Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Hotellihuoneen ikkunasta on kaunis näkymä Tallinnaan.

Kerrosmummot, sukkahousukauppaa ja vaahtokylpyjä – Lue 50 hauskaa (ja vähän jännittävääkin) muistoa Virusta!

Koostaja:
Yhteishyvän toimitus
Kuvat:
Jaanis Kerkis
Julkaistu: 20.9.2022
Muokattu: 21.9.2022
Tallinnan maamerkki Original Sokos Hotel Viru täytti tänä vuonna 50 vuotta. Pyysimme Yhteishyvän lukijoita muistelemaan Virua. Moni muistaa vanhoilta ajoilta kerrosmummot ja sukkahousukaupan, nykyajan reissaajat kiittelevät näköaloja ja vaahtokylpyjä.

Virua rakentamassa

”Ensimmäinen käyntini ja yöpymiseni Viru-hotellissa lienee 50 vuotta sitten tai ainakin lähes. Mieleeni jäivät kerrosmummot, jotka tarkkailivat vieraita ja hotellissa oltiin tarkkoja sisäänpääsystä. Aikanaan kolme enoani olivat rakentamassa Viru-hotellia.” Anja, 74

”Minun setäni oli rakentamassa Viru-hotellia, hän oli työtön pohjois-karjalalainen "vanhapoika" ja tämä oli hieno mahdollisuus lähteä ulkomaille. Hän löysi Virosta vaimon itselleen, avioitui ja sai pojan. Minulla on siis Tallinassa serkku, joka täyttää ensi vuonna 50 vuotta.” Lahja, 65

”Isoisäni oli Virua rakentamassa, olin itse tuolloin npin viisivuotias. Muistan, miten odotin häntä vapaille kotiin, hän matkusti lentokoneella mukanaan tuliaiset minulle. Siellä aikuisena käydessäni muistelen, miten nopeasti aika on kulunut, ja asiat muuttuneet.” Tuija, 56

Pieniä hotellivieraita ja suuria elämyksiä

”Viru on itselleni ollut ensipuraisu Tallinnaan. Tuolloin se oli vähän pelottavakin hotelli, jutut mafiasta oli hurjia. Tallinna oli hyvin erilainen, Mustamäen tori hämmästytti nuorta tyttöä, joka isän kanssa reissasi. Nykyään Viru-hotelli on luottohotellimme.” Netta, 43

”Muistan pienenä tyttönä kuinka hienoa oli päästä vanhempien kanssa Viru-hotelliin. Silloin ylimmässä kerroksessa oli jäätelöbaari, matkan kohokohta oli aina päästä jätskille niin korkealle.” Hanna, 31

”Vietimme perheloman Virussa, kun lapsi oli pieni. Hänelle luvattiin reissusta muistoksi mieleinen lelu. Poika valitsi itselleen ison laserpyssyn. Siinä me sitten hotellihuoneessa kuunneltiin pyssyistä lähteviä tosi kovia ääniä ja katseltiin vilkkuvia valoja.” Mari, 44

”Lasten kanssa oli iloinen yllätys perhehuoneessa kerrossänky ja kylpyamme, jäi kaupungin kiertäminen vähemmälle, kun pikkuihmiset kylpivät useamman tunnin.” Marita 46

Sylikkäin ikkunalla

”Ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa matkani Viru-hotelliin naiseni kanssa jäi mieleen. Jouluinen aika. Romanttinen tunnelma. Huoneestamme näkyi alhaalla kulkevat raitiovaunut ja ihmiset ja niitä oli oikein mukava katsella sylikkäin.” Ville, 40

”Ensimmäinen matkani Tallinnaan mieheni kanssa ja majoituimme Viru hotellissa. Huoneemme sijaitsi korkealla. Oli todella romanttista katsella kaupungin valoja ja ratikoiden kulkemista iltamyöhään ikkunalla mieheni syleilyssä. Ihanat muistot jäänyt.” Marika, 38

Hämärissä tunnelmissa

”Kävin eka kerran joskus 70-luvulla. Tunnelma oli vähän pelottava. Vartijat istuivat joka käytävällä. Ystävätär myi samettipuvun hotellin johtajalle. Minä annoin purkkaa taksikuskille.” Anneli, 80

”Ensimmäinen Viru-hotelli muistoni on toukokuulta 1990, muistan tuon korkean rakennuksen jonka ympäriltä en uskaltanut poistua. Sisällä hotellissa oli ruskeeta, kokolattiamattoja ja paksu tupakan savu.” Erja, 42

”Kävin Viru-hotellissa ensimmäistä kertaa 1990-luvun alussa ja virolaiset ystäväni kertoivat, että hotelli oli toiminut vakoilukeskuksena, jonka huoneet oli mikitetty.Tieto oli kuin elokuvista repäisty ja pelotti minua.” Outi, 55

"Sisällä hotellissa oli ruskeaa, kokolattiamattoja ja paksu tupakan savu."

”Yövyin yhden yön vuonna 1983 Viru Hotellissa, ns. Votkaturistireissulla. Tarjoilijat ravintolassa olisivat ostaneet kaikki päälläni olevat vaatteet. Ahdistuin, olin 20-vuotias nuori nainen. Hotellissa oli joku outo haju, päätäni särki. Ei siis hyviä muistoja.” Riitta 62

Kerrosmummoja ja sukkahousuja

”Kävimme 80-luvulla työpaikan virkistysmatkalla ja majoituimme Viru-hotellissa. Heti kun olimme päässeet huoneeseen, ovelle koputettiin. Siellä oli kaksi naista, jotka kysyivät, olisiko meillä myydä sukkahousuja. Olihan meillä!” Anne, 63

”Vuonna 1980 olin siskon kanssa Tallinnassa. Kerrossiivooja tuli huoneeseen ja kuiskaamalla kyseli meiltä sukkahousuja. Jälkikäteenhän on sitten selvinnyt syy kuiskaamiseen. Silloin se vähän ihmetytti.” Sirpa, 60

1980-90-lukujen aikaa

”Ainoan kerran kävimme Virussa 1990-luvun alussa, jolloin vielä oli pulaa kaikesta. Ravintolassa tilasimme ruokia moneen kertaan, koska keittiöstä tuli ilmoitus, että ei ole juuri sitä raaka-ainetta. Aamulla aamupala tarjoiltiin pöytiin, fiinisti.” Sinikatri, 61

”90-luvulla matkasimme täältä Oulun seudulta Tallinnan Mustamäentorille ostamaan "Adidaksen" nappiverkkareita, jotka oli tosi suosittuja silloin. Viru-hotellin alakerrasta haettiin sitten mukaan vielä täytekakku ja iso kukkakimppu.” Sari, 50

”1990-luvun alussa kävimme Tallinnan visiitillämme Viru-hotellissa. Tarjoilu oli varmasti aika perinteinen silloisessa poliittisessa tilanteessa: kuppi kahvia, keksi - ja lasi vodkaa. Hotellin ilme on muuttunut upeaksi, moderniksi ja puoleensa vetäväksi.” Minna, 51

”Kävimme Viro-hotellissa 80-luvun alussa, jolloin olin ehkä 10-vuotias. Hotelli oli aika neuvostoaikatyylinen. Hotellin ravintolassa söimme ainakin kerran. Tilasimme pihvit ja perunat. Juomaksi otimme maidon, koska tarjolla ei ollut limonadia saatikka cokista.” Olli-Pekka, 50

Jännittävä KGB-museo

”Olen yöpynyt Virussa kerran työmatkallani. Jännitti riisua ja mennä suihkuun, sillä minulle oli kerrottu hotellin olevan edelleen kameroita täynnään. Tämä tapahtui 1990-luvun loppupuolella.” Pia, 50

”Olimme kolme vuotta sitten syyslomalla Viru-hotellissa. Kävimme KGB-museossa, söimme hyvin, poika kävi kuntosalilla ja shoppailimme. Hotelli oli ihanan ylellinen ja nautimme käynnistä kovasti. Johanna, 50

"Kylmät väreet menivät selkäpiitä pitkin."

KGB-museossa vierailu noin kolme neljä vuotta sitten. Kylmät väreet menivät selkäpiitä pitkin. Opas oli hyvä. Huippukohde ilman isoja värivaloja yms. rekvisiittaa. Mikael, 55

Koputtava lokki ja loputon merenkäyti

”Olimme Virussa yötä ja lähdössä satamaan. Tallelokeromme ei auennut, soitin respaan, pukumies tuli katsomaan. Koputteli ja taputteli lokeroa. Lähti pois, pian tuli mies porakoneen kanssa. Poraili siinä aikansa, lopuksi sai lukon irti ja saimme tavarat.” Sari, 57

"Tästä tapahtumasta on jo yli 10 vuotta. Menimme nukkumaan, kun kuulin koputusta. Ajattelin, että oven takana on joku. Raotin ovea varovasti; ei ketään. Koputus jatkui. Kurkistin verhon raosta ja siellä iso lokki koputti ruokaa kerjäten! Säikäytti meidät!" Marja, 68

”Menimme pikkuveneellä 10 hengen kera 1990-luvun alkupuolella Tallinnaan. Merenkäynti oli niin kova menomatkalla, että 8 henkilöä painui suotaan Viru-Hotellin huoneisiin ja viettivät siellä seuraavan vuorokauden turvallisesti Wc:n lattialla. Hyvät Vessat!” Jaana, 58

”Jätin aikoinaan Viru-hotellin aulan raha-automaattiin pankkikorttini. Puolen tunnin jälkeen tajusin virheeni, juoksin paniikissa takaisin aulaan. Siellähän kortti oli nätisti automaatissa eikä tilin rahoihin oltu kajottu!” Nina, 49

”Tyttäremme unilelut jäivät hotellihuoneeseen ja huomasimme sen vasta kotona. Sieltä ne ystävällisesti palautettiin postissa, siitä jäi hyvä maku siltä reissulta.” Tarja, 56

Yhtä juhlaa!

”Olimme aikanaan vuonna 1998 häämatkalla Virussa. Polttareissani minut oli laitettu juomaan makeaa virolaista likööriä ja tulin siitä vähän huonovointiseksi. Illallisella Virussa hotelli tarjosi juomat ja eikös se ollut samaa kovan onnen likööriä.” Mira, 49

”Kyllä ne Valuutta-baarissa vietetyt tunnit työkavereiden kanssa edelleen naurattaa! Lisäksi olen nähnyt muutaman kabareen ruokailun yhteydessä ja KGB-opastetun kierroksen naisopas on jäänyt mieleen eläväisellä tarinan kerronnallaan!” Viivi, 45

”Olen vieraillut Viru-hotellissa kerran, alkuvuonna 2019 AbiGoesTallinn -tapahtuman puitteissa. Erityisenä plussana vierailusta jäi mieleen osaava, mukava ja hyvin järjestäytynyt henkilökunta. Satojen abien juhliessa henkilökunta piti huolta kaikista.” Oona, 22

”Muisto on viime syksyltä 2021, kun olimme tuoreen aviomieheni kanssa häämatkalla. Aamiainen oli täydellinen!” Johanna, 46

Korkeus hurmaa ja hirvittää

”Kesällä 2015 oltiin hotelli Virussa 21. kerroksessa varaavassamme huoneessa minä, mies ja tytär. Toiset nauttivat olostaan niin korkealla ja istuivat ikkunalaudalla maisemia ihaillen. Minä pysyttelin kaukana ikkunoista.” Merja, 61

”Kaksi ihanaa yötä korkealla, ihan pikkukylän tyttöä huimasi. Kauniita valaisimia, ne jäivät erityisesti mieleen.” Johanna, 74

"Korkeanpaikankammoisena yhtäkkiä tajusin, että huoneemme oli jossain lähellä pilviä!"

”Kolmen hengen naisporukalla majoituimme Viru-hotelliin. Minä, sairaalloisen korkeanpaikankammoinen tajusin, että huoneemme oli jossain lähellä pilviä! Laitoin verhot kiinni ja vannotin ettei niitä sitten kukaan saa avata! Ystävävilläni riitti naurua...” Anne-Maria, 62

”Asumme yleensä mahdollisimman korkealla. Se on mukavaa, paitsi kerran. Oli niin raju myrsky, että koko torni vapisi. Silloin melkein pelkäsin.” Elina, 74

”Lapsena Viru oli korkein näkemäni rakennus ja maamerkki Tallinaan tullessa. Halusin päästä kipuamaan portaat huipulle, mutta silloin mentiin hissillä. Nyt aikuisena olen tuon haaveen sittemmin toteuttanut ja jännää oli.” Riikka, 31

Ylitettyjä odotuksia

”Aivan tuore ensikokemus. Miehen ja teinipojan kanssa vietettiin kesäloman kaksi yötä Virussa. Päivät tutustuttiin kaupungin nähtävyyksiin. Illat ihasteltiin maisemia 19. kerroksen hotellihuoneessa ja käytiin auringonlaskun aikaan kattoterassilla.” Johanna, 48

”Olin koulutussihteerinä erään asiakasryhmän koulutusmatkalla Viru-hotellissa. Koulutuspäällikkö oli sairastunut, ja jouduin paikkaamaan hänen luentonsa viihdyttämällä asiakkaita. Viru hotelli auttoi ja keksi paikko-ohjelmaa. Pelasti reissun : )" Sirpa, 55

”Oltiin miehen kanssa Tallinnassa Rammsteinin keikalla heinäkuussa. Majoitus oli Viru-hotellissa, 20. kerroksessa. Huoneesta oli kerrassaan upeat näköalat merelle ja istuin kauan ikkunalla niitä ihaillen. Meidän ensimmäinen, yhteinen ulkomaanreissu." Anni, 34

”Muutamalla kympillä saatiin parempi saunallinen huone. Oli saunahullun unelma.” Sirpa, 62

”Koko perheen ensimmäisiä Tallinnan-matkoja. Vuosi taisi olla 2009. 5-henkinen perheemme yöpyi Onni Orava -perhehuoneessa, jossa olleet kerrossängyt tuntuivat olevan reissun huippukohta.” Sari, 50

”Hyvät muistot jäi, siisti paikka, hienot näköalat. Ruuan suurkuluttajana jäi mieleen kurkku, joka oli leikattu eri tavalla kuin Suomessa, olen ruvennut käyttämään sitä itsekin.” Kaisa, 62

”Olin teinipojan kanssa kahdestaan joulumarkkinoilla ja yövyttiin Viru-hotellissa joulukuussa 2019. Poika katseli ikkunasta laivoja sillä aikaa, kun itse olin vaahtokylvyssä. Oli ihana reissu!” Katja, 35

”Kaverin kanssa otettiin Virusta huone suoraan respasta. Hotellivirkailija upgreidasi meille saunallisen huoneen. Juotiin ja saunottiin ja parannettiin maailmaa aamuun asti.” Juhani, 33

”Mahtavat maisemat oli parasta ja aamiaisella olo kuin olisi ollut kaukana ulkomailla! Kansainvälistä ihmistä joka puolella. Siisti ja tyylikäs hotelli. Joskus vielä uudestaan.” Salla, 42

”Kuvataide vei meidät Viru-hotelliin! Olimme nuorten suomalaisten ja tallinnalaisten kuvataideoppilaiden kanssa Viru-hotellissa tekemässä valokuvataidetta. Valokuvanäyttely avattiin digiaikana ripeästi Viru-hotellin aulatilaan.” Virve, 60

”Olimme opintomatkalla Tallinnassa keväällä 2006. Majoituspaikkamme oli jokin kämäinen hostelli kaupungin laidalla, joten päätimme parin muun opiskelijakaverini kanssa pakata kamamme ja lähteä hotelliin. Virussa saimme nauttia mm. ihanasta aamupalasta.️” Marjukka, 36

”Olimme kaveriporukalla käymässä pitkästä aikaa Tallinnassa ja päädyimme valitsemaan klassisen Viru-hotellin. Yllätys oli suuri, kun saimme edullisesti saunan sisältävän hotellihuoneen, en edes arvannut sellaisia olevan Virussa. Ilta olikin ikimuistoinen.” Aki, 32

”Nuorena tein ensimmäisen ulkomaanmatkani Tallinnaan ja yövyimme Viru-hotellissa joka tuntui mahtavan isolta ja pelkäsin että löydänkö edes ulos ja jännitti eka kerta mennä aamupalalle.” Barbro, 72

”Huoneessa oli kylpyamme, se oli ihanaa luksusta. Myös suora käynti hotellista ostoskeskukseen on jäänyt mieleen, ei tarvinnut ottaa edes takkia päälle.” Oona, 36