Miksi S-marketteja uudistetaan?
Kuluttajatutkimusten mukaan S-markettia pidetään luotettavana, asiallisena ja vaivattomana ostospaikkana. Uudistusten avulla myymälöihin halutaan tuoda lisää ajankohtaisuutta. Uuden konseptin toivotaan tarjoavan asiakkaille myös entistä enemmän iloa, innostusta ja inspiraatiota ja yllätyksiäkin.
Mikä muuttuu?
Uudistuksia tehdään eriasteisina. Kaikissa myymälöissä uudistetaan vähintään värimaailma sekä tehdään kaluste- ja esillepanomuutoksia. Jotkut myymälät uudistuvat isomminkin. Esimerkiksi Turun S-market Manhattanissa on otettu käyttöön erikoisuuksia, kuten sushi- ja wokkibaari.
Myymälöihin on haluttu luoda lämmintä sekä skandinaavisen avaraa ja valoisaa vaikutelmaa muun muassa puupinnoilla. Väreinä suositaan mustaa ja harmaata.
Trendit ja sesongit nostetaan esiin aiempaa vahvemmin. Valikoimien uutuustuotteita sijoitetaan hyllynpäätyihin, mistä ne on helppo napata kärryyn.
Heviosasto henkii tuoreutta ja runsautta. Monesta myymälästä löytyy mehustamo ja paljon paikallisia tuotteita. Leipähyllyillä on paikallisten leipomoiden parhaita leipiä. Panimojuomaosasto monipuolistuu. Noin sadassa myymälässä palvelutiski muutetaan entistä ruokaisammaksi Ruokatoriksi.
Uudistetaanko kaikki S-marketit?
Kyllä. Kaikki noin 440 S-markettia uudistetaan.
Mikä on aikataulu?
Suurin osa myymälöistä uudistetaan tämän ja ensi vuoden aikana.
Miten uudistus on otettu vastaan jo uudistetuissa myymälöissä?
Hyvin positiivisesti. Uutta ulkoasua on ihailtu, ja esimerkiksi hevi- ja juomaosastojen hyvät valikoimat ovat saaneet paljon kehuja. Raikas, pirteä ja selkeä ovat sanoja, joilla myymälöitä on kuvailtu.
Juttua varten on haastateltu valikoimapäälliköitä Katja Tapiota ja Antti Oksaa SOK Marketkaupasta sekä S-market Manhattanin marketpäällikköä Liisa Vainikaista.