”Syke on 104”.
Ari Seppälä seisoo rauhallisen näköisenä suuren puuoven edessä, mutta sinivalkoisen ruutupaidan alla sydän lyö nopeasti. Vain muutaman hetken kuluttua hän astuu Helsingin vanhan ylioppilastalon juhlasaliin, jossa suomalaisen menestysresepti-kilpailun tuomaristo odottaa. Seppälä esittelee heille kehittelemänsä kalaisan ateriakastikkeen.
Tuomaristoa johtaa kokki ja ruuan monialayrittäjä Jyrki Sukula, Finlaysonin luova johtaja Jukka Kurttila, SOK:n päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho ja Foodwestin tutkimusjohtaja Suvi Luoma.
Tällä nelikolla on suuri valta ja vastuu. He valitsevat kahdenkymmenen kilpailijan joukosta kymmenen semifinalistia, joista lopulta kuusi pääsee finaaliin ja saa tuotteensa S-ryhmän ruokakauppojen hyllylle. Hyvän maun lisäksi tuotteessa on oltava kaupallista potentiaalia valtakunnalliseen myyntiin ja sen on skaalaannuttava teolliseen valmistukseen. Siksi kilpailijat joutuvat vastaamaan tiukkoihin kysymyksiin.
”Voiko kotimaisuusastetta nostaa?” ”Onko tuote tehty teollisuuden vai kuluttajan ehdoilla?” ”Miten tätä markkinoidaan?” ”Onko tuote välipala vai jälkiruoka?” ”Miten tämä erottuu muista samankaltaisista tuotteista?”