Auton valinnassa on mietittävä, kuinka paljon autoon voi sitoa rahaa. Kannattaa pohtia, kuinka järkevää laittaa rahaa autoon, joka seisoo autotallissa tai kadunlaidassa. Jos vuotuinen ajomäärä on enintään 5 000–10 000 kilometriä, on mietittävä, onko oma auto tarpeellinen.
Sijoituksena auto on huono: sen arvo laskee, vaikka sillä ei ajaisi. Auton arvo alkaa laskea heti, kun se ajetaan ulos liikkeestä. Jokainen ajettu kilometri ja vuosi vähentävät sen jälleenmyyntiarvoa entisestään. Arvon aleneman kannalta halvimmat kilometrit ajetaan 40 000–80 000 mittarilukeman välillä.
Uusi vai käytetty?
Käytetty auto on edullisempi, mutta mitä vanhemmasta autosta on kysymys, sitä todennäköisemmin auton korjaaminen ja huoltaminen aiheuttavat lisäkustannuksia. Vanhemmissa autoissa takuu ei välttämättä vastaa korjauksista, jolloin kustannukset jäävät omistajan maksettaviksi.
Käytetyn auton hankkimisessa tulee olla huolellinen. Mahdolliset painaumat, ruostejäljet ja maalipinnan epätasaisuudet kannattaa tarkistaa. Värierot voivat kertoa kolaroinnista. Koeajo on tärkeä, sillä kolinat ja oudot käyntiäänet saattavat ennakoida kalliita korjauksia. Huoltokirjan, rekisteriotteen, luovutustodistuksen ja käyttöohjekirjan tulee olla uuden omistajan saatavissa.
Käytetyn auton kriittisenä rajana on pidetty 100 000 ajokilometriä, mutta osaan autoja joudutaan tekemään korjauksia jo paljon ennen tätä.
Minkä kokoluokan auto?
Henkilö- ja tavarankuljetustarve määrittelee pitkälti sen, mikä on sopivin auton korimalli ja kokoluokka. Liian ison auton hankinta ei ole järkevää, koska suurella autolla on suurempi polttoaineen kulutus ja suuremmat hiilidioksidipäästöt. Alhaisemmat hiilidioksidipäästöt vaikuttavat auton hankintahinnan veroon ja vuosittain maksettavaan ajoneuvoveroon.
Bensa vai diesel?
Perinteisesti dieselauto on säilyttänyt jälleenmyyntiarvonsa bensiinillä kulkevaa autoa paremmin. Dieselauto ei kuitenkaan enää välttämättä ole kalliimpi kuin bensiinimoottorinen auto, mutta sen vuotuinen ajoneuvovero on suurempi kuin vastaavalla bensiinimoottoriautolla.
Dieselauton polttoaineenkulutus on kuitenkin usein pienempi kuin bensiinimoottorisen version. Yli 15 000–20 000 vuodessa ajavan kannattaa harkita dieselautoa.
Liikennevakuutuslain mukaan moottoriajoneuvossa pitää olla aina olla liikennevakuutus. Koska liikennevakuutus ei korvaa omalle autolle aiheutuneita vahinkoja, autoon voi ottaa vapaaehtoisen auto- eli kaskovakuutuksen. Vakuutuksen hinta määräytyy muun muassa auton moottorin, merkin, mallin, iän ja valitun omavastuun mukaan.
Uuden auton huoltosopimusta tarjotaan usein uusien autojen ostajille. Käytännössä asiakas sitoutuu maksamaan kuukausimaksun, joka kattaa esimerkiksi määräaikaishuollot sekä normaalista kulumisesta ja käytöstä aiheutuneiden vikojen korjaukset. Myös polttimoiden ja pyyhkijänsulkien vaihto huoltojen välillä kuuluu yleensä huoltosopimuksen piiriin.
Yksityisautoilijoiden leasing-sopimus tarkoittaa määräaikaista vuokrasopimusta, jolla autoon hankitaan käyttöoikeus mutta ei omistusoikeutta. Autosta maksetaan koko sopimusajan kuukausittaista vuokraa, joka sisältää yleensä myös auton huollot ja renkaiden vaihdot. Näin kustannukset ovat ennakoitavissa jo auton hankintahetkellä.