Vaikka uudistuksen yhteydessä on paljon puhuttu asiakkaiden kuulemisesta, todellinen testi koittaa vasta siinä vaiheessa, kun ensimmäiset asiakkaat saapuvat hyllyjen väliin. Food Market Herkun kohdalla tämä hetki koitti keskiviikkona 24. lokakuuta kello 10, kun ovet avautuivat.
Jan Alanco tähyilee juustoja uudistuneen Herkun palvelutiskillä.
”Ei Helsingissä muita tämän tasoisia paikkoja olekaan”, hän kommentoi Yhteishyvälle.
Helsingin keskustassa Stockmannin alakerrassa sijaitseva ruokakauppa on ollut helsinkiläisille tärkeä. Niin myös Alancolle.
”Hinnat olivat korkeat, mutta hinnalla sai myös palvelua.”
Alanco ei osaa vielä ensivierailulla sanoa, millä tasolla palvelu myymälässä nyt on. Yhtenä uudistuksen kulmakivistä on kuitenkin nimenomaan palvella asiakasta mm. uudelleen järjestetyillä palvelutiskeillä.
Food Market Herkkua rakennettiin pitkään. Liike oli auki, mutta siitä oli aina osa suljettuna rakennustöiden takia. Tästä eivät kaikki asiakkaat pitäneet.
”Silloin en täällä käynytkään”, Alanco kertoo.
”Oma oppimisensa tässä nyt on, kun kaikki asiat ovat eri järjestyksessä. Valikoima vaikuttaa runsaalta”, hän pohtii.
Arja Grahn pakkaa ostoksensa kassiin ja tekee lähtöä kaupasta.
”Hyvältä vaikuttaa, mutta aika kauan etsin rahkaa”, hän naurahtaa.
Grahn kävi Herkussa myös remontin aikana. Hän ei kokenut rakennustöitä suurena häiriönä, ja lopputulos tuntuu miellyttävän asiakasta.
”Nyt kauppa on tilava ja valoisa. Ei tuntunut ostoskärrynkään kanssa ahtaalta”, Grahn kertoo.
Fresh Barin tarjonta oli jäänyt erityisesti mieleen.
”Pidän marjoista. Ne olivat hyvin esillä.”