Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Sähköautoille on olemassa niin sanottuja asiointilatauspisteitä ja pikalatauspisteitä.

Onko sähköauto ympäristöystävällinen? Näin asiantuntija vastaa

Teksti:
Petteri Ruotsalainen
Kuvat:
Laura Vesa
Julkaistu: 24.5.2019
|
Muokattu: 31.8.2020
Sähköauton ympäristövaikutuksista väitellään edelleen. Auttavatko sähköautot meitä pääsemään ilmastotavoitteisiimme?

Teknologian tutkimuskeskuksen VTT:n johtavalla tutkijalla Juhani Laurikko on tutkinut liki 40 vuotta autojen käyttämiä erilaisia energialähteitä ja niiden vaikutuksia. Hän pitää sähköautojen lukumäärää vaikeasti ennustettavana asiana.

”On kaksi eri näkökulmaa. Mitä tapahtuu autokaupan lattiatasolla eli miten myynti kehittyy? Entä paljonko tarvitsemme sähköautoja päästäksemme ilmastotavoitteisiimme?” Laurikko avaa koko yhtälöä.

Paljonko tarvitsemme sähköautoja päästäksemme ilmastotavoitteisiimme?

Myyntiin konkreettisesti vaikuttavat tekijät voivat vaihdella nopeastikin. Esimerkiksi kevään 2019 eduskuntavaaleissa ympäristöteema oli vahvasti esillä, jolloin sähköautot saivat Suomessa paljon positiivista huomiota.

Ympäristöpoliittiset tavoitteet taas lasketaan ja asetetaan ylätasolla, eli niistä vastaavat poliitikot ja erikoisasiantuntijat.

”Jos katsoo sähköautojen myynnin kehitystä viimeisen 2-3 vuoden ajan, se on kuitenkin ollut positiivista”, Laurikko sanoo.

Tavoitteista toki ollaan yhä kaukana.

Akku ratkaisee

Asia on monitahoinen, mutta tärkein tekijä on Laurikon mukaan akku: kuinka suuri akku on eli miten pitkän matkan sillä voi ajaa, millaista akkukemiaa käytetään ja missä eli millaisilla energialähteillä se on valmistettu.

Esimerkiksi Etelä-Koreassa sähkö on yli 90-prosenttisesti fossiilisella energialla tuotettua, mikä nostaa sähköauton valmistuksen hiilipäästöjä. Sen lisäksi vaikuttavat tietysti akun lataamiseen käytetty sähkö ja sen tuottamisen päästöt.

Vaikka Euroopassa energiaratkaisut ovat ympäristön kannalta positiivisempia kuin Aasiassa, myös Euroopan sisällä tilanne vaihtelee.

Norja on sähköautoilun mallimaa.

Norja on sähköautoilun mallimaa, koska sen sähköntuotanto on liki 100-prosenttisesti ympäristöystävällistä eli vesivoimaa. Valtio myös tukee sähköautoilua voimakkaasti. Esimerkiksi Saksassa energiatuotannon tilanne on selvästi huonompi ympäristön kannalta.

Suomessa uuden sähköauton ostaja tai pitkäaikaisvuokraaja voi tietyillä ehdoilla saada 2 000 euroa valtion hankintatukea vuoteen 2021 asti.

Lue lisää valtion hankintatuesta >>

Miltä autoilun tulevaisuus näyttää Suomessa?

Lisää aiheesta