Kuluttajansuojalain mukaan tuotteella on vuoden virheolettama. Jos vaate tai jalkine hajoaa kohtuuttoman nopeasti, vastuu kuuluu lähtökohtaisesti myyjälle. Virhe voidaan korjata, vaihtaa tuote uuteen tai tehdä kaupan purku. Kuvan kengät eivät liity jutun tapaukseen.
Uusien kenkien hajonnut vetoketju ei yleensä ole ilonaihe, mutta Outi Alanko-Kahiluodolle se tarjosi tilaisuuden arjen pieneen vastuullisuustekoon ja kiertotalouden edistämiseen.
Alanko-Kahiluoto oli hankkinut uudet talvikengät ennen joulua. Jo muutaman viikon jälkeen niistä hajosi vetoketju. Kuluttaja- ja kilpailuviraston ohjeiden mukaan kuluttajalla on oikeus reklamoida tuotteesta, joka menee rikki liian aikaisin sen normaaliin käyttöikään nähden.
Alanko-Kahiluoto teki juuri näin ja vei kengät niiden ostopaikkaan Helsingin Sokokselle. Vaihtoehtona uusille kengille hänelle ehdotettiin mahdollisuutta korjauttaa rikkinäinen vetoketju suutarilla. Alanko-Kahiluoto tarttui tarjoukseen mielihyvin.
”Olisihan ollut tuhlausta heittää uudet kengät roskikseen pelkän hajonneen vetoketjun takia. Hyvä Sokos! Juuri näin toimii vastuullinen kauppa”, hän kertoi julkisessa somepostauksessaan.
Alanko-Kahiluodon kirjoitus sai sosiaalisessa mediassa laajan huomion. Kiertotalouden puolestapuhujana ja vihreiden entisenä, pitkäaikaisena kansanedustajana tunnettu Alanko-Kahiluoto ilahtui siitä, miten suuresti kierrättäminen ja kestävä kehitys puhuttavat ihmisiä. Sadat ihmiset halusivat kommentoida ja kertoa omia kokemuksiaan.
Kuluttajansuojalain mukaan tuotteella on vuoden virheolettama. Jos vaate tai jalkine hajoaa kohtuuttoman nopeasti, vastuu kuuluu lähtökohtaisesti myyjälle. Virhe voidaan korjata, tuote vaihtaa uuteen tai jos muita vaihtoehtoja ei ole, rahat palautetaan.
Reklamaation tekeminen on helppoa, kun mukana on ostokuitti. S-mobiilin digikuittipalvelu tekee prosessista entistä sujuvampaa. Sokoksen asiakaspalvelupisteessä asiakas saa yleensä itse valita, korjataanko tuotteen virhe vai vaihdetaanko tuote kokonaan uuteen.
Kaikki viat eivät kuitenkaan kuulu myyjän vastuulle. Tuotteen vääränlainen käyttö tai huolimaton käsittely siirtää vastuun kuluttajalle.
Outi Alanko-Kahiluoto oli tyytyväinen, että uuden hankkimisen sijaan viallinen tuote pystyttiin korjamaan käyttökuntoon.
Alanko-Kahiluoto korostaa somejulkaisussaan, että käyttötavaroiden huoltaminen ja korjaaminen ovat avainasemassa vastuullisessa kuluttamisessa.
Useiden Sokosten ja Prismojen liiketiloissa toimii suutareita, jotka tarjoavat ammattitaitoaan kuluttajien arjen avuksi. Oman alueen palvelut kannattaa tarkistaa osuuskaupan verkkosivuilta.
”Meidän pitäisi myös osata arvostaa tavaroita. Eivät ne ikuisia ole, niin kuin ei ihminenkään, mutta huolenpidolla ne kestävät joskus ihmistä pidempään”, Alanko-Kahiluoto kirjoittaa ja kertoo vielä kauniin tarinan rannekellosta.
Kello kuului Alanko-Kahiluodon isälle, joka kuoli parikymmentä vuotta sitten. Sairaalasta mukaan saadut tavarat, kello mukaan lukien, jäivät pitkäksi aikaa komeron piiloon, kunnes löytyivät tänä talvena. Patterinvaihdon jälkeen kello on jälleen käytössä, nyt Alanko-Kahiluodon pojalla. Huollettu tavara säilyy isältä tyttärelle ja tyttäreltä pojalle.
Lähteet: Sokos, Kilpailu- ja kuluttajavirasto
Tilaa Yhteishyvän uutiskirje, niin saat ajankohtaiset reseptit ja arkea helpottavat vinkit suoraan sähköpostiisi.