Markus kyllästyi krapulapäiviin – Siitä syntyi yritysidea
Markus Klöf kyllästyi krapulapäiviin: elämä tuntui liian arvokkaalta tuhlattavaksi heikkoon oloon. Hän huomasi, ettei ollut ajatuksineen yksin.


Oli vuosi 2004, ja suomalainen Markus Klöf oli hyppäämässä laskuvarjolla Kaliforniassa.
Markuksella oli pitkä tausta erilaisista extreme-lajeista, kuten basehypystä, vuorikiipeilystä, surffauksesta ja laskuvarjohypystä, mutta tällä kertaa asiat menivät pieleen.
Neljä hyppääjää poistui koneesta kukin eri suuntaan. Yksi hyppääjäkollegoista menetti kuitenkin asentonsa, jolloin hänen vauhtinsa hidastui. Kun Markuksen oli aika avata laskuvarjonsa, aurinko häikäisi niin, ettei hän huomannut hyppykaverin päätyneen suoraan hänen yläpuolellensa.
"Kun avasin varjon, hän tuli suoraan varjoni läpi. Varjo meni palasiksi, ja punokset kietoutuivat kaulani ympärille. Vedin varavarjon auki", Klöf muistelee.
"Kun avasin varjon, hän tuli suoraan varjoni läpi. Varjo meni palasiksi, ja punokset kietoutuivat kaulani ympärille."
Markus rysähti maahan kyljelleen, ja isku oli kova. Sairaalassa Markukselle kerrottiin, että hänen jalkansa saatettaisiin joutua amputoimaan.
"Aamulla turvotus alkoi laskea. Jäähauteet ja antitromboottinen lääkitys auttoivat. Silti reisilihakseni repesivät ja polvet sekä yläleuka murtuivat", Markus muistelee.
Läheltä piti -tilanteet eivät ole saaneet Markus Klöfiä unohtamaan elämästään ex treme -lajeja, vaikka arki meneekin nykyään kiireisen yrittäjän askareissa. Oman lapsen syntymän jälkeen vain basehyppy on jäänyt, ja vuorikiipeily on tauolla.
Kohtalon ivaa oli, että samaan aikaan, kun hän makasi sairaalassa Kaliforniassa, Thaimaan rannikoille iski tsunami.
"Ihmettelin, kun kaverit alkoivat viestitellä, että olenko kunnossa. Minun piti lähteä alun perin Thaimaahan. En ollut kertonut suunnitelmieni muutoksesta kenellekään."
Juomatrendi sai suomalaisen version
Lokakuussa 2025 Markus Klöf ottaa vastaan nykyisellä työpaikallaan Nokialla. Onnettomuudesta muistuttaa enää tekohampaat. Tapahtunut muutti silti Markuksen asennetta.
"Jos haluaa tehdä jotakin, se kannattaa tehdä heti."
Onnettomuuden jälkeen hän lähti vaihto-oppilaaksi opiskelemaan kauppatieteitä Kaliforniaan, josta hän päätyi vuosiksi pätkätöihin Australiaan, sukellusopettajaksi Thaimaahan ja surffipaikan pitäjäksi Senegaliin.
Suomessa hän teki töitä Flow’ssa ja Slushissa ennen oman yrityksen perustamista. Kaveriporukan perustama panimoalan yritys The Good Guys valmistaa juomia, joihin on lisätty ravintoaineita, yrttejä ja probiootteja – ainesosia, joiden uskotaan tukevan palautumista ja jaksamista.
"Kohderyhmäämme ovat nuoret urbaanit aikuiset, jotka pitävät huolta terveydestään. Tilastoistamme näkyy, että joukossa on paljon myös 50–60-vuotiaita, joilla on aikaa keskittyä hyvinvointiin."
Yritys aloitti kombuchasta eli makeutetusta teestä valmistetusta fermentoidusta juomasta, mutta myy nykyään myös luonnollisiksi kutsumiaan energiajuomia ja hyvinvointijuomia.
Suomen valloituksen lisäksi määränpäänä on kansainvälinen menestys. Kun Markus vieraili tänä syksynä Saksassa messuilla, hän esitteli asiakkaille hyvinvointijuoma Fiber Popia, jossa on kuitua, C-vitamiinia ja sinkkiä. Paikalliset innostuivat. Messujen jälkeen Klöfin sähköpostit täyttyivät kyselyistä.
Yritysidea kumpusi Markuksen omasta elämäntavasta. Vuonna 2018 Suomessa elettiin terveysbuumin ja nousukauden aikaa. Markus oli kyllästynyt krapulapäiviin – elämä tuntui liian arvokkaalta tuhlattavaksi heikkoon oloon.
Hän huomasi, ettei ollut ajatuksineen yksin. Sober curious -trendi levisi nopeasti, ja yhä useampi halusi vaihtaa juhlajuomat alkoholittomiin vaihtoehtoihin.
Markuksen ystävät olivat teeharrastajia, mutta teebrändille ei löytynyt markkinarakoa. Silloin Markus muisti Kalifornian, jossa terveyttä ja ulkonäköä arvostavat asukkaat innostuivat kombuchasta – juomasta, josta Suomessa tiesi vasta harva.
Kalifornia ei kuitenkaan tehnyt Markuksesta yrittäjää – yrittäjyys syntyi halusta vaikuttaa ja luoda jotain omaa.
"Yrittäminen tarjoaa vapauden tehdä asiat omalla tavalla. On äärimmäisen palkitsevaa nähdä, kuinka ajatus muuttuu tuotteeksi, ja lopulta kuluttaja nappaa sen hyllyltä mukaansa."
Kalifornian opit siirtyivät yritykseen
Seitsemän vuotta perustamisen jälkeen The Good Guys on kasvanut seitsemän hengen tiimiksi. Yrityksen liikevaihto on kasvanut tasaisesti viime vuosina: vuonna 2020 se oli noin 450 000 euroa ja vuonna 2024 jo yli 1,1 miljoonaa euroa. Tuotanto on modernissa tehtaassa Nokialla.
Heti alusta lähtien The Good Guysin tuotteita on myyty S-ryhmän kaupoissa, ja myös ulkomailla Ukrainassa, Baltian maissa, Ruotsissa ja Tanskassa. Nuorille Markuksella onkin neuvo: verkostoitukaa ja kansainvälistykää. Huomio on tärkeä aikana, jolloin entistä harvempi lähtee opiskelijavaihtoon ulkomaille.
Vuodet maailmalla ovat tarjonneet Markukselle sekä rentoa hauskanpitoa että oppeja yrittäjyyteen. Yhdysvallat opetti tulevaa yrittäjää myös ajattelemaan isosti.
"Paikallisessa yliopistossa opiskelijatyöt tehtiin isoille yrityksille, mikä toi rohkeutta ja opetti, ettei kaikkea tarvitse osata heti."
Aasiassa Markus ymmärsi, kuinka tärkeää on muokata tuote aina paikallisille markkinoille sopivaksi.
"Red Bullia kaupattiin Aasian markkinoilla hiilihapottomana. Ilman toimivaa muokkausta eli hiilihapon lisäämistä siitä ei olisi tullut jättimenestystä Euroopassa."
"Ajatus vanhan maailman toimitusjohtajasta, joka oli perheelleen poissaoleva, ei tunnu omalta."
Omien kansainvälisten kokeilujen myötä Markukselle tuli myös selväksi, että yrittäjyyteen kuuluvat yritykset ja erehdykset. Kansainvälistymisensä testimarkkinana The Good Guys käytti Ruotsia.
Tiimi oppi, että kombucha kannattaa myydä tölkeissä, ei lasipulloissa.
Alkoholiton elämäntapa kiinnostaa Markuksen lailla yhä useampaa suomalaista. Nuorten sober curiour -ilmiöstä on uutisoitu vuosia, ja viime aikoina kaiken ikäisten alkoholinkulutus on ollut laskussa.
Yrittäjä haaveilee työn ja vapaa-ajan balanssista
Tulevaisuudessa The Good Guys tähyää aiempaa hanakammin maailmalle. Tarkoitus on tuplata tuotantomäärä ensi vuoden aikana. Yritys neuvottelee parhaillaan viennin aloittamisesta Hollantiin.
"Liikevaihdostamme 15 prosenttia tulee jo viennistä Eurooppaan", Markus sanoo.
Yrittäminen ei kuitenkaan ole koko elämä.
Elämänsä isoimmaksi tavoitteeksi Markus nimeää puolitoista vuotta sitten syntyneen tyttärensä. Hän haluaa nimittäin löytää aiempaa paremman tasapainon työn ja vapaa-ajan välillä.
"Ajatus vanhan maailman toimitusjohtajasta, joka oli perheelleen poissaoleva, ei tunnu omalta. Uskon, että kummatkin on mahdollisuus hoitaa hyvin. Haluan pitää huolen siitä, että olen tyttäreni elämässä täysillä mukana."
"Kyseessä on siitä kiitollinen laji, että vanhemmat ovat yleensä parempia kiipeilijöitä kuin nuoremmat."
Kenties tulevaisuudessa elämästä vapautuu nykyistä enemmän aikaa myös rakkaille harrastuksille.
Basehyppy on jäänyt taakse, mutta laskuvarjohyppy ja vuorikiipeily odottavat.
"Kyseessä on siitä kiitollinen laji, että vanhemmat ovat yleensä parempia kiipeilijöitä kuin nuoremmat. Nuoret eivät osaa edetä tarpeeksi rauhallisesti", Markus sanoo ja naurahtaa.
Markus Klöf
The Good Guys, toimitusjohtaja.
Kauppatieteen maisteri LUT-yliopistosta. Opiskellut kauppatieteitä myös Cal State Fullerton College of Business and Economicsissa Kaliforniassa, Yhdysvalloissa.
Asuu perheineen Nokialla puutalossa.





