Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Autoilun kustannukset

Teksti:
Petra Sneck
Asiantuntija:
Johtava asiantuntija Jussi Pohjonen, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi
Kuvat:
SOK
Julkaistu: 28.1.2015
|
Muokattu: 31.8.2020
Autoon menee kuukaudessa useita satoja euroja. Mistä kaikesta kustannukset koostuvat?

Auton hankintaa miettiessä kannattaa pitää mielessä, mitä erilaisia kustannuksia autosta voi tulla. Kaikkia kuluja ei välttämättä osaa edes ennakoida, yllätyksiä saattaa tulla muun muassa odottamattomien korjaus- ja rengaskulujen muodossa.

Valitsemalla vähäpäästöisen auton säästää myös verotuksessa, sillä uuden auton hintaan sisältyvä autovero on porrastettu hiilidioksidipäästöjen perusteella.

Kaikista henkilöautoista maksetaan autovero ja ajoneuvoveron perusvero. Perusvero määräytyy hiilidioksidipäästön mukaan, mikäli auton päästötiedot ovat käytettävissä. Jos hiilidioksidipäästöjä ei ole merkitty rekisteriotteeseen, määräytyy vero kokonaismassan perusteella. Perusvero vaihtelee päästöstä riippuen 43 - 606 euron välillä.

Suomessa vuoden 2015 tavoitteena on saada uusien autojen keskimääräiseksi hiilidioksidipäästöksi enintään 130 g/km. Vuoden 2020 päästötavoitteena on 95 g/km.

Auton valinta

Auton valinnassa on mietittävä, kuinka paljon autoon voi sitoa rahaa. Kannattaa pohtia, kuinka järkevää laittaa rahaa autoon, joka seisoo autotallissa tai kadunlaidassa.  Jos vuotuinen ajomäärä on enintään 5 000–10 000 kilometriä, on mietittävä, onko oma auto tarpeellinen.

Sijoituksena auto on huono: sen arvo laskee, vaikka sillä ei ajaisi. Auton arvo alkaa laskea heti, kun se ajetaan ulos liikkeestä. Jokainen ajettu kilometri ja vuosi vähentävät sen jälleenmyyntiarvoa entisestään. Arvon aleneman kannalta halvimmat kilometrit ajetaan 40 000–80 000 mittarilukeman välillä.

Uusi vai käytetty?

Käytetty auto on edullisempi, mutta mitä vanhemmasta autosta on kysymys, sitä todennäköisemmin auton korjaaminen ja huoltaminen aiheuttavat lisäkustannuksia. Vanhemmissa autoissa takuu ei välttämättä vastaa korjauksista, jolloin kustannukset jäävät omistajan maksettaviksi.

Käytetyn auton hankkimisessa tulee olla huolellinen. Mahdolliset painaumat, ruostejäljet ja maalipinnan epätasaisuudet kannattaa tarkistaa. Värierot voivat kertoa kolaroinnista. Koeajo on tärkeä, sillä kolinat ja oudot käyntiäänet saattavat ennakoida kalliita korjauksia. Huoltokirjan, rekisteriotteen, luovutustodistuksen ja käyttöohjekirjan tulee olla uuden omistajan saatavissa.

Käytetyn auton kriittisenä rajana on pidetty 100 000 ajokilometriä, mutta osaan autoja joudutaan tekemään korjauksia jo paljon ennen tätä.

Minkä kokoluokan auto?

Henkilö- ja tavarankuljetustarve määrittelee pitkälti sen, mikä on sopivin auton korimalli ja kokoluokka. Liian ison auton hankinta ei ole järkevää, koska suurella autolla on suurempi polttoaineen kulutus ja suuremmat hiilidioksidipäästöt. Alhaisemmat hiilidioksidipäästöt vaikuttavat auton hankintahinnan veroon ja vuosittain maksettavaan ajoneuvoveroon.

Bensa vai diesel?

Perinteisesti dieselauto on säilyttänyt jälleenmyyntiarvonsa bensiinillä kulkevaa autoa paremmin.  Dieselauto ei kuitenkaan enää välttämättä ole kalliimpi kuin bensiinimoottorinen auto, mutta sen vuotuinen ajoneuvovero on suurempi kuin vastaavalla bensiinimoottoriautolla.

Dieselauton polttoaineenkulutus on kuitenkin usein pienempi kuin bensiinimoottorisen version. Yli 15 000–20 000 vuodessa ajavan kannattaa harkita dieselautoa.

Liikennevakuutuslain mukaan moottoriajoneuvossa pitää olla aina olla liikennevakuutus.  Koska liikennevakuutus ei korvaa omalle autolle aiheutuneita vahinkoja, autoon voi ottaa vapaaehtoisen auto- eli kaskovakuutuksen. Vakuutuksen hinta määräytyy muun muassa auton moottorin, merkin, mallin, iän ja valitun omavastuun mukaan.

Uuden auton huoltosopimusta tarjotaan usein uusien autojen ostajille. Käytännössä asiakas sitoutuu maksamaan kuukausimaksun, joka kattaa esimerkiksi määräaikaishuollot sekä normaalista kulumisesta ja käytöstä aiheutuneiden vikojen korjaukset. Myös polttimoiden ja pyyhkijänsulkien vaihto huoltojen välillä kuuluu yleensä huoltosopimuksen piiriin.

Yksityisautoilijoiden leasing-sopimus tarkoittaa määräaikaista vuokrasopimusta, jolla autoon hankitaan käyttöoikeus mutta ei omistusoikeutta. Autosta maksetaan koko sopimusajan kuukausittaista vuokraa, joka sisältää yleensä myös auton huollot ja renkaiden vaihdot. Näin kustannukset ovat ennakoitavissa jo auton hankintahetkellä.

Omalla ajotyylillä suuri vaikutus

Ajotavalla on suuri vaikutus polttoaineen kulutukseen.  Polttoaineenkulutuksen aleneminen säästää huomattavasti pidemmällä aikavälillä. Ajotavalla pystyy helposti pienentämään kulutusta noin litran sadalla kilometrillä, joka tarkoittaa keskimääräisillä vuotuisilla ajokilometreillä (noin 18 000 km/vuosi) noin 180 litran säästöä vuodessa.

Säästöä voi saada aikaan monella tavalla: talviaikaan esilämmitetty moottori säästää polttoainekustannuksissa.

Myös renkaat vaikuttavat autoilun kustannuksiin. Renkailla on vaikutusta siihen, miten suuria polttoainelasku ja ympäristöpäästöt ovat.

Jopa viidennes auton kaikesta vastuksesta tulee renkaiden eli vierintävastuksen kautta. Alhaisen vierintävastuksen renkailla polttoaineenkulutus voi pienentyä useita desilitroja sadan kilometrin matkalla.

Liian pienet rengaspaineet kasvattavat renkaiden vierintävastusta, jolloin renkaiden kuluminen ja polttoaineen kulutus lisääntyvät. Liian alhaiset ilmanpaineet voivat lisätä polttoaineenkulutusta jopa 20 prosenttia. Siksi ilmanpaineet olisi hyvä tarkastaa kerran kuukaudessa.

Auton kustannukset koostuvat:

  • auton hankintahinnasta
  • ajoneuvoveron perusosasta ja mahdollisesta käyttövoimaverosta
  • vakuutuksista
  • polttoainekustannuksista
  • määräaikaishuolloista ja mahdollisista korjauskuluista
  • pesu- ja tarvikekustannuksista, joihin kuuluvat mm. lasinpesunesteet, renkaat ja pyyhkijät
  • mahdollisista pysäköintikustannuksista.

Lisätietoja: