He saapuvat itsevarmoin ottein, useamman kaverin ryhmissä. He selailevat Tiktokia, osoittavat sieltä myyjälle haluamansa tuotteen ja lähtevät ripeästi pois ostostensa kera.
Kosmetiikkaosastoilla, erityisesti tuoksujen parissa, pyörii nyt uusi asiakaskunta: nuoret miehet.
Kauneudenhoito ei ole enää vain tyttöjen juttu.
”Nuoret miehet ajattelevat, että heilläkin on siihen oikeus ja mahdollisuus. Siinä mielessä he ovat rohkeampia kuin ennen”, kertoo Helsingin keskustan Sokoksen kosmetiikkaosaston myyntipäällikkö Minna Miikkulainen.
Pojat ovat löytäneet hajuvedet, ja asiakkaina he ovat asiansa tuntevia. Halutuimmat miesten tuoksut ovat usein klassikoita.
Miikkulainen kuvailee tuntevansa olonsa välillä melkein ulkopuoliseksi, kun nuoret asiakkaat saapuvat liikkeeseen itsevarmasti suosikkimerkit ja -raaka-aineet mielessään.
Tiktokissa nuoria opastavat Rotten Rebelin ja Jeremy Fragnancen kaltaiset tuoksuvaikuttajat. Kauppa käy hyvin. Tuoksujen myynti Sokos- ja Emotion-ketjuissa on kasvanut merkittävästi kolmen viime vuoden aikana.
Nuorten miesten suosikkituoksut, Helsingin keskustan Sokos
- Valentino Uomo Green Stravaganza Edt
- Versace Eros Edt
- Jean Paul Gaultier Le Male ja Le Male Elixir edt
- Yves Saint Laurent Y Edp
- Dior Sauvage Edt