Sähkön hinta, inflaatio ja Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa ovat saaneet meidät puntaroimaan kulutustamme uudelleen. SOK:n päivittäistavarakauppaa luotsaava Sampo Päällysaho tuntee suomalaisten ostoskorit.
”Toivon, ettei suomalaisten tarvitsisi ostoslistaa tehdessään miettiä, onko heillä varaa tuttuihin tuotteisiin”, Päällysaho sanoo.
Siksi S-ryhmä panostaa laajaan valikoimaan ja omiin merkkeihin. Ostoslistaa ei tarvitse karsia, kun voi halutessaan vaihtaa edullisempiin Kotimaista-, Rainbow- ja Xtra-merkkeihin. Jo kesällä nähtiin, että totutun naudanlihan sijaan grilliin valittiinkin edullisempaa possua ja broileria. Myös juusto on vaihtunut monella arkisin edullisempaan vaihtoehtoon.
Raaka-aineiden hinnat nousevat, ruoantuotanto kallistuu ja myymäläverkosto syö sähköä. Siksi kuluttajahintojakin on pakko nostaa. Suuri toimija pystyy kuitenkin tasaamaan hintaheilahteluja.
”Siitä pidämme kiinni, että ruokakorin hinta on meillä olosuhteet huomioon ottaen tasaisen edullinen.”
Päivittäistavarakaupasta jää osuuskaupoille 1–4 prosenttia tuottoa, joka käytetään myymäläverkoston ylläpitoon ja investointeihin, kuten uusiin myymälöihin.
”Näin toimillamme on myös työllistävä vaikutus.”
Tuuli- ja aurinkoenergiainvestointiensa ansiosta kaupparyhmä pyörii lähes täysin itse tuotetulla, uusiutuvalla sähköllä.
S-ryhmässä lähes 80 prosenttia myydystä ruuasta on kotimaista alkuperää, eikä siitä tingitä.
”Suurimpana ruokakaupan toimijana meille on tärkeää tukea tuottajia. Kotimainen tuotanto lisää myös huoltovarmuutta.”
Sen ansiosta tutut, kotimaiset tuotteet löytyvät lähikaupasta tapahtui maailmalla mitä tahansa.
Joulu ei piittaa pörssikursseista tai maailman johtajien päätöksistä – se tulee joka tapauksessa. Silloin suomalaiset kokoontuvat yhdessä pöytään ja on aika vetää hetki henkeä.