Alkoholittomien juomien suosio jatkaa kasvuaan osana terveys- ja hyvinvointitrendiä. Liikunnasta saatavaa hyvää oloa ei haluta sotkea alkoholilla. Myös sosiaalinen media lisää sosiaalista kontrollia: humala ei näytä hyvältä Instagram-feedissä.
Alkoholittomia juomia myydään kaupoissa entistä enemmän, ja ravintoloiden juomalistoille ovat nousseet alkoholittomat cocktailit eli mocktailit.
”Pääasia ei enää ole päihtyminen, vaan seurustelu. Mocktaileja tilataan seurustelujuomaksi tai aterialla alkumaljaksi”, kertoo Triplan Urban Rabbit -ravintolan liikeideapäällikkö Ilkka Saloranta Helsingistä.
Asiakkaat arvostavat mocktailien valmistukseen tarvittavaa käsityötä ja tuoreita raaka-aineita. Mehusta mocktailin erottavat hapot ja rakenne, joita saadaan esimerkiksi tuorepuristetuista sitrusmehuista ja marjoista. Myös ulkonäkö on tärkeää: tarkoituksena on saada aikaan wau-efekti.
Vinkki: Teesiirappi säilyy kylmässä noin kuukauden. Tee kerralla isompi satsi ja käytä erilaisiin cocktaileihin.
”Vaikka mock tarkoittaakin englanniksi valetta, ei moderni alkoholiton cocktail häviä laadussa alkoholilliselle versiolle”, Saloranta vakuuttaa.
Hän ennustaa, että baarien taas avautuessa drinkeissä maistuvat kurkku, inkivääri ja granaattiomena. Myös yrttien, kuten basilikan, mintun ja rosmariinin suosio jatkuu.