja.

”Auditoimme tiloja, ja viime vuonna 67 prosenttia käyttämästämme untuvasta oli sertifioitua.”

Yksi syy menestykseen on se, että Joutsen on perheyritys.

”Puhumme joutsenperheestä. Olemme ketteriä, mutta liikeidea on sama kuin Mariuksella ja hänen vaimollaan Saimalla vuona 1936.”

Liikeidea on yksinkertainen: Joutsen valmistaa korkealaatuisia tuotteita, jotka tuottavat iloa ja lämpöä. Ja työt tehdään hyvässä työilmapiirissä.

”Se näkyy yhä meidän toiminnassamme. Juomme aamukahvit yhdessä, ja käymme yhdessä syömässä lounasta. Teemme yhdessä asioita myös vapaa-ajalla. Olemme menossa esimerkiksi ensi viikonloppuna telttailemaan ­metsään.”

Onko telttaretkellä mukana Joutsenia?

”Tottakai on! Makuupusseja ja ensi vuonna myyntiin tulevia retkeilytuotteita. Testaamme kaikki tuotteet käytössä. Seuraavaksi lähdemme jumppareissulle, mutta siellä ei testata mitään, siellä vaan jumpataan”, Katja Helèn sanoo ja nauraa.

Joutsen Finland

  • Perustettiin vuonna 1936 nimellä Oy Suomen Höyhen Ab.

  • Liikevaihto on ollut viime ­vuosien ajan 10 miljoonan ­kieppeillä.

  • Joutsenella on Second life -­palvelu. Jos kuluttaja palauttaa vanhan tuotteen, uudesta ­tuotteesta saa alennusta. Keskimäärin Joutsenelle palautuvat takit ovat 15 vuotta vanhoja.

  • Paksussa untuvatakissa on noin 300 grammaa untuvaa. Joutsen puhdistaa käyttämänsä untuvan, joten se lämmittää likaista untuvaa paremmin ja sitä tarvitaan takkeihin vähemmän.

  • Joutsenella on Astma- ja ­allergia­liiton tunnus yrityksen ­valmistamille vuodevaatteille.

  • Höyhenet tulevat Euroopasta, muun muassa Ranskasta, ­Espanjasta, Saksasta, Puolastaja Ukrainasta – ja Suomesta Hauhalan hanhifarmilta. Lue lisää: joutsen.fi