Teknologian tutkimuskeskuksen VTT:n johtavalla tutkijalla Juhani Laurikko on tutkinut liki 40 vuotta autojen käyttämiä erilaisia energialähteitä ja niiden vaikutuksia. Hän pitää sähköautojen lukumäärää vaikeasti ennustettavana asiana.
”On kaksi eri näkökulmaa. Mitä tapahtuu autokaupan lattiatasolla eli miten myynti kehittyy? Entä paljonko tarvitsemme sähköautoja päästäksemme ilmastotavoitteisiimme?” Laurikko avaa koko yhtälöä.
Paljonko tarvitsemme sähköautoja päästäksemme ilmastotavoitteisiimme?
Myyntiin konkreettisesti vaikuttavat tekijät voivat vaihdella nopeastikin. Esimerkiksi kevään 2019 eduskuntavaaleissa ympäristöteema oli vahvasti esillä, jolloin sähköautot saivat Suomessa paljon positiivista huomiota.
Ympäristöpoliittiset tavoitteet taas lasketaan ja asetetaan ylätasolla, eli niistä vastaavat poliitikot ja erikoisasiantuntijat.
”Jos katsoo sähköautojen myynnin kehitystä viimeisen 2-3 vuoden ajan, se on kuitenkin ollut positiivista”, Laurikko sanoo.
Tavoitteista toki ollaan yhä kaukana.