Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Sari Helin vierailee Kuusamossa suunnilleen kerran kuussa. Juha on alkanut pitää Sarin pukeutumista vähitellen ”Kuusamo-uskottavana”, mutta vaatteiden pitäisi kuitenkin olla vielä kuluneemmat.

Televisio-ohjelman kuvauksissa ystävystynyt parivaljakko kehitti villikalatuotteen, josta voi tulla mökkiläisten ja veneilijöiden suosikki

Teksti:
Riina-Maria Metso
Kuvat:
Eeva Mäkinen
Julkaistu: 9.2.2022
|
Muokattu: 15.2.2022
Huono äiti -yrittäjä Sari Helin ja kuusamolainen Juha Korhonen tutustuivat Suomalainen menestysresepti -kilpailussa pari vuotta sitten. Rakkaudesta kotimaiseen kalaan syntyi ensimmäinen yhteinen tuote.

Nouseeko sitä kalaa? Sari Helin avustaa, kun Juha Korhonen vetää verkkoja esiin moottorisahalla jäähän sahatusta avannosta. Vielä näkee puuhailla, vaikka aurinkoa ei juuri näy tänäänkään. Avannon viereen on ajettu moottorikelkka. Muuten ympärillä on vain Kuusamon kaamos. Ja hyvä niin.

”Kun on ollut monta tuntia jäällä, kyllä siinä nollautuu. Jos puhelin sattuu pirahtamaan, siihen ei halua vastata. Juhallehan kaikki tällainen on arkipäivää, mutta minulle aika eksoottista”, Sari sanoo.

Yhä tutummaksi se silti on tullut hänellekin. Tätä nykyä Sari käy Kuusamossa lähes kuukausittain. Syy siihen on ystävyys, joka Helinin ja Korhosen välille syntyi muutama vuosi sitten.

Molemmat muistavat hyvin ensikohtaamisen Suomalainen menestysresepti 2020 -kilpailussa, jossa Juha kilpaili Kuusamon Kalan kalalastulla, Sari Huono äiti -valmisruoalla.

Sari laittoi heti merkille, miten ihmiset pörräsivät Juhan ympärillä. Juha puolestaan kävi ihastelemassa Sarin yrityksen logoa, johon ei aiemmin ollut kiinnittänyt huomiota, koska ei oikein viihdy sosiaalisessa mediassa.

Rakkaus luontoon yhdistää

Kaksikkoa kuunnellessa käy nopeasti selväksi, että ajatuksenjuoksu kulkee samoja ratoja. Toinen aloittaa lauseen ja toinen lopettaa. Televisio-ohjelman kuvauksista on nyt kaksi vuotta.

”Hyvä ystävyys vaatii sitä, että näkee asioita samalla lailla, omaa samat arvot ja pystyy keskustelemaan sellaisistakin asioista, jotka vaativat vähän aivotyötä. Sitä arvostan Sarissa. Lisäksi hän on hyvin ajattelevainen ja ahkera”, Juha kuvaa.

Sari nauttii siitä, että saa jakaa Juhan kanssa rakkauden luontoon. Kalastamisen lisäksi ystävykset liikkuvat muutenkin luonnossa.

”Minusta on tosi hienoa, että joku on oikea kalastaja ja tietää paljon kalastuksesta ja luonnosta. Lisäksi meitä yhdistävät koirat. Niin, ja se, ettei me olla sellaisia teeskentelijöitä”, Sari sanoo.

”Joo, siinä me ollaan huonoja”, Juha lisää.

Villikalabolognese Prismoihin maaliskuussa

Tietenkin Juhaa ja Saria yhdistää myös yrittäjyys. Siinä he ovat ammentaneet uutta toisiltaan, sillä yritykset ovat hyvin erilaiset. Sarin osaamisaluetta ovat markkinointi, mainonta ja somevaikuttaminen. Juha puolestaan keskittyy tuotantoon ja ruokaan.

Muutaman vuoden aikana on käynyt selväksi, että yhteiset arvot näkyvät myös yrittämisen puolella. Molemmat arvostavat etenkin kahta asiaa: raaka-ainetta ja kotimaisuutta. Kuusamon Kalan raaka-aineista mikään ei tule 200 kilometriä kauempaa, jos se vain on mahdollista saada läheltä.

Rakkaudesta kotimaiseen kalaan syntyi myös ystävien ensimmäinen yhteinen tuote.

Maaliskuussa kauppoihin tulee Villikalabolognese, jonka ovat kehittäneet keittiömestarit Ilkka Lääveri ja Jarmo Pitkänen. Tuotetta saa ostaa muun muassa Prismoista.

Säilykkeenä myytävässä valmiskastikkeessa on käytetty villikalaa, pääasiassa ahventa. Tomaattipohjaiseen kastikkeeseen lisätään vain tilkka vettä ja lämmitetään, joten Juha ja Sari toivovat myös mökkiläisten ja veneilijöiden kiinnostuvan tuotteesta.

Tässäkin projektissa roolijako oli selvä: Juha hankki kalan, Sari huolehtii tiedonvälityksestä.

”Siinä on tämä meidän toistemme täydentävyys. Olemme erilaisia, ja meillä on omat vahvuusalueemme”, Juha sanoo.

Kaikki kilpailijat ovat voittajia

Tuleville menestysreseptikilpailijoille Sari ja Juha haluavat korostaa juuri tätä puolta. Vaikka vain yksi voittaa finaalin, kaikki mukaan valitut ovat jo voittajia.

”Pienelle yritykselle mukana oleminen antaa aina buustia. Ohjelman kautta tulevaa julkisuutta ei olisi varaa ostaa. Jos oikeasti on idea, johon uskoo, niin rohkeasti lappuja sisälle”, Juha kannustaa.

Sari kuvaa kilpailua puolivuotiseksi elintarvikevalmistuksen korkeakouluksi. Ennen kilpailua Huono äiti oli mediatalo ja markkinointiyritys, nyt sillä on uuden kalatuotteen lisäksi muun muassa oma kuohuviini ja vitamiineja. Ja lisää on suunnitteilla Juhan kanssa.

Suomalainen menestysrespeti -ohjelmaan haettiin uusia kilpailijoita tammi-helmikuussa. Seuraava kausi tullaan näkemään MTV-kanavalla alkuvuodesta 2023.