Emma on juristi, joka teki ison elämänmuutoksen – Matkasta kaikki alkoi
Samastutko? Juristi Emma Matila huomasi, ettei arkinen yhdeksästä viiteen -elämä ole hänelle.


Emma Matilan roadtrip on kestänyt jo neljä vuotta. Lakitoimistoa voi pyörittää etänä myös tien päältä.
Emma Matila, 35, on asunut neljä viime vuotta kumppaninsa Craigin sekä pariskunnan kahden borderterrierin kanssa tien päällä.
Kimmoke elää liikkuvaa reissuarkea sai alkunsa vuonna 2017, kun Emma irtisanoutui työstään pankkijuristina ja lähti yksin reppureissulle Väli-Amerikkaan yhdeksitoista kuukaudeksi.
”Sillä reissulla tapasin brittiläisen seikkailuhenkisen sooloreissaajaan, josta tuli sittemmin aviomieheni.”
Kun Emma ja Craig muuttivat yhdessä Suomeen ja palasivat työelämään, he alkoivat saman tien säästää seuraavaa reissua varten. Keväällä 2020 he hankkivat vuoden 2007 Ford Transitin, entisen ruotsalaisen invataksin.
”Seuraavan reilun vuoden aikana tuunasimme siitä kaiken tarvittavan sisältävän reissukodin.”
Alkukesällä 2021 he myivät suurimman osan omaisuudestaan, luovuttivat silloisen Porvoon-vuokrakotinsa avaimet ja lähtivät matkaan.
Alkuperäisenä ajatuksena oli vuoden parin irtiotto tien päällä.
Kun vielä puolentoista vuoden jälkeenkään ajatus paluusta Suomeen ja yhdeksästä viiteen -arkeen ei houkutellut, pariskunnalle kirkastui, että liikkuvasta reissuarjesta voisi muodostua heille pitkäaikaisempikin elämäntyyli.
Pakureissun ensimmäiset puolitoista vuotta Emma eli säästöillään kuten edelliselläkin pitkällä matkallaan.
Craig taas on alusta alkaen tehnyt retkeilyautosta joustavaa työviikkoa rakennusinsinöörinä toiminimensä kautta.
Lopulta myös Emma sai kimmokkeen ryhtyä oman alansa paikkariippumattomaksi yrittäjäksi. Vuoden 2022 lopulla hän perusti toiminimen ja aloitti lakitoimiston pyörittämisen retkipakusta käsin.
Emman liikkuva konttori vaihtaa paikasta toiseen tiuhaan tahtiin. Yhdessä paikassa ei yleensä yövytä kahta yötä kauempaa.
Kaksi yrittäjää 10-neliöisessä retkeilyautossa
Viime vuosina Emma ja Craig koirineen ovat kiertäneet retkipakullaan yli 20 maassa, kaukaisimmillaan Marokossa Saharan autiomaassa saakka. Heidän lempipaikkojaan ovat muun muassa Sardinia, Skotlanti, Slovenia ja Ranska.
Nykyisin Emma tarjoaa lakipalveluita suomalaisille asiakkailleen etäyhteyksien kautta. Erityisesti hän hoitaa yritysten erilaisia sopimusasioita sekä yksityishenkilöille perhe- ja perintöoikeudellisia toimeksiantoja, kuten testamentteja, osituksia, avioehtosopimuksia ja perunkirjoituksia.
Aikoinaan Emma valmistui oikeustieteellisestä huippuarvosanoin ja sai tämän jälkeen varatuomarin arvonimen. Hän ehti työskennellä käräjäoikeuden lisäksi oikeudenkäyntiavustajana ja pankkijuristina ennen käänteentekevää reppureissua Väli-Amerikkaan.
”Reissussa tajusin, miten paljon annettavaa maailmalla on. Ja miten paljon maailmaa jää kokematta, jos rakennan koko elämäni pelkästään urani ympärille.”
Yrittäjyys ei aiemmin ollut Emmalle mikään unelma tai edes varteenotettava uravaihtoehto. Viime vuodet se on kuitenkin mahdollistanut liikkuvan elämäntyylin, josta Emma ei tällä hetkellä halua palata takaisin niin sanottuun normaaliin.
Elämäntyylin ihanuuteen kiteytyy hetki, kun työpisteeltä avautuu vaikkapa kirkasvetinen Välimeri tai Ranskan Alpit.
”Kun vaeltelin eräs tavallinen keskiviikko työpäivän lomassa Marrakechin basaareissa, havahduin siihen, kuinka upeaa on, että tämä on osa normaaliarkeani. Marokkoon mennäkseni minun ei tarvinnut tuhlata vuosilomaa tai säästää matkakassaa.”
Emman ja Craigin pakettiautossa kaikki tila on hyödynnetty tarkasti.
Entä miten sujuu kahden yrittäjän työnteko kymmenen neliömetrin tilassa?
Aamuihmisenä Craig herää usein jo ennen kuutta ja on saanut monesti suurimman osan töistä tehtyä, kun Emma vasta yhdeksän kymmenen maissa käynnistelee päiväänsä. Suuren osan töistään Emma tekee ilta-aikaan, usein vasta kun Craig on mennyt jo nukkumaan.
”Pakussa harvemmin vietetään koko päivää. Kumpikin saa omaa aikaa ja tilaa muun muassa luonnossa liikkumisesta, koirien kanssa lenkkeilystä ja omista harrastuksistaan.”
Vaikka yhdessäolo on tiivistä, parisuhdeaikaa täytyy silti vaalia ja järjestää. Emmalle ja Craigille se merkitsee usein uuteen kaupunkiin tutustumista vaikkapa deitti-illan merkeissä.
Päiväsaikaan he ovat usein liikkeellä ja ajavat paikasta toiseen. Retkeilyauto on harvemmin yhdessä paikassa parkkeerattuna yhtä tai kahta yötä pidempään.
”Tämän elämäntyylin yksi ihanuus on se, ettei useinkaan aamulla herätessään tiedä, missä tulee tulevan yönsä viettämään. Aina on mahdollisuus löytää idyllinen puskaparkki.”
Puskaparkiksi kutsutaan mitä tahansa leirintäalueen tai maksullisen pysäköintialueen ulkopuolelle jäävää paikkaa, jossa yöpymistä matkailuautolla ei ole kielletty.
Aina parkkipaikka ei kuitenkaan sijaitse meren rannalla kirkkaan tähtitaivaan alla. Välillä yöpaikan virkaa on saanut toimittaa vaikkapa supermarketin parkkipaikka.
Sängynpäädystä avautuva näköala ei aina ole satumainen, mutta välillä kyllä.
Pakuelämän hintalappu
Taannoista reppureissuaan varten Emma säästi reilun kahden vuoden aikana noin 20 000 euroa.
Ennen yhteistä irtiottoa puolisonsa kanssa Emma laittoi säästöön noin tuhat euroa kuussa. Samaan aikaan he remontoivat pakettiautoaan, joka maksoi vajaat 10 000 euroa. Toiset reilu 10 000 euroa meni sen remonttiin.
”Moni voi ajatella, että helppohan se on juristin säästää, mutta en ollut millään huippupalkoilla. Olen vain aina ollut säästäväinen ja osannut priorisoida rahankäyttöäni.”
Kuukausittaiset kulut tien päällä riippuvat paljon siitä, missä maassa he kulloinkin ovat, kuinka pitkiä matkoja he ajavat eli paljonko menee dieseliin, ja minkä verran vaikkapa kaupunkikohteissa menee rahaa.
Sängyn lisäksi autoon mahtuu pieni keittiö.
Kaiken kaikkiaan perusarjen ja elämisen kulut ovat olleet retkeilyautossa asuessa varsin maltilliset – selkeästi pienemmät kuin kerrostaloasunnossa kaupungissa eläessä. Säästöillä eläessään Emma huomasi, että kuukaudessa rahaa saattoi kulua elämiseen alle tuhat euroa kuussa.
”Pääosin kokkaamme ruuan itse pakussa. Karkeasti ottaen syömme ulkona kerran viikossa. Kaupunkivierailuilla ulkona syöminen on usein osa kaupunkiin ja paikalliseen ruokakulttuuriin tutustumista.”
Ylipäätään minimalistinen tapa elää tuo säästöä, kun retkeilyautossa kulkee mukana vain tarpeellinen.
”Olemme sähkön suhteen omavaraisia ja suosimme majoitusmuotona puskaparkkeja, ellemme vaikkapa kaupunkivierailun ajaksi halua turvallisuuden vuoksi vartioituun parkkiin. Hotelleissa ei tule yövyttyä juuri koskaan.”
Taloudelliset syyt eivät ole kuitenkaan olleet pariskunnan motivaattorina retkeilyautossa asumiseen ja elämiseen, vaan mahdollisuus elää liikkuvaa reissuarkea samalla kodinomaisesti asuen.
Edullisena elämisen muotona tai pelkästään säästömielessä retkeilyautoon muuttamiseen Emma suhtautuisi varauksella.
”Yllättäviä kuluja voi tulla, ja olemme saaneet uppoamaan pakun pieniin fiksauksiin aikaa ja rahaa. Vaikka Transit ei olekaan jättänyt meitä kertaakaan tien päälle, aina tulee jotain pikkuremppaa. Toki omistusasunnossakin voi tulla yllättäviä kuluja, mutta muuttuvia tekijöitä on tässä elämisen muodossa enemmän.”
Isompia remontteja ja yllättäviä vikoja varten on Emman mukaan hyvä olla taloudellinen puskuri. Myös yrittäjänä pitää pystyä varautumaan tulojen vaihteluihin. Emma säästää ja sijoittaa rahastoihin kuukausittain vaihtelevan summan.
”Aiemmin säästin ensiasuntoa varten ASP-tilille. Koska omistusasunnon hankinta Suomesta ei tunnu lähivuosina todennäköiseltä, päätin jokin aika sitten nostaa tilivarat ja sijoittaa ne mieluummin sijoitusvakuutukseen.”
”Ehkä en halua koskaan kasvaa aikuiseksi”
Vuodenajat määrittävät matkantekoa: talvella suunnistetaan etelään ja ilmojen lämmetessä siirrytään pohjoisemmaksi. Viime talvet he ovat viettäneet pitkälti Portugalin rannikolla.
Suomessa heillä on tapana käydä loppukesästä ja lähteä taas matkaan syyskuun aikana. Syksyllä 2024 kun pari oli jälleen lähdössä loppukesästä Suomesta takaisin tien päälle, kumpikaan ei tuntenut samaa riemua ja odotuksen tunnetta kuin aiempina vuosina.
”Kolmen vuoden paikasta toiseen siirtyminen oli alkanut väsyttää ja turruttaa. Kauniit maisematkaan eivät enää hetkauttaneet entiseen tapaan.”
”Kun avasin tuntemuksiamme somessa, selvisi, että monella muulla pitkäaikaisella pakuilijalla oli tullut samanlainen seinä jossain kohdin vastaan.”
Ratkaisu oli pysähtyä hetkeksi aloilleen keräämään voimia. Talven 2024–2025 ajaksi he asettuivat yhteen suosikkipaikoistaan Atlantin rannikolla ja hankkivat vuokrakaksion Ranskan Biarritzista.
Kaksiossa asumisessa oli puolensa: oli kuuma vesi, vesivessa ja pyykinpesukone. Silti Emma ei edelleenkään haaveile omasta omistusasunnosta, vaan näkee sen enemmänkin vapautta rajoittavana.
”Taloudellisessa mielessä omistusasuntoa enemmän minulle luo turvaa se, ettei minulla ole velkaa, että yritykselläni on kevyt kulurakenne ja että minulla on sijoituksia sekä puskuria yllättävien tilanteiden varalle ja myös unelmien toteuttamiseen.”
Emma ja Craig nauttivat elämäntyylistään.
Emman puoliso tosin suunnittelee omistusasunnon hankkimista. Sen ei kuitenkaan tarvitse tarkoittaa liikkuvasta elämäntyylistä luopumista. Asunto jossain päin Eurooppa tulee todennäköisesti toimimaan tukikohtana pakuseikkailujen lomassa.
”Jos aikuistuminen tarkoittaa sitä, että pitäisi asettua aloilleen yhteen paikkaan, ehkä en sitten halua koskaan kasvaa aikuiseksi.”
Huhtikuun lopussa akut oli ladattu ja he käynnistivät jälleen retkeilyautonsa innokkain, odottavin tunnelmin.
Liikkuva elämäntyyli on vahvistanut Emmalla jo taannoisella reppureissulla syntynyttä ajatusta siitä, ettei ole yhtä oikeaa tapaa elää.
”Niinkin perinteisessä ammatissa kuin juristi voi nykyään tehdä töitä omannäköisellä tavalla.”
Liikkuvaa elämäntyyliä ja retkeilyautossa asumista Emma tosin suosittelee varauksella.
”Kannustan kuitenkin siihen, että työelämä mukautuisi mahdollisuuksien mukaan osaksi jokaisen omannäköistä elämää ja arkea, eikä toisin päin – että koko muu elämä rakentuu tiukasti työn ja uran ympärille ja sen ehdoilla.”









