Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Tomi Oinonen kulkee työmatkansa polkupyörällä, mutta autoa hän tarvitsee tyttären menoihin ja musiikkiharrastukseensa.

Tomi Oinosen vanha Renault kulkee osin hävikkiruoasta valmistetulla bioetanolilla

Teksti:
Teppo Kuittinen
Kuvat:
Minna Kurjenluoma
Julkaistu: 19.6.2023
|
Muokattu: 19.6.2023
Tuore lakimuutos mahdollistaa käyttövoiman muutoksen kaikille bensa-autoilijoille. Bioetanoli on edullisempaa ja ympäristöystävällisempää kuin bensiini.

Helsinkiläinen Tomi Oinonen autoilee noin 80 prosenttia ympäristöystävällisemmin ja maksaa tankkaamastaan polttoaineesta pienempää litrahintaa kuin moni muu suomalainen.

Oinosen vuosimallin 2006 Renault Clio nimittäin kulkee E85-bioetanolilla, joka on valmistettu esimerkiksi hävikkiruoasta ja elintarviketeollisuuden sivuvirroista. Oinonen osti autonsa käytettynä vuoden 2022 alussa ja asennutti siihen saman tien etanolin käytön mahdollistavan lisälaitteen

”Vein auton melkein suoraan kaupasta korjaamolle. Asennus oli vain parin tunnin homma”, Oinonen kertoo.

Sama on mahdollista yhä useammalle suomalaiselle, sillä kesäkuussa voimaan astui määräys, joka helpottaa bensiinikäyttöisten autojen muuttamista etanolikäyttöisiksi. Aikaisemmin vain vanhoja bensa-autoja on voinut muuttaa sekä bensalla että etanolilla toimiviksi. Nyt myös 1.9.2009 tai sen jälkeen käyttöönotettuun ajoneuvoon voi tehdä saman muutoksen, jos auto soveltuu siihen teknisesti.

Lakiuudistus liittyy Suomen tavoitteeseen vähintään puolittaa liikenteen päästöt vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Vuoteen 2045 mennessä tavoitellaan kokonaan fossiilitonta liikennettä. Etanolin käytön helpottaminen on osa tämän tavoitteen toteuttamista.

"Tärkeintä on ympäristö"

Tomi Oinonen kertoo, että suomalainen eFlexFuel-etanolijärjestelmä asennuksineen ja muunnoskatsastuksineen maksoi hänelle 449 euroa. Ilman valtion myöntämää 200 euron tukea hinnaksi olisi tullut 649 euroa. Tukea myönnettiin vuoden 2022 loppuun saakka.

Bioetanolilla on noin 80 prosenttia pienemmät fossiiliset elinkaaripäästöt kuin bensiinillä. Sen litrahinta on noin neljänneksen bensiiniä edullisempi, mutta se sisältää bensiiniä vähemmän energiaa, joten sitä myös kuluu noin neljännes enemmän.

”Minulle tärkeintä on ympäristö. Vaikka en säästäisi lainkaan rahaa, se ei haittaisi, kun samaan aikaan fossiiliset päästöt ovat pienemmät kuin bensalla”, Oinonen pohtii.

Hän suosittelee myös muille autoilijoille bensan vaihtamista etanoliin

”Olen kaveripiirissäni vielä vähän outolintu etanolin suhteen. Kaikki ovat kuitenkin olleet todella kiinnostuneita aiheesta, ja yksi kaveri on jo vaihtanut bensan etanoliin.”

Bioetanolia ABC-asemilta

  • Eko E85 -bioetanolia myydään 114 ABC-­asemalla ­ympäri Suomen. Se on helposti tunnistettavissa sinisistä tankkauspistooleista. Iso osa Eko E85 -polttoaineesta on valmistettu muun muassa S-ryhmän kaupoista jäävästä hävikkileivästä.
  • Yhä useammalla ABC:llä on myynnissä myös Nero Dieseliä, joka on täysin uusiutuva diesellaatu. Nero Diesel vähentää koko elinkaarensa aikana kasvihuonekaasupäästöjä jopa yli 90 prosenttia fossiiliseen dieseliin verrattuna. Sitä voidaan tankata kaikkiin dieselautoihin.

Lisää aiheesta