Onko kaapissasi aarteita? Nämä vaatteet menevät nyt kaupaksi
Syksy on second hand -kaupan vilkkainta aikaa. Tässä vinkit, mitä kannattaa myydä kirpparilla nyt.


Syksy on vilkasta ostosesonkia myös second hand -markkinoilla.
”Syksyllä tapahtuu paljon: sesonki vaihtuu, työt, koulut ja harrastukset jatkuvat loman jälkeen, mikä luo ostotarpeita. Silloin ihmiset myös haluavat ostaa jotain uutta, myös käytettynä”, Emmyn toimitusjohtaja Sienna Kruk sanoo.
Emmy on Suomen suurin second hand –merkkivaatteiden myynti- ja ostopalvelu, jolla on osastot Tampereen ja Helsingin Sokoksissa sekä Turun Sokos Wiklundissa.
Syksyn tuotteet kannattaa laittaa myyntiin hyvissä ajoin, kesän loppupuolella tai viimeistään alkusyksystä.
”Kesällä kannattaa hyödyntää sadepäivä siihen, että käy vaatekaappia läpi ja laittaa tuotteita myyntiin, koska ostajia on heti elokuussa.”
Syksyllä kaupaksi menevät perusvaatteiden lisäksi erityisesti trenssit, sadetakit, kevyet villakangastakit, neuleet sekä nilkkurit, tennarit ja laukut.
”Yksi kestosuosikki syksyisin on nahkatakki, vain sen malli vaihtelee trendien mukaan.”
Arvioi kunto
Vaatteiden kiertoon laittaminen kannattaa. Se on vastuullinen teko, jolla voi myös saada itselleen pientä tienestiä.
”Jos käyttäisimme vaatteita kaksi kertaa pidempään kuin tällä hetkellä, koko vaatealan päästöistä tippuisi 44 prosenttia. Jos vaatetta ei käytä itse, on merkittävää, että se pääsee käyttöön jollain toisella. Kun tuote pääsee kiertoon ja itse saa ostoksestaan rahaa takaisin, se on tavallaan tuplavoitto.”
Myyntiin kannattaa valikoida vain puhtaita ja ehjiä tuotteita.
”Kunnon suhteen tulee olla realistinen. Meillä on taipumus ajatella omista vaatteista, että ne ovat arvokkaampia kuin ne todellisuudessa ovat. Myyntipalvelua käytettäessä on se hyvä puoli, että arvioinnin tekee palveluntarjoaja.”
Merkkituotteella enemmän rahaa
Vaatteen tai asusteen hinnan määrittää kunnon lisäksi erityisesti sen brändi.
”Jos haluaa optimoida myyntisumman, kannattaa myyntiin laittaa merkkituotteita, jos niitä on. Kestosuosikkeja ovat kotimaiset vaatebrändit kuten Marimekko ja Nanso sekä kansainvälisistä Tommy Hilfiger ja Ralph Lauren.”
Merkkituotteiden mukaan kannattaa laittaa aitoustodistus tai kuitti. Brändin lisäksi ostajia kiinnostavat luonnonmateriaalit.
”Tekokuituiset vaatteet kuluvat käytössä nopeammin. Huonolaatuiset kiinavaatteet eivät välttämättä kestä edes second hand -markkinoille asti."
Tee nämä ennen myyntiin laittoa
Ennen myyntiin laittoa on hyvä tarkistaa, että tuote on puhdas ja ehjä. Vaatteet on syytä pestä tai vähintään tuulettaa hyvin, vaatteen materiaalista riippuen.
On myös hyvä huomioida, että moni ostaja välttelee vahvoja hajusteita.
”Käytetyssä vaatteessa vahva pesuaineen tuoksu voi olla syy miksi vaate jää rekkiin. Siksi vaatteet kannattaa pestä hajusteettomalla tai miedolla pesuaineella. Huuhteluaineen sijaan kannattaa käyttää pyykkietikkaa.”
Monet tahrat tai hajut lähtevät luonnonmukaisin keinoin. Esimerkiksi kellastuneen tai tahraisen valkoisen t-paidan saa pelastettua tahrasuolalla.
Jos vaate haisee, voi hajunpoistoon kokeilla etikkaliuosta tai ruokasoodaa.
Etikkaliuos syntyy laittamalla desi etikkaa 10 litraan vettä. Vaatetta voi liottaa etikkavedessä tai sitä voi sumuttaa vaatteelle. Vaihtoehtoisesi vaatteen voi laittaa pussiin, ripotella sekaan ruokasoodaa ja antaa muhia yön yli. Sen jälkeen ylimääräinen ruokasooda harjataan pois. Toimenpide raikastaa etenkin villan ja silkin ilman turhaa pesua.
Neuleesta kannattaa poistaa nukka, jotta se on ilmeeltään siisti.
”Jos pakkaa tuotteet myyniin, kannattaa huolehtia että ne on laskostettu tai rullattu niin etteivät ne rypisty. Rypistyneet vaatteet eivät mene kaupaksi niin hyvin.”
Ajattomuus menee kaupaksi – persoonallisuus edellä
Käytettyä ostaessa kannattaa tarkistaa samat kuin uutta ostaessa: mistä materiaalista vaate on tehty ja millaista pesua se vaatii, pysyvätkö napit kiinni, toimiiko vetoketju ja ovatko saumat suorat.
Lisäksi kannattaa tarkistaa kaulukset, joihin kertyy helposti meikkiä tai hikeä, sekä kainalot, haarat, helmat ja lahkeet.
Aina uutta vaatetta hankkiessa, oli se uusi tai käytetty, kannattaa miettiä ennemmin omaa tyyliä kuin vallitsevia trendejä, Kruk vinkkaa.
”Jos ostaa vääränmallisen takin, joka ei sovi itselle yhtään, se jää käyttämättä.”
Ajattomat tuotteet ja brändit, kuten Marimekko tai Tommy Hilfiger menevät myös jälkimarkkinoilla paremmin kaupaksi.
Ihminen on kuitenkin taipuvainen uutuudenviehätykseen ja silloin tällöin voi tehdä mieli lisätä vaatekaappiin jotakin trendin mukaista. Tunteen voi saada pienestä, Kruk ajattelee.
”Jos pukeutuminen on muuten klassisen ajatonta, pienellä asusteella kuten laukulla tai huivilla, voi saada tunteen, että on mukana trendissä.”
Vaatteen ajanmukaisuus vaikuttaa kuitenkin jossain määrin sen menekkiin jälkimarkkinoilla. Vanhemmalle mallille ei välttämättä ole kysyntää, mutta joidenkin ajattomien brändien mallit, kuten Marimekon, myyvät vuodesta toiseen.
Kuitenkin Kruk on huomannut, että second hand -markkinoilla mennään vahvemmin oman tyylin kuin vallitsevien trendien perässä.
”Se tekee myös pukeutumisesta persoonallista, ettei kokonaan vain kopioi jotain vallitsevaa trendiä.”
Tartu vaatekaappihaasteeseen
Emmy on testannut erilaisia haasteita, joilla voi madaltaa vaatekaapin läpikäymistä.
5 minuutin haaste: Laita ajastin viideksi minuutiksi ja yritä löytää vain yksi vaate, josta olet valmis luopumaan. Jos olo on hyvä, jatka vielä yksi kierros! Lyhyet ja helpot hetket madaltavat aloittamisen kynnystä.
Kaupan hylly -testi: Ota vaate kaapista ja kuvittele, että näet sen nyt kaupan hyllyllä. Ostaisitko sen uudestaan? Jos vastaus on epäröivä, se voi olla merkki siitä, että voit päästää siitä irti.
Onnenpyörä-menetelmä: Kirjoita lapuille erilaisia kategorioita (esim. "Liian pienet", "Ei ole käytetty vuoteen", "Hutiostos") ja laita ne purkkiin. Nosta yksi lappu kerrallaan ja karsi vain kyseisen kategorian vaatteita. Tämä rajoittaa päätöksentekoa ja tekee prosessista systemaattisemman.


