Sorrutko sinäkin tähän tapaan töissä? Näin vältät kiusalliset virheet

Emojit maustavat viestejä, mutta joskus niistä voi myös olla haittaa.

Työntekijät keskustelevat modernissa toimistossa
Työntekijät keskustelevat modernissa toimistossa
Teksti: Emilia Tukiainen
Kuvat: Adobe Stock
31.7.2025 | Päivitetty 4.8.2025

Emojit ovat vakiinnuttaneet paikkansa osana digiviestintää myös työelämässä. Ne voivat keventää viestiä, selventää sävyä ja rakentaa yhteishenkeä.

Joskus niistä voi kuitenkin olla enemmän haittaa, kuin hyötyä – etenkin silloin, jos hymiöitä käyttää vahingossa väärin.

Emoji on helppo väärinymmärtää

Emojit voivat ilmaista iloa tai muuta tunnetilaa, ja oikein ymmärrettynä ne ovat täysin sallittuja työelämässä. Esimerkiksi peukku voi viestiä hyväksyntää ja hymy ystävällisyyttä.

Ongelmaksi voi kuitenkin muodostua tulkinnanvaraisuus: mikä toiselle on rentoa ja hauskaa, voi toiselle näyttäytyä ikävänä tai epäammattimaisena. Tulkinnat vaihtelevat kontekstin, kulttuurin, sukupolven ja jopa yksilön mukaan.

Melko harmittomalta tuntuva, ystävällinen hymynaama ja peukku-symboli voidaan tulkita erityisesti nuorten keskuudessa passiivis-agressiivisiksi tai jopa ylimielisiksi.

Itkunauruhymiö on monien käyttämä, mutta osa käyttää sitä myös sarkastisessa merkityksessä. Hikipisaralla varustettu naurunaama taas voi tarkoittaa helpotuksen tai nolostumisen tunnetta, mutta on toisille myös merkki epämukavuudesta.

Työelämässä emojeita vain harkiten

Etätyön ja erilaisten viestintäkanavien yleistyttyä emojien merkitys osana työyhteisön viestintää on kasvanut. Erityisesti esihenkilön tai asiantuntijan kannattaa miettiä tarkkaan, milloin ja miten emojeita viljelee. Esihenkilöillä on digitaalisessa kanssakäymisessä erityinen vastuu, sillä heidän viestinsä vaikuttavat tiimiläisten tunnelmaan ja jopa luottamukseen.

Emojit voivat olla keino näyttää inhimillisyyttä, mutta niillä ei tule korvata palautetta tai vaikeita keskusteluja. Älä siis vain painele peukkuja, vaan muista myös antaa oikeaakin palautetta!

Paras ja laadukkain viestinvaihto syntyy selkeydestä, inhimillisyydestä ja tilannetajusta. Emojeilla voi maustaa viestiä, mutta perusresepti on hyvä pitää yksinkertaisena.

Kolme vinkkiä emojien käyttöön työelämässä

Tunne yleisösi – Käytä emojeita tilanteen ja vastaanottajan mukaan. Jos et ole varma, kannattaa hymiöt jättää pois.

Älä peitä viestiäsi – Emojit eivät korvaa selkeää viestintää. Ne täydentävät, mutta eivät kanna viestin ydintä. Pyri siis tuomaan asiasi selkeästi esille kirjoittamalla ja täydennä sitä halutessasi tilanteeseen sopivalla emojilla.

Pidä huoli ymmärrettävyydestä – Muista, että kaikki eivät näe tai tulkitse emojeita samalla tavalla. Ei siis ehkä kannata käyttää emojeja, joiden merkityksestä et ole aivan varma. Munakoiso ei välttämättä tarkoita kasvista eikä persikka hedelmää!

Aiheet