Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Kuvassa esiintyvä henkilö on malli eikä työskentele S-ryhmässä.

Asiakas "tervehti" Jennyä läimäisemällä takamukselle

Teksti:
Maarit Rasi
Kuvat:
Outi Törmälä
Julkaistu: 22.1.2024
|
Muokattu: 7.2.2024
Myyjänä työskentelevä Jenny toivoo, että esihenkilöt suhtautuisivat ilmiöön vakavasti.

Läps.

Läimäisy oli niin äänekäs, että se melkein kaikui S-marketin tiskiltä halki myymälän.

Kolme vuotta sitten myyjä Jenny, 26, koki yhden uransa uskomattomimmista asiakaskohtaamisista.

Tuttu mies oli ilmestynyt Jennyn taakse juuri silloin, kun hän oli hyllyttämässä koiranruokaa.

Sitten asiakas läpsäisi Jennyä täysin yllättäen takamukselle.

”Kun sanoin hänelle asiasta, asiakas vastasi, että tämä oli hänen tapansa tervehtiä”, Jenny muistelee.

Vastaavat, hämmentävät kohtaamiset asiakkaiden kanssa ovat tulleet hänelle tutuiksi.

Jennyn mukaan seksuaalista häirintää esiintyy eniten iltaisin tai viikonloppuisin.

”Silloin ihmiset tuntuvat tulevan hulluiksi”, hän hymähtää.

Kerran kassalle tuli asiakas, joka pamautti Jennylle täysin räävittömästi tämän olevan ”pantavan näköinen”.

Kun hän haki tukea kollegaltaan, vastaus yllätti. Vanhempi kollega nimittäin tokaisi, ettei ole ihmekään, että tämä saa huomiota, kun on ”pukeutunut noin”.

Jennyllä oli päällään työvaatteet.

Asiakas pyysi myyjää istumaan syliin

Jenny aloitti myyjän työt 18-vuotiaana. Seksuaalista häirintää hän on kokenut siitä asti.

Eniten häirintää esiintyi pienen paikkakunnan marketissa, jossa hän työskenteli viime kesään saakka.

”Mies sanoi, että voisin istua hänen sylissään ja tehdä vähän muutakin.”

Pikkupaikkakunnalla asiakkaat kokivat myyjän liiankin läheiseksi. Raja sopivan ja sopimattoman käytöksen välillä hämärtyi.

”Sain melkein kuukausittain kommentteja ulkonäöstäni, eivätkä ne olleet aina positiivisia.”

Välillä tilanteet jättivät asiakaspalvelijan täysin sanattomaksi.

Kerran kassalle tuli mies, joka halusi selvittää lottonumeronsa. Kun asiakkaalle selvisi, ettei hän ollut voittanut, hän tokaisi, että lottovoitto olisi sekin, jos hän saisi kassaneidin mukaansa.

”Mies sanoi, että voisin istua hänen sylissään ja tehdä vähän muutakin.”

Tilanteesta teki entistä erikoisemman se, että asiakas tuli kassalle kahden pienen lapsensa kanssa.

Toinen asiakas jäi tuijottamaan Jennyä kassan päätyyn ja ottamaan hänestä kuvia kamerallaan.

Tilanne ahdisti. Lukuisista pyynnöistä huolimatta asiakas ei lähtenyt. Häirintä jatkui kuukauden verran.

Vasta poliisin tulo laukaisi tilanteen. Tämänkin jälkeen asiakas kävi säännöllisesti samassa kaupassa.

”En vain pystynyt palvelemaan häntä. Minua ällötti ja vihastutti.”

Häirintä ei lopu vähättelemällä

Monet seksuaalista häirintää kokeneet kertovat, että ilmiötä voi sen moniulotteisuuden vuoksi olla vaikea tunnistaa, ja keinot häirinnän ehkäisyyn ovat rajalliset.

Jennyn mukaan työntekijää auttaisi parhaiten, jos esihenkilöt painottaisivat tiimiläisilleen sitä, että asiakaspalvelijoiden ei tarvitse kestää mitä tahansa.

”Usein tuntuu siltä, että myyjänä joutuu vain hymyilemään ja olemaan, että joo, joo, vaikka asiakas käyttäytyisi huonosti.”

S-ryhmä päivitti ohjeet häirintätilanteita varten vuonna 2021. Ohjeissa todetaan, että häirintään ja epäasialliseen käytökseen puututaan aina.

Käytännössä näin ei aina ole, Jenny huomauttaa.

”Eihän se ratkaise mitään, että sanotaan, että älä välitä.”

Etenkin vanhemmat kollegat ovat hänen mukaansa vähätelleet ongelmaa. Hänelle on sanottu muun muassa, että ulkonäköön kohdistuvat kommentit tulisi ottaa kehuina.

”Eihän se ratkaise mitään, että sanotaan, että älä välitä”, hän sanoo.

Jennyn tilanne on sittemmin muuttunut. Hän on työskennellyt uudessa työpaikassa viime syksystä lähtien.

Isomman kaupungin marketissa asiakaspalvelija on sopivalla tavalla anonyymi.

Uudessa paikassa hän on saanut tehdä työtään rauhassa.