Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Jukka Peltola on suklaatehtaan perustaja, tuotekehitystiimin jäsen sekä itse keksimänsä tittelin mukaisesti Positive Change Innovator.

Jukka teki hanttihommia suklaaunelmansa eteen – ”Vastoinkäymisten määrä oli valtava”

Teksti:
Kaisa Hako
Kuvat:
Panu Pälviä
Julkaistu: 27.11.2018
|
Muokattu: 19.1.2023
Helsinkiläinen Goodio-raakasuklaa herättää kiinnostusta ympäri maailmaa. Sitä ennen perustaja Jukka Peltola oli kuitenkin jo luovuttamassa, kun konkurssi vaani ovella.

"Olen aidosti innoissani suklaasta. Se on loputonta aistien ilotulitusta. Kaakao on luonnontuote, joka ei koskaan ole yhtä ja samaa. Kun raaka-aine sisältää luontoyhteyden, kokemuksellisuuden ja merkityksen, siihen ei kyllästy.

Täällä Helsingin Sörnäisissä, vanhassa näkkileipätehtaassa, kaakaopavut jauhetaan kivimyllyissä suklaamassaksi, kaadetaan muotteihin ja pakataan.

Suklaan ravintorikkaus säilyy, kun raaka-aineita käsitellään mahdollisimman vähän, jätetään pois kaikki ylimääräinen ja korvataan heikommat elementit paremmilla. Käytämme vain luomuraaka-aineita, ja valkoisen sokerin korvaamme kookospalmusokerilla. Uusin innovaatiomme on kaurasuklaa, jossa pystyimme vähentämään sokerin määrää 58 prosentilla normaaliin raakasuklaaseen verrattuna.

Uusin innovaatiomme on kaurasuklaa.

Hankimme kaakaopavut suoraan pieniltä tiloilta. Tehoviljelyn sijaan käytämme sekaviljeltyä kaakaota, mikä edesauttaa luonnon monimuotoisuuden säilymistä.

Aivosumu hävisi

En olisi arvannut, että minusta vielä joskus tulee suklaatehtailija. Tein pitkään uraa pelituottajana, pääsääntöisesti mobiilipelien parissa.

En olisi arvannut, että minusta vielä joskus tulee suklaatehtailija.

Vuoden 2010 paikkeilla minusta alkoi tuntua, että haluaisin tehdä jotakin merkityksellisempää. Noihin aikoihin aloin myös kiinnittää huomiota ravintoon.

Kun muutin ruokavalioni terveellisemmäksi, aivosumu hävisi ja energiataso nousi.

Luontoyhteys ja luonnon raaka-aineet alkoivat silloin kiinnostaa uudella tavalla. Myös ymmärrykseni kaakaon ja suklaan terveyshyödyistä kasvoi. Siihen asti olin syönyt suklaata kuten useimmat muutkin suomalaiset: hotkinut sokerinhimoon.

Kaverit pitivät hulluna

Kaupassa käydessäni turhauduin. Tuli tunne, että tarvittaisiin parempia vaihtoehtoja kaikille, sillä suklaantuotantoon liittyy valtavasti epäkohtia aina sademetsien tuhoamisesta alkaen. Suklaan halpa hinta voikin olla loppupelissä kallis.

Suklaan halpa hinta voikin olla loppupelissä kallis.

Ajattelin, että jonkun pitäisi tehdä jotain. Toivoin, että olisi yritys, jonka arvoihin voisi luottaa. Joka pyrkisi katsomaan suklaantuotantoa kokonaisvaltaisesti: sen vaikutusta kuluttajan terveyteen, ympäristöön ja viljelijöiden olosuhteisiin. Näin hyvä jakautuisi tasaisemmin ja kuluttajalla olisi runsaampi kirjo vaihtoehtoja.

Toivoin, että olisi yritys, jonka arvoihin voisi luottaa.

Tämä missioni oli niin voimakas, että päätin vuonna 2011 perustaa yrityksen ja hypätä tuntemattomaan, vaikka monet kaverit pitivät hulluna. Arvelin, että on parempi kärsiä muutosprosessin vuoksi kuin voivotella ja kärsiä asioiden muuttumattomuuden vuoksi.

Ei ollut vaikeuksia löytää kumppaniksi muita superfoodista kiinnostuneita. Vuonna 2012 saimme markkinoille yrityksen ensimmäisen suklaan, joka oli tehty Amazonin alueen kaakaosta.

Ensimmäinen erä oli tosi hyvä, mutta seuraava oli pahimman makuista suklaata, mitä ikinä olin maistanut. Ei auttanut kuin anteeksipyytävin silmin tarjota sitä jälleenmyyjille. Tuolloin meillä ei ollut vielä paljon muskeleita pelailla raaka-aineilla.

Tässäkö tämä nyt oli, ajattelin.

Tietotaitoa ei ollut tarpeeksi, mutta en halunnut luovuttaa.

Vastoinkäymisten määrä oli valtava, sillä henkilökohtaiset vahvuuteni eivät ole bisnesmaailman puolella. Jossain vaiheessa minulla oli ollut vähän säästöjä, mutta ne hupenivat nopeasti. Tein hanttihommia kavereille. Tulimme toimeen pienillä ihmeillä. Tietotaitoa ei ollut tarpeeksi, mutta en halunnut luovuttaa. Tuntui, että tämä on niin tärkeä juttu.

Mallia olutkulttuurista

Vuonna 2015 olimme konkurssin partaalla. Olin niin uupunut, että olin jo kirjoittanut valmiiksi viestin, jossa firma annetaan eteenpäin. Kun olin valmis antautumaan, yksi puhelinsoitto muutti tilanteen. Sampsa Siekkinen ja Jonni Sinkkonen lähtivät mukaan kumppaneiksi, ja kaikki kääntyi parempaan suuntaan. Vuonna 2016 sain ensi kertaa tästä työstä palkkaa.

Kun olin valmis antautumaan, yksi puhelinsoitto muutti tilanteen.

Olen oppinut vuosien myötä luottamaan, hyväksymään ja tarvittaessa päästämään irti. Asioiden kulkua ei voi pakottaa. Kaikki tapahtuu juuri oikealla ajallaan.

Nyt kansainvälistyminen etenee järjettömällä draivilla. Goodiolle on juuri perustettu tytäryhtiö Yhdysvaltoihin: tuotteemme ovat amerikkalaisen Whole Foods -ketjun valikoimissa.

Kaurasuklaamme tuli heti myyntiin kaikkiin S-ryhmän kauppoihin. Olen fiilareissa siitä, että tuotettamme voi ostaa missäpäin vain. Parempia vaihtoehtoja kaikille -ajattelu ei toteudu, jos tuotteita myydään vain erikoisliikkeissä.

Olen fiilareissa siitä, että tuotettamme voi ostaa missäpäin vain.

Suklaan nauttimiskulttuuri ei tähän asti ole juurikaan perustunut laadusta ja kaakaon vivahteista nauttimiseen. Olisi hienoa, jos se muuttuisi viini- tai olutkulttuurin suuntaan. Enhän itsekään osta enää isointa mäyräkoiraa, vaan pari kolme käsityöläisolutta. Ne ovat jo ottaneet hyllytilansa kaupoissa. Suklaan kohdalla otetaan vasta alkuaskelia.

Hyvä sataa kaikkien laariin, myös tuleville sukupolville.

Olen alusta lähtien ajatellut, ettei tämä positiivisen muutoksen missio ole tarkoitettu vain suomalaisille. Miksi näperrellä? Hyvä sataa kaikkien laariin, myös tuleville sukupolville.

Empatiasta ja välittämisestä tämä kaikki kumpuaa. Me kaikki linkitymme toisiimme. Jos ympäristö voi hyvin ja kanssakulkijat voivat hyvin, silloin voin itsekin hyvin."

  • Goodion suklaatehdas sijaitsee Helsingin Sörnäisissä.
  • Goodiolla on kaikkiaan 30 työntekijää, joista 10 työskentelee suklaatehtaalla.
  • Goodion periaatteisiin kuuluu, että työvoimasta 10 prosenttia on vaikeasti työllistyviä.
  • Suklaatehdas tuottaa päivittäin 500 kiloa suklaamassaa. Päivässä valmistuu 4 000 raakasuklaalevyä.
  • Goodio-suklaata on viety 14 maahan. Eniten sitä viedään Yhdysvaltoihin, Ruotsiin, Norjaan, Britanniaan ja Japaniin. Myyntipisteitä on yhteensä 5 000.