Muistatko Nokia 3210:n? Nyt se on yllättävän ryhmän suosiossa

Vanha tuttu Nokia 3210 on noussut uudelleen suosioon.

Piirroskuva naisesta pitelemässä kännykkää
Piirroskuva naisesta pitelemässä kännykkää
Teksti: Minna Perovuo
Kuvat: Adobe Stock, Prisma
23.7.2025 | Päivitetty 23.7.2025

Heinäkuussa moni sulkee sosiaalisen median ja pitää lomallaan tietoisesti taukoa puhelimen käytöstä. Somepaaston tavoitteena on lisätä hyvinvointia ja parantaa keskittymiskykyä, kun jatkuva ärsyketulva vähenee. Se voi myös helpottaa ahdistusta ja stressiä sekä antaa tilaa olla läsnä arjessa ja ihmissuhteissa.

Googlen mukaan hakusanalla "social media detox" tehtiin maailmanlaajuisesti kesäkuussa 130 % enemmän hakuja kuin edelliskuussa. Tarve irtautua somekoukusta on todellinen.

Moni etsii ratkaisua älypuhelimen vastakohdasta: niin sanottu dump phone, eli yksinkertainen peruspuhelin, tukee somepaastoa. Uudelleen lanseerattu Nokia 3210 onkin noussut pienimuotoiseksi trendiksi erityisesti nuorten aikuisten keskuudessa hieman ehkä yllättäen.

Nostalgiaa ja yksinkertaisuutta

Nokia 3210 vetoaa paitsi somepaastoon myös nostalgiaan. Vuonna 1999 julkaistu puhelin oli aikoinaan maailmanlaajuinen hitti, jota myytiin yli 160 miljoonaa kappaletta. Helppokäyttöisessä puhelimessa oli paljon uutta ja hienoa: pitkä tekstiviestitoiminto ja vaihdettavat värikuoret sekä legendaarinen matopeli.

Uudelleen lanseeratussa Nokia 3210 -puhelimessa on legendaarinen matopeli.

Puhelin tuli uudelleen myyntiin viime vuonna. Nyt, 25 vuotta myöhemmin, ikoninen luuri ei ole ihan ennallaan: se on saanut värinäytön ja kevyen internetyhteyden. Käytännössä netin käyttö ja etenkin videoiden katselu selaimen kautta on hidasta ja kömpelöä. Puhelin onkin suunniteltu digihälyn vastakohdaksi: sen perustoimintoja ovat puhelut ja tekstiviestit, eikä siihen voi ladata sovelluksia tai sähköpostia.

Kiinnostus yksinkertaiseen ja nostalgiseen teknologiaan näkyy laajemminkin. Googlen hakudatan mukaan samankaltaista mielenkiintoa herättävät nyt myös MP3-soittimet, kertakäyttökamerat ja Game Boy -käsikonsolit.

Somepaaston henkeä ilmentävät myös Googlen suosituimmat haut maailmanlaajuisesti, kuten "kuinka elää ilman älypuhelinta", "kuinka vähentää puhelimen käyttöä" tai "kuinka saan luettua enemmän."

JOMO – ilon hetkiä ilman jatkuvaa vertailua

Yhä useampi tavoittelee JOMOa eli Joy of Missing Out, tai ROMOa eli Relief of Missing Out -ilmiöitä. Molemmat kuvaavat myönteisiä tunteita pois jäämisestä.

JOMO tarkoittaa tietoista päätöstä olla osallistumatta ja siitä syntyvää iloa. Esimerkiksi valinta jäädä kotiin rauhoittumaan sen sijaan, että lähtisi juhliin ulkoisen paineen takia. JOMOa on pistää puhelin pois päältä ja lepäämistä omassa rauhassa. JOMO auttaa irtautumaan jatkuvasta kiireen ja sosiaalisen paineen tunteesta, ja tarjoaa tilaa olla läsnä omassa arjessa juuri sellaisena kuin se on.

ROMO taas kuvaa helpotuksen tunnetta, joka syntyy jälkikäteen, kun ihminen tajuaa, ettei menettänyt mitään tärkeää jäädessään pois. ROMO vahvistaa luottamusta omiin päätöksiin ja muistuttaa siitä, että kaikkeen ei tarvitse osallistua. Joskus paras päätös on juuri se, joka on tehty itseään kuunnellen, ei muiden odotusten vuoksi.

JOMO ja ROMO ovat nousseet vastareaktiona kiireiselle ja jatkuvasti yhteydessä olevalle kulttuurille. Se kannustaa kuuntelemaan omia tarpeita sen sijaan, että yrittäisi pysyä jatkuvasti ajan tasalla tai kaikessa mukana. Ilmiöt liittyät vahvasti digitaaliseen hyvinvointiin ja rajojen asettamiseen. Kun ihminen tekee valintoja omista lähtökohdistaan ilman ulkoisia paineita, se tuo aidompaa iloa.

Aiheet