ABC-ketju edelläkävijänä – sähköautoille jo 38 latauspistettä eri puolilla Suomea - Yhteishyvä
Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

ABC-ketju edelläkävijänä – sähköautoille jo 38 latauspistettä eri puolilla Suomea

Marko Saarenketo tankkaa sähköautoaan Lahdesjärven ABC:n pikalatauspisteessä

Marko Saarenketo tankkaa sähköautoaan Lahdesjärven ABC:n pikalatauspisteessä.

Sähköauton yleistymistä Suomessa on ennustettu jo pitkään. Mikä on tilanne juuri nyt?

Jaa Somessa
Teksti
Petteri Ruotsalainen
Kuvat
Laura Vesa

"Haluamme tarjota ympäristöystävällisiä palveluita ja olla mukana talkoissa, joilla saadaan liikennepäästöjä vähennettyä.”

Näin tiivistää ABC-ketjun kehitysjohtaja Tiina Vehmala-Viksten syyn siihen, miksi ketju tarjoaa sähköautoilijoille runsaasti latauspisteitä, vaikkei Tesla välttämättä vielä olekaan jokapäiväinen näky Suomen teillä.

”Olemme olleet edelläkävijöitä. Avasimme ensimmäiset latauspisteet jo vuonna 2012, ja mahdollistamme yhä sähköautojen liikkumisen valtateiden varsilla”, Vehmala-Viksten kertoo.

"Avasimme ensimmäiset latauspisteet jo vuonna 2012."

ABC-asemien strategia on yksinkertainen. ABC-ketju haluaa tehdä mahdolliseksi sen, että sähköautoilijat pääsevät liikkumaan kaupunkien välillä nopeilla latausajoilla.

”Haluamme palvella tiellä liikkuvia autoilijoita liikenteen energianlähteestä riippumatta. Sähköautoilijat ovat meille yhtä tärkeitä asiakkaita kuin polttonesteitä käyttävät autoilijat”, Vehmala-Viksten sanoo.

Puolen tunnin latauksella 100 kilometriä

Kaikkiaan 38 ABC-liikenneasemalla on sähköauton latauspiste. Katso asemat >>

Sähköautoille on olemassa niin sanottuja asiointilatauspisteitä ja pikalatauspisteitä. Termit viittaavat tehoon, jolla sähköä tulee ulos.

Asiointilatauspisteessä kestää pari tuntia, että auton akku on melkein täynnä. Niitä on tyypillisesti esimerkiksi kauppakeskuksissa. Pikalatauspisteessä akku latautuu 80-prosenttisesti täyteen noin puolessa tunnissa, mikä tarkoittaa keskimäärin noin sadan kilometrin ajomatkaa.

ABC-asemilla on pääsääntöisesti juuri pikalatauspisteitä, mutta monilla ABC-asemilla on sekä asiointi- että pikalatauspisteitä. Pikalataus on useimmiten maksullista, kun taas asiointilatauspiste on ilmainen.

Pikalatauksen maksimiteho on 50 kW. Suomessa on vain yksi suurteholatauspiste, joka sijaitsee ABC Lohjalla. Sen maksimiteho on 150 kW, jolloin 125 kilometrin verran ajomatkaa pystyy lataamaan kymmenessä minuutissa.

Kotilatauspisteessä auton voi jättää vaikkapa yön yli latautumaan, jolloin akku tulee täyteen 8–9 tunnissa.

Lisää sähköautoja Suomen teille – mutta kuinka paljon?

Sähköautojen määrän ennustetaan kasvavan Suomessa. Arviot lukumääristä kuitenkin vaihtelevat suuresti.

Liikenneministeriö arvioi, että vuoteen 2030 mennessä Suomessa voisi parhaimmillaan olla noin 670 000 käytössä olevaa sähköautoa. Edellinen hallitus tavoitteli samassa ajassa 250 000 sähköauton rajapyykkiä.

Vuoden 2018 lopussa Suomessa oli noin 15 000 sähköautoa mukaan lukien ladattavat hybridit. Suomessa on liikennekäytössä kaikkiaan noin 2,7 miljoonaa henkilöautoa, joiden keski-ikä on noin 12 vuotta.

ABC-ketjun Tiina Vehmala-Viksten pitää sähköautojen lukumäärän ennakoimista vaikeana, koska alan teknologia kehittyy nopeasti.

”Kasvu on ollut hidasta, koska sähköautot ovat olleet kalliita ja latauspisteitä on tullut hiljalleen. Jos markkinoille tulee enemmän halvempia vaihtoehtoja eli ’kansanautoja’, lukumäärä kehittyy varmasti positiivisesti. Isoimmista kaupungeista se lähtee”, Vehmala-Viksten uskoo.

"Isoimmista kaupungeista se lähtee."

Vehmala-Vikstenin mukaan tulevaisuudessa tarvitaan paljon erilaisia vaihtoehtoja.

”Erityyppiset liikenne-energiamuodot lisääntyvät, mikään yksi ja ainoa ei ole ratkaisu. Tarvitaan sähköautoja, Flexifuel-autoja, kaasua, vetyä...”

Onko sähköauto ekologinen valinta?

Lue lisää autoilijan palveluista

Julkaistu: 24.5.2019
Muokattu: 4.11.2019
Jaa Somessa