Joulu on kauppiaiden kulta-aikaa verkossakin. Viime vuonna suomalaiset tekivät digitaalisia ostoksia lähes viidellä miljardilla eurolla Kaupan liiton tutkimuksen mukaan.
Suomalaisten verkkokauppojen osuus on 54 prosenttia. Ulkomaisista verkkokaupoista ostetaan etenkin muotia ja autojen varaosia. Kotimaisia verkkokauppoja kuitenkin arvostetaan: kymmenestä parhaaksi arvioidusta verkkokaupasta puolet on suomalaisia.
Listasimme neljä syytä, miksi verkko-ostoksilla kannattaa suosia suomalaista.
1) Turvallisuus
Kotimaisten verkkokauppojen kiistaton etu on turvallisuus. EU-lainsäädäntö asettaa tarkat kriteerit tuoteturvallisuudelle. Etenkin lelujen ja muiden lastentarvikkeiden kohdalla kannattaa käyttää harkintaa siinä, mistä saa turvallisimmat tuotteet. Myös kosmetiikan kohdalla on tärkeää, että tuoteseloste on saatavilla ja luettavissa omalla äidinkielellä.
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes muistuttaa, että verkkokaupasta EU:n ulkopuolelta tilattujen tuotteiden kohdalla vastuu on ostajalla itsellään. Esimerkiksi korvauksia tuotteen aiheuttamista vahingoista voi olla vaikea saada.
2) Säästät luontoa
Pidemmät kuljetusmatkat rasittavat luonnollisesti enemmän ympäristöä, kuin lähempää ostetut tuotteet. Aasiasta lähetettävien tuotteiden hinta saattaa houkutella kuluttajaa, mutta on hyvä miettiä myös sitä hintalappua, minkä ympäristölle aiheuttaa. Mikäli tuote vielä palautetaankin sopimattomana, päästöt tuplaantuvat.
3) Apua ongelmatilanteissa
Eikö tuote vastannut lupauksia? Ongelmatilanteissa kotimaisissa kaupoissa on saatavilla yleensä erilaisia kanavia yhteydenottoon ja palvelun saa suomeksi. Kaikkein kimuranteimmissa tilanteissa apuna on kuluttajansuojaviranomaiset, joiden on helpompi puuttua Suomessa toimivien verkkokauppojen toimintaan.
”Meillä on edelleen kuluttajia, joita verkossa ostaminen ja maksaminen askarruttaa. Tutut, kotimaiset toimijat verkkokauppoineen ovat hyvä mahdollisuus harjoitella netissä shoppailua turvallisesti”, edunvalvontajohtaja Tuula Loikkanen Kaupan liitosta vinkkaa.
4) Työtä ja verotuloja Suomeen
Ostoshuumassa yhteiskuntavastuu ei aina ole päällimmäisenä mielessä, mutta totta on, että kotimaisten kauppojen suosiminen luo työtä Suomeen. Kauppa on Suomen suurin työllistäjä. Arvonlisäverotkin jäävät hyödyttämään suomalaista yhteiskuntaa, kaupan osuus bruttokansantuotteesta oli 9 prosenttia vuonna 2017.