Kasper Strömman teki taidetta Alepa-fillarilla – ”Sun pyörä on kuin sivellin”

Kaupunkipyöräilyä edistävä Fillart-kampanja polkaistiin käyntiin Kasper Strömmanin opastuksella.

Vuoden Graafikko 2013 on itse aktiivinen kaupunkipyöräilijä.

Vuoden Graafikko 2013 on itse aktiivinen kaupunkipyöräilijä.

Teksti: Kuisma Aalto
Kuvat: Lari Lappalainen
27.6.2019 | Päivitetty 30.1.2025

Tihkusade ei haitannut, kun Kasper Strömman johti Alepa-fillareilla ratsastaneen joukon luomaan sosiaalista virtuaalitaidetta Sports Tracker -kuntoilusovellusta käyttäen.

Retki käynnisti Alepan tukeman ja kaupunkipyöräilyä edistävän Fillart-kampanjan, joka huipentuu Taiteiden yönä 15. elokuuta. Tuolloin julkaistaan kisan voittaja.

Kampanjan tavoite aktivoida ihmisiä tutustumaan ja levittämään kaupunkipyöräilykulttuuria. Kuraattori Strömman inspiroitui ensimmäisessä taideteoksessa Taideteos numero 1 Alepasta ostetusta kolmioleivästä. Strömmanin mukaan inspiraatiota taiteeseen voi hakea myös vaikkapa Helsingin laajasta ja toimivasta pyörätieverkostosta.

”Sun pyörä on kuin sivellin, ja tää kaupunki on kuin kanvaasi”, Strömman maalailee taiteellisena. Onhan hänet palkittu mm. Vuoden graafikko 2013 -tittelillä.

Kasper Strömman inspiroitui kolmioleivästä.

Kasper Strömman inspiroitui kolmioleivästä.

Fillaritaiteilijalle koko kaupunki on kuin taulu, joka odottaa maalaamista.

Fillaritaiteilijalle koko kaupunki on kuin taulu, joka odottaa maalaamista.

Taideteos numero 1

Taideteos numero 1

Strömmanin mukaan pääkaupunkiseudun valtava määrä erilaisia pyöräilyreittejä tarjoaa paljon mahdollisuuksia fillaritaiteilijalle.

Strömmanin mukaan pääkaupunkiseudun valtava määrä erilaisia pyöräilyreittejä tarjoaa paljon mahdollisuuksia fillaritaiteilijalle.

Liikennepoliittisesti kaupunkipyöräilykulttuuri on pääkaupunkiseudulla merkittävässä roolissa.

Jos autoilija, pyöräilijä ja jalankulkija tappelevat, kuka voittaa?

Strömmanilla on selkeä näkemys.

”Fyysisesti autoilija voittaa, koska hänellä on isoin ajoneuvo. Moraalisesti kuitenkin voittaa pyöräilijä, koska hän on oikeassa. Jalankulkija voittaa taas siksi, että hän ehtii somettaa eniten”, hän linjaa jämäkästi.

Lisää luettavaa: