Asiantuntijat korostavat yksimielisesti sitä, että jos näkee häirintää, siihen kannattaa puuttua. Puuttumatta jättäminen ja vaikeneminen on häirinnän hyväksyntää. Mitä enemmän asiasta puhutaan, sitä helpompaa ongelmaan on puuttua.
Oikeastaan pitäisi kysyä, ketkä antavat seksuaalisen häirinnän jatkua, sanoo työ- ja organisaatio-psykologiaan erikoistunut, vuoden 2023 psykologiksi valittu Nina Lyytinen.
”Saatamme nähdä häirintätilanteen ja kauhistella sitä kotona, mutta paikan päällä olemme hiljaa. Silloin mahdollistamme häirinnän jatkumisen”, Lyytinen sanoo.
Hän muistuttaa, että asiakkaalta on perinteisesti siedetty paljon ja monenlaista käytöstä. Pitkät perinteet on myös sillä ajatuksella, että tämä yhteiskunnallinen ongelma ei kuulu minulle enkä minä voi tehdä sille mitään.
”Jos otamme asenteen, että puutumme häirintään, vaikutamme siihen, että se vähenee. Riittää, että sanoo, että tuo on asiatonta ja loukkaavaa.”
Lyytisen mukaan puuttuminen on tärkeää siksikin, että sen jälkeen häiritsijä ei voi enää vedota siihen, ettei ymmärtänyt häiriköivänsä.
Esihenkilöiltä Lyytinen odottaa sitä, että he ottavat työntekijän häirintäkokemuksen vakavasti, eivätkä vähättele tai lykkää tilanteen käsittelyä.
”Työntekijää ei pidä jättää yksin asian kanssa. Häirintä ei koskaan lopu siihen, että siitä vaietaan.”
Kukaan muu ei voi tulla sanomaan, että et voi kokea noin, Lyytinen muistuttaa.
”On tärkeää, että työpaikalla on ilmapiiri, jossa asiasta voi puhua eikä sitä vähätellä. Jos tuntuu vaikealta puhua omalle esihenkilölle, voi puhua ystävälle tai työkaverille tai pyytää apua työterveyspsykologilta.”
Lyytinen on itsekin kokenut häirintää. Häntä häirittiin seksuaalisesti sähköpostilla, kun hän oli juuri aloittanut uudessa työpaikassa.
”Laitoin viestin esihenkilölle, joka ilmoitti heti, että johto hoitaa asian ja kysyi, millaista tukea tarvitsen. Oli tosi merkittävää, ettei kokemustani vähätelty, vaan se otettiin vakavasti ja toimittiin.”
Avoimuus, keskustelu ja selkeät pelisäännöt ovat esihenkilöiden vastuulla. Muuten työntekijät eivät uskalla kertoa seksuaalisesta häirinnästä. Ratkaisu ei ole se, että häirintää pitää vain kestää.
Eniten ahdistavaa on aina ollut se, että kaikkea pitäisi sietää asiakaspalvelutyössä ja jos vaatii asiallista käyttäytymistä, asiaton asiakas vetoaa asemaansa ja myyjänä ei ole valtaa opettaa asiakasta. Edelleen tilanteet ovat ikäviä, mutta ne osaa käsitellä tietyllä rauhallisuudella ja jämäkkyydellä vuosien jälkeen. Ja puuttua herkästi esim. nuorempien kollegojen häirintäyrityksiin.
Pyysimme S-ryhmässä asiakaspalvelutehtävissä työskenteleviltä kokemuksia häirinnästä. Kysely toteutettiin verkkokyselynä. Siihen osallistui 531 työntekijää.