Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Kuvassa esiintyvä henkilö on malli eikä työskentele S-ryhmässä.

Yövuorot pelottavat myyjänä työskentelevää Ninetteä – asiakkaat puhuvat rivoja ja tuijottavat

Teksti:
Maarit Rasi
Kuvat:
Outi Törmälä
Julkaistu: 6.2.2024
|
Muokattu: 7.2.2024
Ninette kohtaa seksuaalista häirintää melkein joka työvuorossa. Häirintä on tehnyt hänestä varovaisemman asiakaspalvelijan. Hän on vähentänyt hymyilyä ja muuttanut pukeutumistyyliään.

”Kello oli kaksi yöllä, kun työpuhelin soi. Soittaja kysyi hengästyneenä kondomeista. Rivien välistä sain selvää, että hän tyydytti itseään.”

Ninette, 21, on turkulainen myyjä, joka kohtaa häirintää ”melkein joka työvuorossa”.

Etenkin yövuorot ovat nuorelle kassatyöntekijälle raskaita. Osa asiakkaista tuijottaa liian pitkään, puhuu rivoja ja jopa koskettaa.

Joskus tilanteet etenevät niin pitkälle, että Ninetteä pelottaa.

Näin kävi, kun eräs asiakas soitti kauppaan keskellä yötä huohottaen.

”Sydämeni hakkasi nopeammin ja aloin näprätä sormiani. Tunsin ahdistuksen kropassani.”

Soitto hämmensi niin paljon, ettei hän pystynyt kertomaan kollegalleen, mitä oli tapahtunut.

Kun työvuoro oli ohi ja Ninette pääsi kotiin, hän itki. Tunne purkautui, mutta häpeä ei meinannut jättää häntä rauhaan.

Kehuksi verhoiltu heitto on häirintää

Nineten kokemusten mukaan seksuaalinen häirintä on tyypillisimmillään työntekijän ulkonäön kommentointia.

”Olen kuullut heittoja rintojeni koosta. Asiakkaat voivat myös hämmästellä, kuinka hyvältä jalkani näyttävät työhousuissani. Sellaisten juttujen kanssa ei pitäisi tulla kenenkään työpaikalle”, hän sanoo.

Toisinaan asiakkaat käyvät asiakaspalvelijoihin jopa käsiksi.

Kerran asiakas kosketteli Ninetteä lantiosta, kun hän oli hyllyttämässä tuotteita.

”Yksi asiakas kysyi, saammeko useinkin tällaisia kivoja kommentteja ulkonäöstämme.”

Tilanne kesti vain hetken, mutta oli hyvin hämmentävä.

Tavallisesti häirintä tapahtuu niin yllättäen, että työntekijän on vaikea sanoa asiakkaalle vastaan.

Osa ihmisistä myös tuntuu hämmästyvän siitä, että ulkonäön kuvailu ei tunnu asiakaspalvelijoista mukavalta.

”Yksi asiakas kysyi, saammeko useinkin tällaisia kivoja kommentteja ulkonäöstämme. Vastasin hänelle, että saamme, mutta en tykkää niistä yhtään. Hän oli todella yllättynyt.”

Asiakas saattaa tulkita hymyn väärin

Ikävien asiakaskohtaamisten jälkeen pelkkä kävelymatka töistä kotiin voi tuntua pelottavalta.

Jotkut kommentit unohtaa hetkessä, mutta ikävimmät tapaukset pyörivät päässä pitkään.

”Kun tietynlainen mies lähestyy, saatan ajatella, että kohta se huutelee tai yrittää iskeä. Valitettavasti aavistukseni osuu usein oikeaan. Harmittaa, että minulle on tullut ennakkoluuloja.”

Ninetestä on tullut seksuaalisen häirinnän takia varovaisempi. Hän yrittää pukeutua peittävästi, jotta säästyisi vartalonsa kommentoinnilta.

”Mieluummin tukahdutan itseni kuumuuteen kuin olen töissä t-paidassa. Meillä on pitkähihaiset työtakit, joilla voin suojata kehoani.”

Ninette on myös vähentänyt hymyilyä, vaikka kokee sen omaksi supervoimakseen.

Välillä hän ajattelee uhmakkaasti, ettei enää hymyile kenellekään.

”Ihmiset lukevat sitä aivan väärin.”

Häirintä jättää jäljen

Seksuaalinen häirintä aiheuttaa uhreissa monia vaikeita tunteita, kuten häpeää, surua, vihaa ja turvattomuutta.

Vaikka apua on tarjolla, tunteiden työstäminen jää ainakin osittain häirintää kokeneen vastuulle.

Ninette kertoo tunteneensa itsensä usein yksinäiseksi ja pieneksi sen jälkeen, kun asiakas on käyttäytynyt huonosti.

Hän uskoo, että häirintää kokeneita auttaa eniten avoin puhe aiheesta.

Mitä useampi uskaltaa ääneen tuomita työpaikoilla tapahtuvan seksuaalisen häirinnän, sitä todennäköisemmin viesti menee perille myös niille, jotka käyttäytyvät huonosti.

Viime aikoina Ninette on miettinyt paljon häpeää.

”Olen ymmärtänyt, ettei minun tarvitse hävetä mitään. Vain häiritsijä on tehnyt väärin. Häpeä kuuluu heille.”