Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Mieleinen second hand -vaate on todellinen löytö, ja sen ostamiseen tulee ihan erityinen fiilis, tietävät Bertta Häkkinen (vas.) ja Mia Häkkinen.

Kauniit, käytetyt vaatteet kiertävät uuteen kotiin - Tampereen Sokos myy nyt second handia

Teksti:
Anu Kylvén
Kuvat:
Riina Peuhu
Julkaistu: 5.10.2021
|
Muokattu: 5.10.2021
Second hand tavaratalossa on kansainvälisesti uusi ilmiö. Tampereen Sokoksella käytettyjen laatuvaatteiden pop up vetää väkeä.

Tuttu tilanne monelle: Hetken hurmassa ostettu vaate ei parin käyttökerran jälkeen tunnukaan omalta ja unohtuu kaappiin roikkumaan. Aikaa kuluu ja hermoja raastaa, kun pursuilevilta hyllyiltä ei meinaa löytää haluamaansa.

Tilanteessa on toinenkin huono puoli – kivat vaatteet eivät pääse ansaitsemaansa käyttöön. Maailmassa on hurjan paljon vaatetta, joka ei kierrä.

”Vaatteiden tuotanto on tuplaantunut 15 viime vuoden aikana, ja vaatteiden käyttöikä on lyhentynyt. Tutkimusten mukaan osaa vaatteista saatetaan käyttää vain seitsemästä kymmeneen kertaa”, Rekin toimitusjohtaja Bertta Häkkinen kertoo.

Merkkivaatteiden second hand -kauppa Rekki on tähän asti toiminut vain verkossa, mutta kesäkuussa Tampereen Sokoksella aloitti Rekin pop up -osasto. Se osoittaa, että käytetty voi olla laadukasta ja tyylikästä.

Karhun sini-turkoosit lenkkarit ovat kuin uudet. Andiatan culottes-malliset housut houkuttelevat raikkaalla korallinpunaisella värillään. Korut ja huivit ovat nätisti omalla pöydällään. Tampereen Sokoksen kolmannen kerroksen pop up muistuttaa enemmän putiikkia kuin kirpparia.

Brändit ja kohderyhmät osuvat yksiin

Rekillä koettiin, että Sokos ja S-ketju olisivat sille sopivia yhteistyökumppaneita. Brändit ja kohderyhmät osuvat hyvin yksiin. Samoin ajatusmaailma: kiertotalous on yksi S-ryhmän vastuullisuusohjelman pääteemoista.

Rekki ottaa myyntiin niin sanottuja premium-merkkejä eli keskihintaisia ja vähän arvokkaampia, muttei mitään superluksusta.

”Pidettyjä, suomalaiseen makuun sopivia brändejä”, Bertta Häkkinen tiivistää.

Myyntiin tarkoitettuja vaatteita voi kuka tahansa jättää esimerkiksi Pirkkalan ja Tampereen Kalevan Prismojen droppi- eli vastaanottopisteisiin.Jokainen Rekissä myytävä vaate on läpäissyt tarkat laatukriteerit: se on puhdas, ehjä ja nykymuodin mukainen.

Lisää vastuullisuutta

Kierrättäminen antaa vaatteille uusia käyttökertoja, tekee niistä vastuullisempia ja mahdollistaa uudellekin omistajalle vastuullisemman kuluttamisen.

Naisten pukeutumisen myyntipäällikkö Tuula Markkula Sokokselta kertoo, että asiakkaat ovat kiinnostuneita vastuullisista tuotteista ja kysyvät niitä. Sokos-ketju huomioi sen ostoissaan, ja Rekki-yhteistyö osui juuri sopivaan saumaan.

”Tuomme uudenlaista vastuullista toimintaa tavarataloon. Itsekin olen huomannut, että juhlavaatteita tulee käytettyä aika vähän. On ihana ajatus, että ne saavat jatkaa elämäänsä ja ilahduttaa jotakuta toista”, Markkula sanoo.

Pirkanmaan Osuuskaupan palveluliiketoiminnan kehityspäällikkö Mia Häkkinen uskoo, että pop up -osasto houkuttelee kaikenikäisiä asiakkaita. Pop upissa on myös pieni miesten osio.

”Meille tämä oli mahtava mahdollisuus lähteä rakentamaan uutta palvelua asiakkaille ja asiakasomistajille. Uskon, että yhteistyölle voi olla vielä syventämisen mahdollisuuksia.”

Lue myös