Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Päivi Anttikoski lähti SOK:n mediajohtajaksi, koska haluaa työssään päästä lähelle ihmisten arkea. ”Meidän täytyy antaa eväät, joiden perusteella ihmiset voivat tehdä vastuullisia valintoja.”

Mitä kuuluu, Ässä-pomo? Mediajohtaja Päivi Anttikoski opettelee kärsivällisyyttä ja paljastaa vessaselfieiden taustat

Teksti:
Anneli Juutilainen
Kuvat:
Pia Inberg
Julkaistu: 31.5.2022
|
Muokattu: 31.5.2022
SOK:n uusi mediajohtaja Päivi Anttikoski rakastaa kesämökin pihamaalla kyykkimistä ja neuloo pipoja, joita kukaan ei käytä. Hän motivoituu miettiessään, miten osuuskaupan ideaa voisi tehdä paremmin tunnetuksi.

Yhteishyvän uudessa sarjassa tavataan S-ryhmän pomoja lounastreffeillä. Ensimmäisenä kiperiin kysymyksiin vastaa uusi mediajohtaja Päivi Anttikoski.

Olet kotoisin Evijärveltä. Pohjanmaalla sanotaan, että viisaus asuu vanhoos naisis ja hulluus miehis – et ole kovin vanha, mutta joko on merkkejä viisastumisesta?

Omasta mielestäni olen tietysti sekä vanha että viisas. Tai ehkä se on ennemminkin kokemuksen karttumista. Olen saanut kokea työelämässä monenlaista.

Eräs vanhempi ja viisaampi kollegani antoi minulle kerran hyvän neuvon, kun kerroin haluavani tehdä jotain aivan erilaista. Hän sanoi: ”Tee ihmeessä jotain erilaista, mutta muista rakentaa sen päälle, mitä jo osaat.” Olen vaalinut ohjetta.

Olet aloittanut Rabbit Filmsin hallituksessa Duudsonien kanssa. Etkö pelkää, että joudut tikkatauluksi?

Välillä sellaisia fiiliksiä on tullut. Onneksi mukana on muita tasapainottavia ja rauhoittavia ihmisiä. Entinen esihenkilöni Juha Sipilä kuuluu myös hallitukseen. Se auttaa Duudsoneita pysymään aisoissa.

Hallituspaikkani on epäilemättä Suomen hauskin. Saan pitää yllä vanhaa osaamistani MTV3:n työvuosieni ajoilta. Toki pitää koko ajan olla tarkkana, että tikat eivät viuhu. Koskaan ei tiedä, mitä seuraavaksi tapahtuu.

Olit 17 vuotta töissä Maikkarilla. Ajatteletko asioita edelleen tv-kuvina?

Todella usein. Jos saan uuden idean, näen sen kuvina ja väreinä mielessäni. Se on ollut minulle aina luontaista, mutta jäi erityisesti päälle Maikkarin vuosien aikana. Pyrin nyt tuomaan S-ryhmään siellä kertynyttä osaamistani, joka liittyy sisältöihin ja niiden vaikuttavuuden lisäämiseen. Tärkein kysymys on se, millä äänellä puhutaan ja kenelle.

Olet työskennellyt myös Helsingin Sanomien päätoimittajana. Mitä oppeja toit isosta mediatalosta?

Se oli kasvattava kokemus. Hesarilla on huikean kovia journalisteja, ja opin lehtiuutistyöstä paljon. Olen jo tehnyt siitä näkökulmasta havaintoja asioista, joita S-ryhmän sisällöntuotannossa voitaisiin tehdä eri tavalla. En sano, että paremmin – vaan toisin. Olen sisältöihminen ja mietin, miltä me yrityksenä näytämme ja miten voimme tuoda osuuskaupan ideaa vielä paremmin tunnetuksi. Ajatus motivoi.

Olen aina ollut vähän hätäinen. Nyt saan kehittää kärsivällisyyttäni kuuntelemalla alueosuuskauppojen näkemyksiä ennen kun ryhdyn toimiin.

Teit valtioneuvoston viestintäjohtajana pitkää päivää ja työpäivät venyvät muissakin pomohommissa. Miten lataudut vapaa-ajalla?

Ennen koronapandemiaa matkustelin paljon nyt 14-vuotiaan poikani kanssa. Mieheni ei pidä reissaamisesta, joten kasvatin lapsestani itselleni matkakumppanin. Suosikkikohteita ovat olleet New York sekä Aasian upeat kaupungit Tokio, Singapore ja Hong Kong.

Korona-aikana olen latautunut kutomalla. Kudon jatkuvasti sukkia ja pipoja, vaikka kukaan ei välttämättä koskaan käytä niitä. Seuraan myös sarjoja ja leffoja suoratoistopalveluista. Lisäksi nautin liikkumisesta ulkoilmassa.

”Kasvatin lapsestani itselleni matkakumppanin.”

Perheen kanssa parasta on normaali kotona oleilu. Kokkaamme viikonloppuisin ihania aamupaloja. Nautin siitä, että nykyisessä työssäni minulla on viikonloput vapaata. Kesällä mökkeilemme paljon. Rakensin kymmenen vuotta sitten pienen mökin kotikonnuilleni Evijärvelle. Se oli nelikymppislahja itselleni. Nautin pihatöistä. Sen olen perinyt ahkeralta äidiltäni.

Miten uusi pestisi on muuttanut mielikuvaasi S-ryhmästä?

Mielikuvani oli suppeampi kuin kuvittelin, vaikka olen aina tiennyt, että S-ryhmällä on valtava määrä erilaisia palveluja. Minut yllätti se kunnianhimo ja ammattitaito, millä asioita S-ryhmässä tehdään. Mielestäni meidän pitäisi kertoa avoimemmin, mitä kaikkea hyvää teemme yhteiskunnan eteen. En esimerkiksi tiennyt, että S-ryhmä tuottaa jo nyt kaiken omassa toiminnassaan käytettävän sähkön uusiutuvalla energialla.

Mitä mediajohtajan työhön kuuluu?

Vaikka mitä kiinnostavaa! Minun yksikkööni kuuluvat markkinoinnin kehittäminen ja operaatiot, sisäinen ja ulkoinen viestintä, medialiiketoiminnat ja vastuullisuus. Sitten on vielä vaikuttaminen eli yhteiskuntasuhteet ja S-brändi.

Haluaisin paneutua kaikkeen enemmän kuin tällä hetkellä pystyn. Minulle ei ole vielä muodostunut rutiineja tai edes kaupparyhmän kunnollista tuntemusta.

Kuinka tärkeää on yhteiskunnalliseen keskusteluun osallistuminen?

Yhteishyvä on vahva ja tunnettu mediabrändi. Mielestäni sen rooli on tarjota lukijoille merkittävää yhteiskunnallista sisältöä. Haluan olla kehittämässä uusia ja erilaisia kanavia, joiden kautta sitä voidaan jakaa vielä laajemmin. En ikinä lähtisi työhön, jossa ei olisi yhteiskunnallisia tavoitteita. Yhteisen hyvän vaaliminen on minulle tärkeä arvo.

”En ikinä lähtisi työhön, jossa ei olisi yhteiskunnallisia tavoitteita.”

Tiedätkö, kuka on Hedvig Gebhard?

Tiedän. Hän on osuuskauppatoiminnan grand old lady ja ikoninen perustaja. Hänen työnsä jälki näkyy edelleen kaikessa, mitä S-ryhmässä tehdään: yhteistä hyvää osuuskauppatoiminnan avulla. Kun minulle tarjottiin tätä työtä, näin jonkinlaisena merkkinä sen, että toisen kissani nimi on Hedvig. Se tosin sai nimensä Harry Potterin pöllön mukaan.

Olet tunnettu Instagramissa julkaisemistasi vessaselfieistä. Mitä ihmettä?

Aloitin harrastuksen jo vuosia sitten, kun näppäilin niitä huvikseni valtioneuvoston kanslian ja Säätytalon naistenhuoneessa. Se jäi tavakseni. Vessaselfiet muistuttavat kuvauspäivän tapahtumista ja siitä, mitä minulla on ollut ylläni. Se on vähän kuin päiväkirja. Nykyisessä työssäni minulla on 1800 toimipaikkaa, missä voisin ottaa uusia vessaselfieitä. Toistaiseksi en ole ehtinyt vielä kovin pitkälle.

Yhteishyvän juttusarjassa ihmiset kertovat, mihin käyttävät Bonuksensa. Mihin sinä käytät omasi?

Säästämme ne mieheni kanssa lapsemme tulevaisuuteen. Tilillä odottaa mukava pesämuna, jos poika lähtee esimerkiksi ulkomaille opiskelemaan.

Yhteishyvällä on yli kaksi miljoonaa lukijaa. Mitä luulet heidän ajattelevan sinusta tämän jutun jälkeen?

Toivottavasti jotain hyvää. Ja että olen aika kiva. Toivon heidän myös ymmärtävän, että olen todella sitoutunut työhöni ja teen sitä täydellä sydämelläni.

Kuka?

Päivi Anttikoski, 50, on SOK:n mediajohtaja ja konsernijohtoryhmän jäsen. Anttikoski on aiemmin työskennellyt valtioneuvoston viestintäjohtajana, Helsingin Sanomien digisisältöjen päätoimittajana ja MTV3-kanavalla erilaisissa tehtävissä.

Missä?

Lounasta syötiin 10. kerros -ravintolassa Helsingissä.

Mitä syötiin?

Grillattua lohta, kukkakaalipyrettä, pikkelöityä fenkolia ja tummaa valkoviinikastiketta sekä runsas salaattibuffet.

Lisää aiheesta