Tunnetko tämän Marimekon suunnittelijatähden?

Marimekko on Suomi-muotoilun menestys, ja niin on myös vaate- ja asustepuolen pääsuunnittelijaksi kohonnut Satu Maaranen.

Satu Maaranen istuu tuolilla huoneessa, jonka seinään on maalattu suuri Marimekon Unikko-kuosin kukka.
Satu Maaranen istuu tuolilla huoneessa, jonka seinään on maalattu suuri Marimekon Unikko-kuosin kukka.
Teksti: Sami Sykkö
Kuvat: Aleksi Poutanen
24.8.2025 | Päivitetty 24.8.2025

Suomessa on mahdotonta elää ilman, että ihmisellä olisi jonkinlainen suhde Marimekkoon. Marimekkoa kun näkee kaikkialla: merkin myymälöissä, marketeissa, Sokoksilla, kodeissa, mökeillä, ihmisten yllä ja alla. Mutta millainen suhde Marimekkoon on designtalon vaate- ja asustepuolella toimivalla pääsuunnittelijalla, Satu Maarasella?

Suhde alkoi muodostua lanka langalta kuin kangas, jonka loimi luotiin jo lapsuudessa. Ihan ensimmäiseksi Maaranen näki pikkutyttönä Marimekkoa isänsä yllä. Tämän Jokapoika-paidassa oli punaisia ja liloja raitoja.

”Isän veli oli arkkitehti, ja isä hankki paidan, koska veli ja hänen työkaverinsa käyttivät paitaa.”

Maarasen lapsuudenkodissa ei ollut Marimekkoa, mutta perheen tuttujen kodeissa oli.

”Marimekko oli vähän kuin Fazerin suklaa, sitä oli kaikkialla.”

Marimekon kukkakuvioinen paita.

Kaikki alkaa suunnittelijoista

Jos muotimerkki onnistuu synnyttämään klassikon, sillä on varmemmin myös tulevaisuus.

Chanel loi kuuluisan jakun, Givenchy pikkumustan ja Yves Saint Laurent safaripuvun. Marimekko on antanut maailmalle Unikko-kuvion.

Marimekko perustettiin vuonna 1951. Yrityksen tarina on tuttu: sen perusti Armi Ratia, pelasti Kirsti Paakkanen, nykyaikaisti Mika Ihamuotila ja kansainvälisen menestyksen rakensi Tiina Alahuhta-Kasko.

Marimekkoa ei toki olisi ilman sen suunnittelijoita, kuten Satu Maarasta.

Vaikkei Maaranen ole suurelle yleisölle – vielä – tuttu nimi, hän on sukupolvensa suunnittelijatähtiä.

Jospa siis tutustumme häneen hieman, kun siihen nyt on mahdollisuus?

Maarasen kiinnostus vaatteisiin paljastui jo viisivuotiaana, jolloin hän alkoi valmistaa ompelukone sauhuten asuja nukeilleen.

”Ukkini on räätäli. Hän opetti isäni ompelemaan koneella, ja isäni opetti minut.”

Kouluaikoina Maaranen yritti ajatella järkevästi: kun vaatesuunnittelijoille ei ole Suomessa juuri työtä, hänen kannattaa opiskella kuvaamataidon opettajaksi.

Vuoden opintojen jälkeen Maaranen haki kuitenkin opiskelemaan vaatesuunnittelua. Hän pääsi sisään ensi yrittämällä.

Maaranen valmistui Aalto-yliopistosta parhain arvosanoin ja voitti lopputyömallistollaan ranskalaisen Hyèresin merkittävän kansainvälisen muotikilpailun. Tuomaristo ylisti sitä, kuinka suomalaisen mielikuvitus ja uudenlaiset mittasuhteet erottivat hänet finalistien joukosta. Myös Maarasen värien ja tekstuurien käyttöä kehuttiin.

Hyèresin kilpailuvoiton jälkeen avautui monta ovea. Osa Hyèresin palkintoa oli esimerkiksi mahdollisuus suunnitella mallisto ranskalaiselle Petit Bateau -merkille. Muutaman vuoden ajan Maaranen teki myös tekstiili- ja kuosisuunnittelua eräälle kiinalaiselle yritykselle sekä toimi muotitalon pääsuunnittelijana Arabiemiirikunnissa.

Yhteistyö Marimekon kanssa oli alkanut jo opiskeluaikana. Silloinen Marimekon muodin pääsuunnittelija Noora Niinikoski oli pyytänyt Maarasen käymään, ja tilasi opiskelijan yllätykseksi häneltä siltä istumalta tuotteita.

”En ollut edes ehtinyt ajatella työnhakua. Siitä asti olen ollut tekemisissä Marimekon kanssa”, Maaranen sanoo.

Satu Maaranen seisoo Marimekon pallokuvioisen kankaan edessä.

Pääsuunnittelija Satu Maarasen lapsuudenkodissa ei ollut Marimekkoa, mutta perheen tuttujen kodeissa oli. ”Marimekko oli vähän kuin Fazerin suklaa, sitä oli kaikkialla.”

Henkisesti suuri

Marimekko on maailman mittakaavassa pieni mutta henkisesti suuri muotoilualan yritys. Se on menestynyt aina, kun se on uskonut omaan linjaansa ja kuvioihinsa.

Marimekon kuvioihin liittyi Maarasenkin ensimmäinen työtehtävä.

”Suunnittelimme rantamalliston, johon kuului kaftaaneja, kasseja, kesämekkoja ja hattuja. Se oli ihana aloitus, koska pääsimme Marimekon arkistoon tutkimaan, millaisia hedelmäkuoseja sieltä löytyy.”

Seitsemän vuotta sitten Maaranen sai vakituisen työn ja Marimekko uuden asiakasryhmän: nuoret.

”Johtoryhmältä tuli briiffi, että nyt pitäisi suunnitella nuorille ja nuorenmielisille kokonaisuus, jonka nimi on Marimekko Kioski.”

Moni muotibrändi haluaisi asiakkaakseen nuoria, jotta merkki ei vanhene asiakkaidensa mukana. Mutta nuoria on vaikea tavoittaa. Marimekolta se onnistui, kun sen kuosit keksittiin laittaa tuotteisiin, joita nuoret muutenkin käyttävät, kuten rentoihin huppareihin sekä T- ja collegepaitoihin.

”Niin Marimekosta tuli helposti lähestyttävä.”

Lippis, jossa on Marimekon Unikko-kuosin kukkakuvio.

Jo 168 myymälää ympäri maailmaa

Koronasyksynä 2020 Maaranen sai uuden pomon. Talon luovaksi johtajaksi nimitettiin tanskalainen Rebekka Bay, joka on aiemmin toiminut luovana johtajana amerikkalaisella Gapilla, ruotsalaisella COSilla ja japanilaisella vaatejätti Uniqlolla. Bayn on määrä siivittää Marimekko entistä suuremmaksi kansainväliseksi tekijäksi. Tällä hetkellä Marimekolla on jo 168 myymälää ympäri maailmaa.

Bay on uudistanut suunnittelua kehittämällä Marimekon mekoille arkkityyppisilhuetit ja vakioväljyydet. Käytössä on kolme silhuettia: A-linja, suora malli ja naisellisempi leikkaus.

”Ja näitä me käytämme, oli kyse mistä tahansa kuosista tai väristä. Se tuo jatkuvuutta”, Maaranen sanoo. Bay on johtanut isoja tiimejä, ja Maarasen mukaan sellainen kokemus on ollut tervetullutta Marimekon kasvaessa.

Pino kankaita, joissa on Marimekon Unikko-kuosi.

Marimekolla tutkitaan nykyisin paljon sitä, millaiset värit tai mallit sopivat millekin markkinalle. Suunnittelijat seuraavat myös koko ajan tuotteiden myyntiä.

”Designin ja myyvyyden pitää kulkea käsi kädessä. Mikään ei ole palkitsevampaa, kuin jos oma design myy.”

”Mikään ei ole palkitsevampaa, kuin jos oma design myy.”

Maaranen vastaa muun muassa Marimekko Kioskin tuotteista ja globaaleista yhteistyömallistoista esimerkiksi Uniqlon, Adidaksen ja Samsungin kanssa. Hän johtaa myös tuotekehitysprojekteja sekä kokonaisuuksia, joissa huomioidaan kiertotalous. Maaranen vastaa myös Sokoksen kaltaisille asiakkaille suunniteltavista eksklusiivisista Marimekon mallistoista.

”Sokoksen asiakkaat pitävät ikonisista kuoseista ja klassisemmista sävyistä”, Maaranen sanoo.

Entä millainen kangas Maarasen omasta suhteesta Marimekkoon on vuosien kuluessa kutoutunut?

”Juon juuri Marimekon Unikko-kupista kahvia, ja minulla on Marimekon maljakoita ja pussilakanoita.”

Vaatekaapissa on paljon Marimekkoa, mutta välillä suunnittelijankin on pidettävä paussia.

”Aluksi käytin Marimekon vaatteita vielä paljon enemmän. Nyt tasapainotan niitä myös yksivärisillä tuotteilla.”

Jutun on kirjoittanut toimittaja, ekonomi ja tyylin suur­lähettiläs Sami Sykkö.