Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Lasten makukoulu kannustaa tutustumaan uusiin makuihin

Teksti:
Taina Luova ja Yhteishyvä
Kuvat:
SOK
Julkaistu: 7.1.2014
|
Muokattu: 31.8.2020
Makukoulu tuo iloa ruokakasvatukseen ja kannustaa lapsia rohkeasti tutkimaan, kokeilemaan, ilmaisemaan ja valmistamaan ruokaa. Samalla opitaan keittiövälineiden käyttöä.

Jo päiväkoti-ikäisiä lapsia voidaan opettaa suhtautumaan ruokaan ennakkoluulottomasti ja luontevasti. Lapsista kehittyy monipuolisia ruokailijoita, kun elintarvikkeisiin tutustutaan kaikilla aisteilla ja mukaan otetaan toiminta. Kokemuksen mukaan kasvisten ja hedelmien käyttö lisääntyy ja monipuolistuu. Päiväkodissa, koulussa ja kotona tarjottu ruoka maistuu paremmin, kun sitä on päässyt itse valmistamaan.

Ihminen tarvitsee paljon positiivisia kokemuksia ennen kuin hän hyväksyy uuden ruoan. Mitä useammin ruokaa on tarjolla, sitä useammin sitä valitaan myöhemminkin. Myös ruokailutilanteen tunnelma on tärkeä.

Makukoulun periaatteet

Lapsille tärkeitä oppimiskeinoja ovat leikki, liikunta, taiteellinen kokeminen ja tutkiminen. Niiden pohjalta on luotu päiväkoteihin ja kouluihin toimintamalleja, joissa lapsia tutustutetaan monipuolisesti ruokaan. Samoja menetelmiä käytetään kodeissakin lasten ruoka- ja ravitsemuskasvatukseen usein ehkä tiedostamatta.

Arjen askareet ja leikit

Ruokaan tutustumista on, kun mennään ostamaan elintarvikkeita, katsellaan, tunnustellaan, nuuhkitaan, pilkotaan, raastetaan, kuulostellaan ruoan syömisääniä ja mietitään makua sekä sitä, mistä ruoka tulee. Ruokateemaa voidaan käyttää myös leikeissä, lauluissa ja kuvataiteilussa.

Kokemukset ruoasta

Makukoulussa opitaan myös ilmaisemaan itseään ja vertailemaan kokemuksia. Ruoan kuvailu sanoin kehittää kielellisiä valmiuksia ja oman mielipiteen ilmaisu itsetuntemusta. Toinen pitää happamasta ja toinen makeasta omenasta. Makumieltymykset syntyvät jo varhain lapsuudessa.

Osallistuminen ruoanvalmistukseen

Makukoulussa maistaminen ei kuitenkaan ole tärkeintä, vaan ruoasta voi saada monta kokemusta maistamattakin. Varsinkin kun lapset ovat saaneet itse osallistua ruoanlaittoon tai leivontaan, tekeminen on kannustanut lapsia syömään uusia ruokia. Kala maistuu itse valmistettuna ja porkkana- tai lantturaasteen tekemisestä ihan kilpaillaan.

Miten kasvatan lapsestani monipuolisen ruokailijan?

  • Tarjoa lapselle mahdollisuus osallistua kodin ruokapuuhiin omien taitojensa mukaan.
  • Ota lapsi mukaan leivontaan ja ruoanlaittoon pilkkomaan, raastamaan, hämmentämään, pyörittelemään, maistelemaan ja kattamaan.
  • Ota lapsi mukaan ruokaostoksille, marja- tai sienimetsään ja kalaan.
  • Tutustu raaka-aineisiin yhdessä lapsen kanssa uteliaana kaikkia aisteja käyttäen.
  • Tarjoa monipuolista ruokaa – aikuinen päättää, mitä syödään ja lapsi päättää, minkä verran hän syö, jos syö.
  • Älä lahjo tai pakota lasta syömään, mutta rohkaise häntä maistamaan ruokaa.
  • Syö samaa ruokaa lapsen kanssa ja samanaikaisesti. Olet hänelle esimerkkinä.