”Seksuaalista häirintää on ollut aina, mutta viime vuosina se on muuttunut”, kertoo Helsingin Kannelmäessä sijaitsevan kauppakeskus Kaaren ravintoloiden ravintolapäällikkö Anna-Maria Heimonen.
Heimonen työskentelee kauppakeskuksen yhteydessä olevassa ravintolamaailmassa, johon kuuluu kahvila ja useampi ravintola.
Hänen tiimissään on 16 työntekijää.
Työn lieveilmiöihin kuuluu seksuaalinen häirintä, jonka kohteeksi joutuvat etenkin nuoret naiset.
Heimosen mukaan häirintä on siirtynyt työpaikoilta osittain sosiaaliseen mediaan. Hän on huomannut, että häirintä noudattaa usein samaa kaavaa.
Asiakas ilmestyy työpaikalle yhä useammin, juttelee työntekijälle, tuo hänelle kenties lahjoja ja pyytää häntä lopulta treffeille.
Kun työntekijä kieltäytyy, asiakas selvittää työntekijän henkilöllisyyden ja alkaa pommittaa häntä esimerkiksi Instagramissa.
”Tässä vaiheessa työntekijää ahdistaa jo kovasti. Yksityisyys on mennyt”, Heimonen kertoo.