Katriina oli jo lapsena töissä muotitalossa: "Olimme vaikka millaisilla päivällisillä"
Pauliina ja Katriina Virtanen varttuivat vaatetehtaalla. Nyt he uudistavat vanhempiensa luomaa brändiä.


Kun Katriina Virtanen oli vasta pieni tyttö, hän oli jo töissä muotitalossa. Ennen joulua hän pakkasi tehtaan työntekijöiden lahjoja ja värväsi avuksi luokkakaverinsa.
Hän istui sisarustensa kanssa mukana myyntilounailla, messuilla ja palavereissa sekä leikki nappivarastossa ja kangasrullien keskellä.
”Näimme tosi pienestä, miten muotikauppaa käydään ja tehdään. Olimme isän mukana vaikka millaisilla päivällisillä. Se kasvatti meitä muotikauppaan”, Katriina Virtanen kertoo.
”Isäni auttaa minua koko ajan, ja teen päivittäin töitä myös äitini kanssa, joka vastaa Voglian tuotteista ja laadusta”, kertoo Katriina Virtanen.
Perheen yritys Voglia perustettiin Hämeenlinnan keskustaan vuonna 1983.
”Yrityksen perustivat ukkini Pertti ja isäni Markku. Isäni oli silloin 21-vuotias.”
Isoisä oli tuolloin viisikymppinen. Hän oli toiminut pitkään suuren suomalaisen muotimerkin, Virkkeen, myyntijohtajana. Kun isoisä jäi pois Virkkeestä, hän halusi aloittaa oman brändin.
”Ukin mielestä yritykselle oli löydettävä italialainen nimi ja sen vaatteisiin eurooppalainen tyyli.”
Nimeksi valittiin italian sana voglia, joka tarkoittaa toivetta ja kaipausta.
Tehtaalta kotiin ja takaisin
Kun yritys kasvoi, sen toiminta siirrettiin Hämeenlinnan lähelle Lammille. Noin 5 000 asukkaan Lammin keskustassa sijaitsivat uudet toimitilat: isot leikkurit ja pieni ompelimo. Siellä oli myös tehtaanmyymälä.
”Kotimme oli 500 metrin päässä. Pääsimme hyvin keskeyttämään vanhempien palaverin, jos tuli härdelliä kotona. Me lapset olemme kasvaneet tehtaalla.”
”Jos asiakas löytää meiltä istuvat housut, hän palaa hankkimaan uudenkin parin”, Katriina Virtanen sanoo.
Kun isä palasi myyntimatkoilta, hän toi lapsille vaatteita. Oli siinä Lammin lapsilla ihmettelemistä, kun Virtasen lapset saapuivat kouluun suuren maailman ihmeet yllään.
”Jossain vaiheessa tajusin, ettei se ollut ihan tavallista. Eivät kavereideni isät tuoneet heille vaatteita ulkomailta.”
Lammilta maailmalle
Yrityksestä tuli menestys. Parhaimmillaan vaatteita vietiin Ruotsiin, Norjaan, Tanskaan, Britanniaan ja Neuvostoliittoon.
Kivijalkaliikkeitä oli 16 eri puolilla Suomea.
Yrityksen suunta on muuttunut melkein jokaisella vuosikymmenellä. 1980-luvulla keskityttiin vientiin ja tukkukauppaan, seuraavat 20 vuotta kotimaan myyntiin ja oman myymäläketjun rakentamiseen. Viimeisin vuosikymmen on kehitetty verkkokauppaa.
Muotimerkin pääpaikka on yhä Lammilla, missä sijaitsevat varasto, verkkokauppa ja toimihenkilöiden työtilat. Nykyisin kivajalkaliikkeitä on enää yksi. Se sijaitsee Espoon Tapiolassa kauppakeskus Ainoassa.
Koronavuodet olivat kaikin tavoin mullistavia. Samaan aikaan tehtiin sukupolvenvaihdos ja aloitettiin brändi- sekä organisaatiouudistus.
Isä Markku jäi 58-vuotiaana pois Voglian operatiivisesta johdosta jo ennen pandemiaa. Hän huomasi muotikaupan muuttuvan sitä tahtia, että yrityksen johtoon tarvittiin uutta osaamista.
Liikevaihto oli tuolloin 7,5 miljoonaa ja toiminta tappiollista. Nyt liikevaihto on 1,5 miljoonaa. Tästä vuodesta näyttää tulevan ensimmäinen voitollinen pitkään aikaan.
”Sokos on ollut meille iso asiakas läpi historian.”
Yksi Voglian merkittävistä jälleenmyyjistä ovat Sokos-tavaratalot.
”Sokos on ollut meille iso asiakas läpi historian. Koronavuosien ja brändiuudistuksen aikana oli pieni tauko, ja nyt yhteistyö taas jatkuu. Sokos myy muotia kaikkialla Suomessa, ja meille on tosi tärkeää, että asiakkaamme pääsevät näkemään tuotteitamme – ja se ilahduttaa asiakkaitamme.”
Luottotuotteena housut
Nyt pöytä on putsattu, ja uudistustyö tuottaa vihdoin hedelmää. Sen myötä asiakaskunnassakin on tapahtunut iso muutos. Kun 1980-luvulla Vogliaan ihastuneet naiset alkoivat eläköityä, tarvittiin uusia asiakkaita.
”Nyt olemme tavoittaneet uuden sukupolven eli 35–45-vuotiaat naiset.”
Vogliassa mietitään taas ulkomaanvientiäkin, sillä Suomi on pieni markkina. Virtanen uskoo, että asiakkaita löytyisi muistakin Pohjoismaista ja Manner-Euroopasta.
”Teemme korkealaatuista peruspukeutumista, ajattomia luottovaatteita, jotka sopivat helppoon arkeen ja työhön.”
Asiakkaat vaikuttavat hyvin uskollisilta.
”Ensimmäisen Voglian tuotteen ostavista asiakkaista lähes 90 prosenttia tulee uudelleen ostoksille.”
Virtanen epäilee, että yksi syy on Voglian housut.
”Jos asiakas löytää meiltä istuvat housut, hän palaa hankkimaan uudenkin parin.”
Perhe on paras
Parikymppisenä Katriina Virtanen opiskeli kansainvälistä kauppaa ja markkinointia ammattikorkeakoulussa. Jonkin aikaa hän asui Australiassa, ja hetken hän oli harjoittelussa Lumenella. Mutta milloin hän tajusi, että perheyritys on hänen kohtalonsa?
”Kun olin harjoittelussa Lumenella, isä kysyi, oletko koskaan ajatellut, että olisit oikeasti meillä töissä.”
Perheessä mietittiin yhdessä sitä, kenellä kolmannesta polvesta olisi halua, mahdollisuus, kykyä tai sellainen elämäntilanne, että hän voisi alkaa johtaa yritystä. Vastaus oli Katriina. Niin hänestä tuli toimitusjohtaja 28-vuotiaana.
Nykyään koko sisarusparvi on Vogliassa töissä. Pauliina vastaa verkkokaupasta, Marjaana hoitaa kulttuurialan päivätöidensä ohella Voglian pop upeja ja tapahtumia. Valtteri-veli on mukana hallituksessa ja tekee yrityksen digimainontaa oman työnsä ohella. Hän asuu New Yorkissa ja on töissä suomalaisten perustamassa ohjelmistoyhtiössä.
Pauliinan (vas.) ja Katriinan perheyritys Voglia keskittyy ajattomiin luottovaatteisiin, jotka sopivat arkeen ja työhön. Voglia kiinnostaa nykyään myös nuorempia naiskuluttajia.
Perheyrityksen vetämisessä on toki haasteensa.
”Olemme joutuneet tekemään tosi ikäviä päätöksiä esimerkiksi henkilöstöön ja myymälöiden lopetukseen liittyen. Mutta se kipu, mikä on tässä hetkessä, on kuitenkin edellytys sille, että meillä on tulevaisuus.”
Välillä on myös ollut hankalaa hahmottaa työn ja henkilökohtaisen elämän rajaa.
”Isäni auttaa minua koko ajan, ja teen päivittäin töitä myös äitini kanssa, joka vastaa Voglian tuotteista ja laadusta. Minä toimin hänen esihenkilönään, vaikka hän on äitinä minulle suuri auktoriteetti.”
Mutta hyvin se on lutviutunut.
”Ehkä annan mamille vähän enemmän siimaa kuin jollekin muulle, koska hän on äitini”, Virtanen sanoo ja nauraa.
”Voglia kulkee mukanamme kaikessa.”
Entä mikä perheyrityksessä on parasta?
”Perhe on paras. Se on niin poikkeuksellista, eikä minulla ole muusta tietysti kokemustakaan. Perheen vankkumaton tuki ja rehellisyys, jopa inhorehellisyys, on tuki, jota ei muualta saa.”
Tiukoissakin tilanteissa toisen kunnioitus on säilynyt.
”Tiedämme toistemme heikkoudet ja vahvuudet. Se on rikkaus. Ja Voglia kulkee mukanamme kaikessa, ja joka paikassa. Se on osa elämäämme.”
Voglia
Voglia perustettiin Hämeenlinnassa vuonna 1983.
Sen tehdas toimi Lammilla vuodesta 1986 entisen Lehtineule Oy:n tiloisssa.
Vuonna 1994 vaatteiden valmistus siirtyi Voglian omille tehtaille Viroon. Nykyisin tuotteista tuotetaan yhä 80 prosenttia Virossa, muttei enää omalla tehtaalla.
Neuleita valmistetaan myös Liettuassa ja farkkuja Turkissa.
Lammilla on yhä pieni korjausompelimo, sillä Voglian tuotteissa on vuoden takuu. Kaikki tuotteen valmistukseen tai kankaaseen liittyvät virheet korjataan.







