Myöhemmin aloin kehitellä liikeideaa muistikuvieni pohjalta. Halusin myydä parhaalla liikepaikalla edullisia donitseja, jotka oli valmistettu parhaista raaka-aineista. Se oli yhtälö, joka ei vakuuttanut pankissa, sille suorastaan naurettiin. Ei auttanut, vaikka selitin, kuinka vastustamattoman hyviä donitseja aioin valmistaa.
Arnolds-nimen ostimme aikoinaan kansainväliseltä suuryritykseltä, jonka piti lanseerata sillä uusi donitsimerkki vähittäismyyntiin. Hanke kariutui ja siksi yritys kauppasi nimen meille.
Donitseissa on tulevaisuus
Koska rahaa ei irronnut pankista, etsin mukaan yhtiökumppanit, jotka uskoivat ideaani. Oman osuuteni alkupääomasta lainasin veljeltäni.
Ensimmäisen kahvilamme avasimme Turkuun. Liikepaikka oli surkea ja ensimmäisen päivän myynti oli vaivaiset 30 markkaa. Ne olivat kovia aikoja, jolloin tonnikalan arvo edullisena proteiininlähteenä tuli tutuksi.
Seuraavien liikkeiden liikepaikat mietimme paremmin ihmisvirtojen mukaan. Oulun Zeppelin-kauppakeskukseen avattu liike oli täysosuma, sen ensimmäisen päivän myynti oli 18 000 markkaa, eli noin 3000 euroa. Se pelasti meidät.
Oulun Zeppelin-kauppakeskukseen avattu liike oli täysosuma.
Nyt meillä on 30 kahvilaa ja useita uusia avautumassa. Ensimmäisen läksymme lukeneena olemme avanneet kahviloita aika varovaisesti vain sinne, missä on varmasti tarpeeksi asiakaskuntaa. Näin pienemmät paikkakunnat ovat jääneet vaille herkkujamme.
Viime vuoden aikana avasimme toimipisteen viidelle eri ABC:lle.
Yhteistyö S-ryhmän ja ABC:n kanssa tulee todella hyvään saumaan, koska näin pääsemme myös paikkoihin, joissa ei ole suuria kauppakeskuksia tai vilkasta keskustaa.
Viime vuoden aikana avasimme toimipisteen viidelle eri ABC:lle. Asiakkaat ottivat meidät niin hyvin vastaan, että kevään aikana donitsimme otettiin myyntiin 45 ABC-asemalle.
Vain aitoa suklaata
Donitsien valmistukseen käytetään aivan erityistä jauhoseosta, joka on kehitetty vain meille. Siitä leipomo leipoo taikinan ja pyöräyttää donitsien raaka-aihioiksi, jotka matkaavat kahviloihimme ja ABC-asemille, jossa ne paistetaan ja myydään tuoreeltaan. Kuorrutukset tehdään nekin käsityönä paikan päällä.
ABC-asemilla myydään suosituimpia makujamme: kinuskia, maitosuklaata, valkosuklaata ja pomadaa.
Emme tingi mistään, koska meille maku on tärkein. Ja ulkonäkö. Kuorrutuksemme näyttävät niin hyviltä, että niitä kopioidaan. Toisin kuin muualla, me emme käytä mitään suklaankorvikkeita, vaan ainoastaan aitoa belgialaista suklaata.