Tämä siivousklassikko on melkein jokaisen kotona! Löytyykö sinulta?

Siivoamisesta tuli trendikästä, ja nuoretkin innostuivat. Sinituote on luonut uusia tuotteita siivoamiseen – mutta yksi 30 vuotta vanha klassikko on ikisuosikki.

Johanna Hamro-Drotz kantaa valtavaa, pahvista Sini-suihkepulloa.
Johanna Hamro-Drotz kantaa valtavaa, pahvista Sini-suihkepulloa.

“Jos nuorten uusavuttomuudesta oltiin vielä jokin aika sitten huolissaan, nyt monet parikymppiset ihmiset ovat hyvin tietoisia siivoustekniikoista ja -välineistä”, sanoo Sinituotteen toimitusjohtaja Johanna Hamro-Drotz.

Teksti: Sanna Wallenius
Kuvat: Aleksi Poutanen
15.8.2025 | Päivitetty 15.8.2025

Kuka olisi vielä kymmenen vuotta sitten uskonut, että siivoamisesta tulee trendikästä? Tiktokin ja Instagramin lyhytvideoissa nuoret somevaikuttajat jynssäävät puhtaaksi uuneja, patterinvälejä ja kylpyhuoneen kalkkeutuneita laattoja. Kotien taianomaiset muodonmuutoskuvat saavat seuraajatkin tarttumaan moppiin.

Siivousbuumin tunnistaa myös Sinituotteen toimitusjohtaja Johanna Hamro-Drotz.

”Jos nuorten uusavuttomuudesta oltiin vielä jokin aika sitten huolissaan, nyt monet parikymppiset ihmiset ovat hyvin tietoisia siivoustekniikoista ja -välineistä”, Hamro-Drotz sanoo ja arvelee, että taustalla on isompi yhteiskunnallinen muutos.

Siivoushurmos yltyi koronapandemian aikana, jolloin puhtaiden pintojen merkitys korostui terveydellisistä syistä. Kun arki kääntyi kotipainotteiseksi, suomalaiset innostuivat sisustamisesta ja puutarhatöistä.

”Ihmiset kaipaavat nykyään myös vastapainoa stressaavalle digiarjelle. Jos istuu päivät tietokoneen ääressä, vapaa-aikana kaikenlainen käsillä tekeminen ja nikkarointi voikin tuntua hauskemmalta ajanvietolta. Siivoaminen on kuin oma mindfulness-hetki, jossa mieli lepää.”

Johanna Hamro-Drotz  taustallaan paljon erilaisia Sinituotteen siivousvälineitä.

Siivoaminen on kuin oma mindfulness-hetki, jossa mieli lepää, sanoo Sinituotteen toimitusjohtaja Johanna Hamro-Drotz.

Siivouksen vallankumous näkyy Hamro-Drotzin mukaan myös sukupuoliroolien muuttumisena.

”Jos siivoaminen on mielletty kautta aikojen enemmän naisten velvollisuudeksi, kotityöt ovat alkaneet jakautua perheissä vihdoin tasaisemmin. Tämä muutos näkyy myös kuluttajatutkimuksissamme.”

Sinipiiasta se alkoi

Johanna Hamro-Drotzin lapsuudenkodissa siivous on ollut intohimoinen puheenaihe 1980-luvun lopulta lähtien. Tuolloin Johannan isä Ilkka Brotherus osti siivousvälineyritys Sini-Tuote Oy:n konkurssi­pesän nostaakseen vanhan brändin liiketoiminnan kannattavaksi. Uusi omistaja muutti nimen Sinituote Oy:ksi ja ryhtyi kehittämäänsiivousvälineiden valikoimaa.

Brotherus näki potentiaalia erityisesti laadukkaissa, varrellisissa siivousvälineissä. Näistä hyvä esimerkki on 1950-luvulla kehitetty Sinipiika, ­varrellinen ja puristettava sieni.

”Sinipiika on yhä valikoimissa, mutta isä lähti rakentamaan sen rinnalle uutta siivoustuotteiden järjestelmää. Lähtökohtana oli luoda tuoteperhe, jossa yhteen varteen voi yhdistää erilaisia harjoja, pesimiä ja moppeja. Se on paitsi ekologista myös ergonomista ajattelua.”

Uusia prototyyppejä kulkeutui usein koko perheen arvioitavaksi ja testattavaksi. Johanna Hamro-Drotz tienasi teinivuosina taskurahaa postittamalla kauppoihin Sinituotteen mainosesitteitä.

”Välillä perhetuttavatkin esiintyivät yrityksen mainoskuvissa. Äiti hoiti markkinointia.”

Sinituotteen suihkepulloja.
Sinituotteen teippiharjoja.

Vastuullisuus on tullut entistä tärkeämmäksi Sinituotteelle. 60 prosenttia tuotteisiin käytettävästä muovista on kierrätettyä.

Hamro-Drotz kertoo, että uudet tuotteet saavat usein alkunsa käytännön arjessa havaituista ongelmista. Niin kävi vuonna 2009, kun hän muutti puolisonsa kanssa Geneveen ja pani merkille, ettei Sveitsissä ollut kunnollisia välineitä lumen ja jään puhdistamiseen autoista. Sinituotteen valikoimista löytyi valmiiksi Kungs-brändin jääraapat ja lumiharjat.

”Markkinointi ei ollut aluksi helppoa. Opettelin myyntirepliikkejä saksaksi ja soittelin potentiaalisille asiakkaille.”

Luonto riensi avuksi. Kun Alpeille osui 2010 talvella kunnon lumimyräkkä, jääraapat ja lumiharjat vietiin käsistä.

Sinituote Oy:n johtoon Johanna Hamro-Drotz nousi vuonna 2018.

Tiskiharja ja tyynyt sävy sävyyn

Uusia tuotteita kehittäessä kuluttajia kannattaa kuunnella herkällä korvalla. Muutokset rakennusten materiaaleissa ja arkkitehtuurissa näkyvät nopeasti siivousvälinetarpeissa.

Jos vielä 1980-luvulla lattioiden suosituin materiaali oli parketti, nyt monessa kodissa on laminaatti- tai vinyylilattia. 2000-luvulla kotien kylpyhuoneet suurenivat ja keittiöistä tuli olohuoneiden jatkeita.

”Nykyään asiakkaat arvostavat sellaistakin pientä juttua, että tiskiharjan tai -rätin väri sointuu olohuoneen tyynyihin. Kun kodeissa on isompia yhtenäisiä tiloja, niiden siisteyteen kiinnitetään huomiota aivan eri tavalla.”

Sirpa Heiska pakkaa Sinituote-suihkepulloja.
Kati Koskinen pakkaa Sinituote-suihkepulloja.

Sinituote työllistää noin 200 työntekijää. Sirpa Heiska (yllä) ja Kati Koskinen (alla) työskentelevät Kokemäen tehtaalla.

1990-luvulla mikrokuituliinat mullistivat siivouksen, kun staattisesti latautunut materiaali veti pölyä puoleensa eikä pesuaineita välttämättä tarvittukaan. Mikrokuituliinat ovat yhä suosittuja. Sinituotteella on keksitty värikoodata tuotteita niin, että joka huoneeseen on merkitty liinansa.

”Suomessa on päästy sellaisesta uuvuttavasta ajatuksesta, että siivoukseen pitäisi käyttää aina tuntikausia. Enemmänkin on yleistynyt arkinen ylläpitosiivous, jossa putsataan pieniä alueita kerrallaan”, Hamro-Drotz kertoo.

”Siivous ja puhdistus ovatkin yksi tapa pidentää kodin huonekalujen ja tavaroiden käyttöikää.”

Myös kiertotalous vaikuttaa tuotekehitykseen. Huonekaluja ja vaatteita ei ostetakaan välttämättä uutena, vaan ne löytävät tiensä koteihin kirpputoreilta ja second hand -liikkeistä.

”On ollut kiva huomata, että meillä on alettu arvostaa jälleen vanhoja tavaroita. Niitä halutaan huoltaa ja korjata. Siivous ja puhdistus ovatkin yksi tapa pidentää kodin huonekalujen ja tavaroiden käyttöikää.”

Pesuainetabletista pölymiekkoihin

Vastuullisuus on tullut entistä tärkeämmäksi johtotähdeksi myös Sinituotteelle. Kokemäellä ja Akaalla sijaitsevat tehtaat ovat hiilineutraaleja, ja 60 prosenttia tuotteisiin käytettävästä muovista on kierrätettyä.

”Tärkeintä on tuotteiden laatu. Esimerkiksi siivousvarret voivat kestää käytössä parikymmentä vuotta niin, että vain niihin kiinnitettäviä kuluvia osia pitää vaihtaa.”

Kolme vuotta sitten Sinituote toi markkinoille biohajoavat ja kasvipohjaiset puhdistusainetabletit, joiden tavoitteena on ollut vähentää pesuainepulloista kertyvää muovijätettä.

”Halusimme kehittää tuotteen, jonka asiakas voi liuottaa kotonaan veteen kuin poretabletin. Meillä on nyt kuusi eri siivouskohteisiin tarkoitettua puhdistusainetablettia ja merkityt pullot, joita voi täyttää uudelleen”, Hamro-Drotz kertoo.

Jere Vihervaara kaataa ämpäristä pieniä puhdistusainepillereitä tehdaskoneeseen.

Jere Vihervaara täyttää puhdistusainepillerereitä pakkauskoneeseen. 80 prosenttia Sinin tuotteista valmistetaan Suomessa.

Tuotekehitys kesti pari vuotta ja vaati tehtaaseen uusia investointeja.

”Oli haastavaa löytää koostumus, jossa yhdistyisivät puhdistusteho, ympäristöystävällisyys ja myrkyttömyys. Jouduimme tekemään lukuisia eri versioita ennen kuin olimme tuotteeseen tyytyväisiä.”

Lopputulos ylitti odotukset. Sinituotteen yleispuhdistusaine voitti ison kuluttajalehden testin vuonna 2024, ja se on saanut myös ympäristöystävällisyydestä viestivän Joutsenmerkin.

Heli Salminen vieressään teline, jossa on monia rikkaharjoja.

Heli Salmisen tehtävänä on valvoa tuotannossa rikkasettilinjastoa.

Palkitsevinta Hamro-Drotzin mielestä on, kun uusi tuote löytää fanikuntansa ja kuluttajat keksivät sille erilaisia käyttötapoja. Tällainen on hitiksi noussut pölymiekka, jolla on helppo puhdistaa pölyjä ahtaista raoista. Innokkaat siivoajat ovat ujuttaneet miekkojaan jääkaapin alle ja ilmalämpöpumppujen rakoihin.

Silti yhtä vanhaa klassikkoa uudet innovaatiotkaan eivät ole onnistuneet päihittämään.

”30-vuotias rikkasetti on yhä suosituimpia tuotteitamme. Vaikka robotti-imurit kodeissa ovat yleistyneet, moni lakaisee leivänmurut lattialta silti mieluiten rikkaharjalla.”

Sinituote Oy

  • Ilkka Brotheruksen perustama suomalainen perheyritys, joka on toiminut vuodesta 1988. Sinituote Oy muodostaa yhdessä tytäryhtiöidensä kanssa SINI-konsernin. Yrityksen toimitusjohtajana on toiminut vuodesta 2018 Johanna Hamro-Drotz.

  • Sinituotteen liikevaihto vuonna 2024 oli 38,4 miljoonaa euroa. Yritys työllistää liki 200 työntekijää.

  • Sinituote valmistaa siivousvälineitä, vaatehuollon tuotteita ja autonhoito­tarvikkeita. 80 % tuotteista valmistetaan Suomessa.

  • Sinituotteen tehtaat Kokemäellä ja Akaalla ovat täysin hiilineutraaleja.

  • SINI-konsernin päämarkkina-alueet ovat Suomi, Ruotsi, Norja, Puola ja Saksa.