Alennusmyynnit ovat tarjoushaukkojen kulta-aikaa. Isoimmat alet sijoittuvat perinteisesti joulun ja juhannuksen tienoille ja kestävät muutaman viikon.
Kaupoille alennusmyynnit ovat tapa saada lisää tilaa uuden kauden tuotteille, asiakkaat taas voivat säästää isojakin summia. Säästö on luonnollisesti suurin kalliimmissa tuotteissa.
"Takit, farkut ja kengät ovat sellaisia tuoteryhmiä, joita kannattaa metsästää."
”Merkkituotteissa saa parhaat säästöt. Esimerkiksi talvitakin voi saada jopa satasen alkuperäistä hintaa halvemmalla. Takit, farkut ja kengät ovat sellaisia tuoteryhmiä, joita kannattaa metsästää alennusmyynneistä”, Sokos Kaaren tavaratalojohtaja Aira Gästrin neuvoo.
Myös kosmetiikassa voi tehdä hyviä löytöjä. Erityisesti nimekkäiden brändien seerumit ja voiteet mahdollistavat isoja säästöjä. Sokoksen aleissa on usein tarjolla myös isompia pakkauskokoja tutuista tuotteista, jolloin samalla hinnalla saa enemmän.
Alennusprosentit kasvavat yleensä alennusmyyntien edetessä. Sokoksella prosentit voivat kivuta jopa 50:een. Prosentit mietitään jokaiseen alennusmyyntiin erikseen. Hintoihin vaikuttaa muun muassa sää ja kilpailutilanne.
”Kuluttajat ovat nykyään varsin hintatietoisia. Hintoja vertaillaan netistä. Meidän tulee myös pysyä kilpailukykyisinä ja tarjota asiakkaille paras mahdollinen hinta”, Gästrin sanoo.
Älä odota ei-oota
Kaikkia hankintoja ei kuitenkaan kannatta jättää alennusmyyntejä odottamaan. Tietyt tuotteet myydään jokaisessa alennusmyynnissä nopeasti loppuun.
"Miesten aluspukeutuminen myydään joka alessa ensimmäisenä loppuun."
”Miesten aluspukeutuminen myydään joka alessa ensimmäisenä loppuun. Myös t-paidat ovat suosittuja aleostoksia.”
Gästrinin mukaan myös koko vaikuttaa saatavuuteen. Naisten kengissä koot 38 ja 39 myydään yleisyytensä vuoksi nopeimmin pois. Vaatteissa M-kokoa jää harvoin hyllyille.
”Jos johonkin tuotteeseen ihastuu, ei kannata jäädä odottamaan alennusmyyntejä, sillä sitä ei välttämättä ole enää silloin saatavilla”, Gästrin muistuttaa.
Alehamstraus vähenemässä
Gästrinin mukaan suomalaisten ostokäyttäytyminen on muuttunut ja nykyään ajatellaan enemmän myös ekologisuutta, eikä vain hintaa. Alehamstraus on vähentynyt ja ostopäätökset tehdään harkitummin.
Yksi asia kuitenkin on säilynyt: naiset ja miehet suhtautuvat shoppailuun eri tavoin.
”Naiset tykkäävät yleensä kaivella alelaareja ja viihtyvät hymyssä suin ostoksilla. Miehet ovat mukana makutuomareina ja kantoapuna, mutta tuskastuvat, jos ostaminen kestää. Onneksi meillä on kahviautomaatti ja tuoli sovituskoppien luona miehiä varten”, Gästrin naurahtaa.
3 vinkkiä alennusmyynteihin
Kartoita perustarpeet. Alennusmyynnit ovat hyvä tilaisuus päivittää käyttövaatteet. Sukkia ja alusvaatteita tarvitsee aina. Rintaliivien käyttöikä on tiensä päässä, jos käytät jo viimeisiä hakasia.
Tunne tyylisi. Turhilta heräteostoksilta välttyy, kun tuntee oman tyylinsä. Päivitä vaatekaappisi lempiväreilläsi ja sopivilla materiaaleilla.
Ennakoi trendejä. Osta alennusmyynneistä tulevien kausien trendivärejä. Tulevana keväänä pysyt muodikkaana esimerkiksi keltaisessa ja liilassa. Myös värikkäät printit näkyvät katukuvassa.