Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Sipoon logistiikkakeskuksella on korkeutta 25 metriä.

Näin toimii Suomen suurin logistiikkakeskus: teknokraatin märkä uni

Teksti:
Petteri Ruotsalainen
Kuvat:
Petteri Ruotsalainen
Julkaistu: 4.12.2018
|
Muokattu: 31.8.2020
Jättivarastolle ei ole Suomessa verrokkia: pinta-ala on 20 hehtaaria ja tilavuus 3,5 miljoonaa kuutiota.

Seison ilmassa kulkevalla kapealla metallisella kulkukäytävällä ja katson, kuinka massiiviselta näyttävä kymmenisen metriä korkea nosturi lähestyy minua 3,6 metriä sekunnissa. Ennen kuin olemme kasvotusten, se tekee äkkinäisen täyspysähdyksen ja alkaa vauhdikkaasti siirtää uusia tuotepakkauksia uumeniinsa. Sitten se katoaa taas yhtä nopeasti kahden 10 metriä korkean hyllystörivin väliin ja toimittaa tuotteet oikeille paikoilleen kymmenien metrien päähän.

Olen oppaideni kanssa automatiikan ytimessä, Inex Partnersin päivittäistavaroiden logistiikkakeskuksessa Sipoossa. Se on Suomen suurin.

Tämä on helppo uskoa, kun katson ympärilleni. Kulkutasomme on korkeudeltaan yksi monista 25 metriä korkeassa rakennuksessa. Katson sitten oikealle, vasemmalle, ylös, alas tai mihin tahansa suuntaan, joka puolella erilaiset kuljetinhihnat kuljettavat suunnatonta valikoimaa erilaisia tuotepakkauksia.

Virvoitusjuomia, talouspaperia, perunalastuja, säilykepurkkeja, sinappia, jauhopaketteja: eri tuotteita on vaikea saada hahmotettua, kun ne liukuvat viileän tehokkaasti ohitseni eri suuntiin. Ihmisiä toki tehtaalla myös riittää, mutta automatiikka tätä loputtomalta tuntuvaa kuljetusyksiköiden, kuljetinhihnojen, hissien, nosturien ja monien muiden laitteiden muodostamaa kokonaisuutta pyörittää.

SOK:n omistamalla Inex Partnersilla on Sipoossa vierekkäin kaksi erillistä rakennusta, käyttötavaroiden ja päivittäistavaroiden logistiikkakeskukset. Keskuksissa on töissä yhteensä keskimäärin 1000 ihmistä. Koko alueella kulkee noin 1000 rekkaa päivässä.

Päivittäistavaroiden logistiikkakeskuksessa tavarat kulkevat pääosin automatiikan varassa: kokonaisuuden hallinnan ja laitteiden äly on softassa, mutta ihmisiä tarvitaan ohjaamaan ja valvomaan automaation toimintaa.

Lue lisää aiheesta:

Lisää aiheesta