Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Sähköautoilun konkari Marko Saarenketo: "Sähköauto ei sovi sille, joka haluaa ajaa kahdeksan tuntia putkeen"

Teksti:
Marianna Salin
Kuvat:
Riina Peuhu
Julkaistu: 1.9.2022
|
Muokattu: 28.9.2022
Seikkailijan asenne auttoi, kun Marko Saarenketo aloitti sähköautoilun. Nyt seitsemän vuoden jälkeen sähköautoilu edustaa hänelle ennen kaikkea mukavuutta ja helppoutta.

"Polkupyörällä olisi päässyt nopeammin, mutta se oli kivaa seikkailua.”

Näin Marko Saarenketo kuvaa ensimmäisiä 300 kilometrin mökkimatkoja sähköautolla vuonna 2015. Perhe kävi luistelemassa tai pulkkamäessä, kun auton akku latautui huoltamon tai koulun pihassa.

”Se juuri on hienoa, että sähköä on saatavilla melkein missä vain. Tavallinen ulkopistorasiakin käy, jos on aikaa odottaa”, Saarenketo toteaa.

Nyt hän ajaa neljännellä sähköautollaan työmatkoja ympäri Suomea sekä lomamatkoja Norjaan asti ja lataa hallitusti latausverkoston latureista.

”Sähköauto ei sovi sille, joka haluaa ajaa kahdeksan tuntia putkeen. Itse haluan pitää taukoja parin tunnin välein. Sellaisessa tahdissa lyhyetkin pysähdykset riittävät lataukseen.”

Helppoa kotilataamista

Saarenkedolle tärkeintä sähköautoilussa ovat helppous sekä ajamisen mukavuus. Ajomukavuutta tuo sähköisen voimalinjan tarjoama pehmeys ja tasaisuus. Helppous tulee kotilatauksesta.

”Ei tarvitse käydä tankkaamassa, vaan voi lähteä kotoa täydellä akulla.”

Juuri lataamiseen Saarenketo toivoo yhteiskunnallisia uudistuksia.

”Mahdollisuus kotilataamiseen nopeuttaisi sähköautoilun yleistymistä, mutta asunto-osakeyhtiölaki ei edelleenkään velvoita taloyhtiöitä mahdollistamaan sitä, että autoilija asennuttaisi latausaseman omalla kustannuksellaan hallitsemaansa pysäköintiruutuun. Olisi myös tärkeää tarjota latauspisteitä julkisilla pysäköintialueilla.”

Säästöjä paljon ajavalle

Paljon ajavana Saarenketo pääsee nauttimaan sähköautoilun tuomista säästöistä. Ne tulevat siitä, että sähkö on bensiiniä ja dieseliä edullisempaa.

”Jos ajaa kovin vähän tai tarvitsee paljon tilaa tai pitkän toimintamatkan, sähköauton polttomoottoriautoa korkeampi hankintakustannus korostuu.”

Kun Saarenketo hankki ensimmäisen sähköautonsa, säästöistä ei voinut puhua missään muodossa. Häntä kannusti tietoisuus ilmastonmuutoksesta sekä ilmansaasteista.

”Sekin vaikutti, että uusi teknologia kiinnostaa minua ja haluan olla mukana jo alkuvaiheessa.”

Vuonna 2015 täyssähköautoja rekisteröitiin Suomessa 243 kappaletta. Nyt sähköautoja on Suomessa tieliikennekäyttöön rekisteröityinä yli 22000 kappaletta, ja näistä lähes puolet rekisteröitiin viime vuonna.

Sähköautoilun kasvava suosio näkyy myös Saarenkedon töissä. Hän työskentelee projektipäällikkönä ja valmentajana SOK:n Jollas Instituutissa mutta hoitaa myös ABC-latauksen sosiaalista mediaa. Lisäksi hän jakaa kokemuksiaan blogissaan Sähköautoileva motoristi.

Lataamisen ABC

  • S-ryhmän ABC-latausasemaverkosto kasvaa kolminkertaiseksi tämän vuoden aikana. Vuoden lopussa ABC-latausasemia on yli 150 ja latauspisteitä yli 1 000. Vuoden 2024 lopussa ABC-latausasemien verkoston on tarkoitus kattaa koko Suomi.
  • Lähivuosina kasvaa erityisesti teho- ja suurteholatureiden määrä. Näin auton voi ladata nopeasti esimerkiksi kauppareissun yhteydessä.
  • ABC-latausasemia avataan Prisma-, S-market-, Sale- ja Alepa-myymälöiden, ABC-asemien sekä Sokos Hotellien yhteyteen.
  • ABC-latauksen hinnoittelu perustuu ladatun sähkön määrään eikä lataamiseen kuluvaan aikaan. Latausasemien hintatiedot löytyvät lataamiseen käytettävästä sovelluksesta, ABC-mobiilista.
  • ABC-latausasemien sähkö tuotetaan tuulivoimalla.

Lue lisää

Lisää aiheesta