23-vuotias Emilia loi vuodessa miljoonayrityksen – ”Paljon helpompaa kuin ajattelin”
Emilia Karttusen tuote valloitti nopeasti suomalaisten ostoskorit. Jatkossa hän aikoo asettaa tavoitteet entistä korkeammalle.


23-vuotias Emilia Karttunen on pystynyt johonkin, mihin vain harva: hänen yrityksensä tekee yli miljoonan euron liikevaihdon. Vielä ihmeellisemmän asiasta tekee se, että Emilia perusti yrityksensä vasta viime vuonna. Emilia toi tuotteensa, Pizza Muffinit, ruokakauppojen pakastealtaisiin tammikuussa. Liikevaihto kasvoi sen jälkeen nollasta miljoonaan alle kahdessa kuukaudessa, Emilia kertoo.
Emilia pääsi lanseeraamaan oman tuotteensa S-ryhmän kauppoihin Suomalainen menestysresepti -kilpailun ansiosta. Se oli helsinkiläiselle liiketalouden opiskelijalle unelmien täyttymys.
”Olen haaveillut omasta yrityksestä pitkään. Yrittäjänä voin rakentaa tyhjästä jotain”, Emilia sanoo.
Emilia kuvailee alkutaivaltaan yrittäjänä odotettua helpommaksi.
”Moni ajattelee, ettei iso lanseeraus ja oman tuotteen saaminen kauppoihin olisi ikinä mahdollista, mutta se on ollut paljon helpompaa kuin ajattelin.”
Tv-kilpailu antoi Emilialle kaikki tarvittavat opit puoleen vuoteen tiivistetyssä paketissa.
”Koulunpenkiltä ei voisi ikinä oppia tällaista”, Emilia toteaa.
Seuraavaksi asetan tavoitteet niin korkealle kuin mahdollista.
Pizza Muffinit ovat alle vuodessa ehtineet vakiinnuttaa paikkansa suomalaisten ostoskoreissa, kertoo SOK:n päivittäistavarakaupan johtaja Antti Oksa. Hän uskoo, että menestyksen taustalla on tuotteen helppous, herkullisuus ja monipuolisuus. Kahden rakastetun herkun yhdistelmä on helposti lähestyttävä, mutta silti jotain, mitä ei ollut ennen nähty.
”Tuotteiden kysyntä pääsi alkuvaiheessa jopa yllättämään”, Antti Oksa sanoo.
Voit seurata Suomalainen menestysresepti 2026 -kilpailua MTV3-kanavalta tiistaisin kello 20 sekä Katsomosta.
Sarjassa etsitään uusia hittituotteita muun muassa S-marketin ja Prisman valikoimaan.
Vaikka Pizza Muffinien vauhdikkain nousu on tasaantunut, uusi myyntipiikki saattaa siintää edessä hyvinkin pian, Emilia miettii.
”Kaikista kuukausista joulukuu on se, jolloin myydään eniten pakastepizzoja. On hauska nähdä, miten se vaikuttaa Pizza Muffinien myyntiin.”
Kilpailun jälkeen Emilia on ehtinyt kehitellä uusia makuja napostelutuotteeseensa nykyisten mozzarellan ja hawaiin rinnalle. Nuori yrittäjä ei aio muutenkaan hidastaa tahtia, päinvastoin: hän suunnittelee jo seuraavaa yritystä Pizza Muffinin rinnalle.
Uusi yritys saattaa olla jälleen uusi aluevaltaus, mutta sen enempää Emilia ei halua vielä paljastaa.
”Seuraavassa jutussa asetan tavoitteet niin korkealle kuin mahdollista.”


