Sama ihminen voi olla yhdessä tilanteessa koko joukon rakastama seuramies, toisessa härskejä vitsejä laukova ahdistelija.
”Minultakin on kysytty, että ihanko tosissaan tämä ihminen on tehnyt näin, kun hän juttelee yleensä niin nätisti lapsenlapsistaan?”
Vuoropäällikkö painottaa, että seksuaalista häirintää kokeneelle on tärkeää, että muut uskovat häntä. Myötätunto auttaa toipumisen tiellä.
”Jos asiakkaan käytös ahdistaa, en välttämättä palvele häntä lainkaan.”
Jenniferin tiimi on monimuotoinen. Asiakaspalvelijoiden taustat ovat erilaisia.
Vuoropäällikkö kokee, että kollegat ovat ymmärtäneet paremmin, mitä hän on kokenut, kun muut tiimiläiset ovat jakaneet vastaavia kokemuksia.
”Joidenkin kollegoiden kokemukset ovat suorastaan rasistisia. Asiakas on voinut kieltäytyä muun muassa palvelusta kokonaan, jos asiakaspalvelija on etnisesti eri näköinen.”
Jennifer kiittelee esihenkilöään, joka ei ole vähätellyt häirintää, vaan on tehnyt tapauksista aina ilmoituksen kaupparyhmälle ja ohjannut alaisensa tarvittaessa työterveyteen.
Tiimi on keskustellut tapauksista myös yhdessä ja etsinyt keinoja häirinnän ehkäisemiseksi.
”Jos asiakkaan käytös ahdistaa, en välttämättä palvele häntä lainkaan.”
Seksuaalinen häirintä on jättänyt Jenniferiin jäljen.
Hän kokee, ettei uskalla olla enää yhtä ystävällinen ja hymyilevä kuin ennen. Se surettaa asiakaspalveluhenkiseksi itseään kuvailevaa naista.
”Minusta on tullut paljon varovaisempi.”