Akkua ostettaessa on olennaista tietää myös akun napojen kätisyys. Kätisyys selviää tarkistamalla, miten päin akun plus- ja miinusnapa ovat. Jos kätisyys on väärä, akkua ei saa oikein paikalleen autoon eikä akkukenkiä kiinni oikeisiin napoihin. Akkukenkiä ei missään nimessä saa kytkeä kiinni väärin päin.
Eurooppalaisten autojen akuissa plus-napa on yleensä oikealla ja aasialaisten sekä amerikkalaisten autojen akuissa vasemmalla, kun akku on itseä vasten niin, että sen navat ovat akun lyhyellä sivulla.
Milloin akku pitää vaihtaa?
Akun vaihtaminen tulee ajankohtaiseksi viimeistään silloin, kun akku ei enää jaksa käynnistää autoa. Joissain akuissa on päällä pieni indikaattori-ikkuna, josta näkyvä väri kertoo akun kunnosta ylimalkaisesti. Indikaattori antaa suuntaa akun kunnosta, mutta ei kerro siitä yksityiskohtaisesti. Akun kunnon voi tarkistuttaa akkuliikkeessä tai autohuollossa, jossa akulle tehdään kuormitustesti. Testi kertoo akun kunnon tarkasti. Akun jännitteen voi mitata yleismittarilla tai akun kuormitusmittarilla. Tämä koskee suljettuja tai huoltovapaita akkuja riippumatta siitä, ovatko ne neste-, geeli tai AGM-akkuja. Perinteiset, korkilliset nesteakut mitataan helpoimmin ominaispainomittarilla. Mikäli akun vaihdolle on tarvetta, onnistuu oikean akun valinta ja vaihtotyö samassa paikassa.
Normaalissa käytössä akun kuntoa on vaikea arvioida muuten kuin testaamalla. Akun vanhenemista ei välttämättä huomaa lainkaan, ennen kuin akku hyytyy ensimmäisten kovien pakkasten seurauksena.
Auton akun vaihtaminen ja huolto
Auton akun vaihtamisessa nyrkkisääntönä toimii auton ikä. Mitä uudempi auto, sitä tärkeämpää on jättää akun vaihto ammattilaisten tehtäväksi.
Akun vaihdattaminen alan liikkeessä kannattaa useimmissa tapauksissa. Jos pohtii, voiko akun vaihtaa itse, perusohjeena voi käyttää seuraavaa:
Jos auto on valmistettu ennen vuotta 2000, akun voi vaihtaa itse, jos tietää mitä tekee.
2000-luvun alun auton akun vaihtamisessa kannattaa vakavasti harkita ammattilaisen apua.
Vuoden 2005 jälkeen valmistetun auton akkua ei kannata vaihtaa itse.
Kaikkein uusimpien autojen, start-stop-järjestelmällä varustettujen autojen ja hybridiautojen akun omatoimista vaihtamista ei pidä edes harkita.
Uusissa autoissa on paljon sähkövirrasta riippuvaisia laitteita. Jos akun irrottaa ilman autoon tulevaa varavirtaa, laitteet pitää koodata uudelleen ja tietoja saattaa hävitä auton järjestelmistä. Useat järjestelmät ovat herkkiä paitsi virtakatkoksille myös virtapiikeille, joten väärin vaihdettu akku voi aiheuttaa suuria ja kalliisti korjattavia ongelmia sekä uudelleenkoodauksia.
Start-stop-autoissa akutkin pitää koodata sisään auton järjestelmään, ja koodaaminen onnistuu vain oikeilla laitteilla ja asiantuntemuksella.
Jos akun vaihtaa vanhaan autoon itse, huomiota pitää kiinnittää akun oikeaan kokoon ja akun napojen oikeaan kätisyyteen. Jos auto tarvitsee varavirtaa akun vaihtamisen ajaksi, avuksi tarvitaan virtaa syöttävä varaaja.
Vanha akku pitää viedä ongelmajätteiden keräykseen. Jos akun vaihdattaa akku- tai huoltoliikkeessä, liike hoitaa kierrätyksen.