Ei se nyt ihan unelmien ajanviettotavalta 15-vuotiaasta ranskalaisteinistä tuntunut, viettää puoli vuotta vanhempiensa kanssa pohjoisilla napa-alueilla.
"Jälkikäteen kyllä ymmärsin, miten hieno kokemus se oli", sanoo Daniel Kubriel, Polaar-kosmetiikkamerkin perustaja. Naparetkeilijävanhemmat opastivat tutkijoita arktisilla alueilla ja Daniel-pojallekin selvisi, että niin pohjoisissa oloissa elävissä kasveissa täytyy olla jotakin erityistä.
"Ne elävät paljon ankarammissa olosuhteissa kuin lämpimien maiden kasvit", Kubriel perustelee.
Aluksi sarjassa oli vain miesten tuotteita.
Kubriel ehti ryhtyä kilpapurjehtimaan – hän edusti Ranskaa olympialaisissakin – ja teki konsulttiuraa Lontoossa, ennen kuin otti todella käyttöönsä nuorena sisäistämänsä kasviopit.
"Halusin yrittäjäksi ja lisäksi halusin itselleni käyttöön kestävillä arvoilla valmistettua kosmetiikkaa. Kun kerroin tästä tuttavilleni, erityisesti miehet katsoivat minua aika pitkään", Kubriel nauraa.
Syntyi pohjoisten kasvien tehoon pohjautuva kosmetiikkasarja Polaar. Aluksi sarjassa oli vain miesten tuotteita, mutta nyt 90 % liikevaihdosta tulee naisille suunnatusta kosmetiikasta.
Tehoa ja vastuullisuutta
Tuotteiden tehoaineet tulevat kaikki napapiirin pohjoispuolelta. Niiden kerääminen ja tutkiminen tehdään huolellisesti ja vastuullisesti, Kubriel korostaa. Tuotteet valmistetaan Ranskassa.
Pakkausten jäänhuuruinen ulkoasu kertoo tehoaineiden alkuperästä:
"Logo on leikattu kahtia, koska se symboloi jäävuorta. Nimessä on kaksi a-kirjainta, ne tarkoittavat arktista ja antarktista, siis Pohjois- ja Etelänapoja", Kubriel kertoo.
Tutkimusta tehdään yhteistyössä yliopistojen kanssa.
Rehellisyys, aitous ja vastuullisuus ovat sanoja, jotka Kubriel toistaa usein. Polaarin voiteet perustuvat hänen mukaansa ennen muuta tutkimukseen, jota tehdään yhteistyössä yliopistojen kanssa.
"Kun aloitimme 12 vuotta sitten, olimme ensimmäisiä kosmetiikkavalmistajia, jotka tekivät tuotteensa ilman alkoholia, silikonia, parabeenejä ja mineraaliöljyjä", Kubriel sanoo.
Luonnollisuus on megatrendi
"Vastuullisuus ja lisäksi kaikki, mikä viittaa luonnollisuuteen, luomuun tai luonnonkosmetiikkaan on valtava trendi", vahvistaa hankintapäällikkö Mona Davidsson S-ryhmästä.
"Sen myynti kasvaa meillä kaksinumeroisia lukuja ja moni kuluttaja on nykyään todella valistunut kosmetiikan raaka-aineista," sanoo Davidsson.
Myynti kasvaa meillä kaksinumeroisia lukuja.
Polaar-sarjassa on tällä hetkellä 37 tuotetta ja se on Kubrielin mukaan melko hyvä luku.
"Emme halua tehdä erikseen voiteita vasemman ylähuulen kaarelle, jos tiedät, mitä tarkoitan."