Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Parsakaali on Pajun ja Minnin lempikasvis, jossa on hyvän maun lisäksi paljon vegaanille tärkeää proteiinia.

Kuukauden vegaanihaaste muutti Pajun ja Minnin ruokavalion pysyvästi – tästä tuotteesta luopuminen otti aluksi koville

Teksti:
Leena Lukkari
Kuvat:
Johanna Jarva
Julkaistu: 20.9.2019
|
Muokattu: 31.8.2020
PS Olen vegaani -kanavan perustajat Paju Purovuo ja Minni Väärä kertovat, että ruokavalion muutos vaikutti myös ostokäyttäytymiseen.

Somevaikuttajat Minni Väärä, 36, ja Paju Purovuo, 30, ottivat kolme vuotta sitten vastaan kuukauden vegaanihaasteen. Haastekuukausi täyttyi, mutta naiset jatkavat vegaaneina.

PS Olen vegaani -tilillä on Youtubessa noin 26 000 seuraajaa. Naisten IG-kanavilla, Pajunkissa ja Minnihei, on molemmilla yli 10 000 seuraajaa.

Minnin perheeseen kuuluu kaksi kouluikäistä lasta, Paju jakaa talouden miehensä kanssa. Molemmat asuvat Helsingissä.

Miten teistä tuli vegaaneja?

Minni: Jätin punaisen lihan jo 10 vuotta sitten, mutta söin vielä pitkään kalaa ja maitotuotteita. Mitä enemmän lihan- ja maidontuotannon ympäristövaikutuksista uutisoitiin, sitä enemmän kiinnostuin vegaanisesta ruokavaliosta.

Paju: Tapasimme juoksukoulussa. Meitä yhdistivät kiinnostus vegaaniseen ruokavalioon ja myös videoiden tekemiseen. Päätimme yhdistää nämä kaksi.

Miten vegaanius muutti ostokäyttäytymistänne?

Minni: Alussa kaupassa meni paljon aikaa, kun piti tarkistaa vegaanituotteet.net-palvelusta, onko tuote vegaaninen tai lukea tuoteselosteiden pientä pränttiä.

Paju: Olen huithapelimpi kuin Minni, enkä ottanut vegaanihaastetta alussa niin pilkulleen. Saatoin tilata pizzan tavallisella juustolla, koska ajattelin, että eihän sitä voi korvata. Juustosta luopuminen on monen vegaaniksi ryhtyvän koetinkivi. Sittemmin olen löytänyt hyviä vegaanijuustoja.

Mitä muuta uutta vegaanisuus on tuonut ostoskoreihinne?

Minni: Enemmän pähkinöitä ja siemeniä, soijarouheen, kauramaidon ja monet uudet vihannekset. Kaikki maistamani vegaaniset jäätelöt ovat ihania.

Paju: Pikaruokani on nykyään paistettu tofu ja parsakaali.

Pohditteko hiilijalanjälkeänne?

Minni: Kyllä sitä tulee mietittyä.

Paju: Välillä iskee ilmastoahdistus, mutta toisaalta vegaanina tunnen tekeväni jo jotain ilmaston eteen. Enkä usko, että hyödyttää ajatella epätoivon kautta – kaikkiin haasteisiin on olemassa ratkaisu.

Kokeile vegaanista

Mikä on Omat ostot -palvelu?

  • Omat ostot on S-ryhmän asiakasomistajille tehty palvelu, jonka avulla voi seurata ostoksiaan ja arvioida omaa kulutustaan. Näet esimerkiksi, mitä tuotteita ja kuinka paljon olet ostanut vuoden sisällä, mistä ja mihin aikaan vuorokaudesta käyt useimmiten kaupassa. Palvelulla on jo 200 000 käyttäjää, ja määrä on kovassa kasvussa.
  • Syyskuussa 2019 palveluun liitettiin hiilijalanjälkilaskuri, jonka avulla voi seurata oman ruokakorinsa hiilivaikutusta tuoteryhmätasolla. Laskuri perustuu todelliseen ostodataan, Luonnonvarakeskus Luken laskelmiin ja kaupan tuotetietoihin.
  • Hiilijalanjälkilaskuria samoin kuin koko S-mobiilin Omat ostot -palvelua kehitetään edelleen jatkuvasti, ja uusia ominaisuuksia on luvassa tasaisessa tahdissa. Jatkossa kuluttajat saavat entistä yksityiskohtaisempaa tietoa kasviproteiinien ilmastovaikutuksista, kun ne eriytetään omaksi tuoteryhmäkseen.
  • Marraskuussa 2019 Omat ostot täydentyy kotimaisuuslaskurilla, joka erottelee toisistaan raaka-aineiltaan ja valmistukseltaan kotimaiset tuotteet sekä Suomessa valmistetut tuotteet. Laskurin avulla asiakkaiden on entistä helpompi valita tuotteita, joissa sekä raaka-aineet että työ ovat omasta maasta.
  • Palveluun voi kirjautua S-mobiili-sovelluksella älypuhelimessa tai S-kanava.fi-sivulla.

Mitä muut ovat oivaltaneet ostokäyttäytymisestään?

Lue lisää pienistä ilmastoteoista