Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

S-marketeissa voi hyvällä tuurilla törmätä isoihin lapsiryhmiin, jotka tarkkailevat hintoja.

Näitkö lapsia lähikaupassasi tutkimassa hintoja? Tässä on selitys

Teksti:
Leila Mehto
Kuvat:
iStockphoto
Julkaistu: 29.11.2018
|
Muokattu: 31.8.2020
S-ryhmä ja Ruokatieto ideoivat alakoululaisille kolmivaiheisen retken.

Tämän lukuvuoden aikana S-marketeissa voi hyvällä tuurilla törmätä isoihin lapsiryhmiin. Innokkaat alakoululaiset saattaa löytää tutkimasta tarkkaavaisesti tuotteiden hintoja, tuotemerkintöjä tai parasta ennen -päiväyksiä samalla papereita täytellen.

Mistä oikein on kyse, viestintäjohtaja Outi Hohti SOK:lta?

”Kyse on S-ryhmän ja Ruokatieto Yhdistyksen yhteistyössä luomasta opintokokonaisuudesta, joka sopii parhaiten 3.–4.-luokkalaisille. Retkiä pilotoidaan kuluvan lukuvuoden aikana eri puolilla Suomea. Tavoitteena on avata kaupan maailmaa lapsille”, Hohti vastaa.

Tavoitteena on avata kaupan maailmaa lapsille.

Opintokokonaisuus sisältää vähintään kolme opetuskertaa. Retki läheiseen S-markettiin on kahden oppitunnin mittainen. Opettajat valitsevat haluamansa tehtävät Ruokatiedon tuottamista aineistoista. Tehtävien avulla koululaiset voivat tutustua esimerkiksi ruoan reittiin, pakkausmerkintöihin, satokausikasviksiin ja kaupassa asioimiseen.

Koululaiset voivat tutustua esimerkiksi satokausikasviksiin.

Ruokatiedon tuottamat oppimateriaalit eivät sisällä S-ryhmän markkinointimateriaalia.

”Retki kauppaan tarjoaa koululaisille tilaisuuden opetella kuluttajataitoja tavalla, joka ei olisi luokkatilassa mahdollista”, Ruokatiedon toiminnanjohtaja Tiina Lampisjärvi kertoo.

Tarkoituksena on myös tukea opetussuunnitelman ”ulos luokasta oppimaan” -ajattelua, joka kannustaa yhteistyöhön yritysten kanssa osana koulutyötä.

Retken taustalla on S-ryhmän julkaisema Ruokamanifesti, jonka tavoitteena on luoda valoisaa tulevaisuutta suomalaiselle ruoalle. Yksi manifestin teeseistä on lupaus edistää lasten terveellistä syömistä. Sen innoittamana syntyi idea koululaisten retkestä kauppaan.

Koululaisten kiperiä kysymyksiä

Moneltako kaupan työpäivä alkaa?

Aikaisimmat työvuorot alkavat jo ennen kukonlaulua. Kaupassa työskennellään vuoroissa eli osa tulee töihin vasta sitten, kun ensimmäiset jo lopettavat työpäiväänsä.

Mitä tuotteita kaupasta ostetaan eniten?

Eniten ostetaan hedelmiä ja vihanneksia, maitoa ja leipää. Suosituimpien tuotteiden lista vaihtelee hieman kaupasta ja sen asiakkaista riippuen.

Mistä tavarat tulevat ruokakaupan hyllyihin?

Ruokaa tulee kaupan hyllyille ympäri maailmaa. Suurin osa myytävästä ruoasta tehdään Suomessa, mutta muun muassa hedelmiä kuljetetaan meille ympäri maailmaa.

Mistä tietää, onko ruoka suomalaista?

Ruoan kotimaisuudesta kertovat esimerkiksi Hyvää Suomesta -ja Sirkkalehti-merkit.Retkeä pilotoitiin kahdessa koulussa pääkaupunkiseudulla keväällä 2018. Kysymykset ovat testiryhmiin osallistuneiden koululaisten esittämiä.

Lue myös