Tämän lukuvuoden aikana S-marketeissa voi hyvällä tuurilla törmätä isoihin lapsiryhmiin. Innokkaat alakoululaiset saattaa löytää tutkimasta tarkkaavaisesti tuotteiden hintoja, tuotemerkintöjä tai parasta ennen -päiväyksiä samalla papereita täytellen.
Mistä oikein on kyse, viestintäjohtaja Outi Hohti SOK:lta?
”Kyse on S-ryhmän ja Ruokatieto Yhdistyksen yhteistyössä luomasta opintokokonaisuudesta, joka sopii parhaiten 3.–4.-luokkalaisille. Retkiä pilotoidaan kuluvan lukuvuoden aikana eri puolilla Suomea. Tavoitteena on avata kaupan maailmaa lapsille”, Hohti vastaa.
Tavoitteena on avata kaupan maailmaa lapsille.
Opintokokonaisuus sisältää vähintään kolme opetuskertaa. Retki läheiseen S-markettiin on kahden oppitunnin mittainen. Opettajat valitsevat haluamansa tehtävät Ruokatiedon tuottamista aineistoista. Tehtävien avulla koululaiset voivat tutustua esimerkiksi ruoan reittiin, pakkausmerkintöihin, satokausikasviksiin ja kaupassa asioimiseen.
Koululaiset voivat tutustua esimerkiksi satokausikasviksiin.
Ruokatiedon tuottamat oppimateriaalit eivät sisällä S-ryhmän markkinointimateriaalia.
”Retki kauppaan tarjoaa koululaisille tilaisuuden opetella kuluttajataitoja tavalla, joka ei olisi luokkatilassa mahdollista”, Ruokatiedon toiminnanjohtaja Tiina Lampisjärvi kertoo.
Tarkoituksena on myös tukea opetussuunnitelman ”ulos luokasta oppimaan” -ajattelua, joka kannustaa yhteistyöhön yritysten kanssa osana koulutyötä.
Retken taustalla on S-ryhmän julkaisema Ruokamanifesti, jonka tavoitteena on luoda valoisaa tulevaisuutta suomalaiselle ruoalle. Yksi manifestin teeseistä on lupaus edistää lasten terveellistä syömistä. Sen innoittamana syntyi idea koululaisten retkestä kauppaan.