Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Peruna halkesi Food Market Herkun logoon

Teksti:
Yhteishyvä
Kuvat:
SOK
Julkaistu: 1.11.2018
|
Muokattu: 31.8.2020
Food Market Herkku sai ilmeen, joka huokuu aitoa ruokaa.

Mitä täydellisen ruokakaupan pitäisi olla? Tästä pohdinnasta alkoi Food Market Herkun ilmeen rakentaminen.

"Aitoa ruokaa, uusia ja globaaleja makunautintoja, vastuullisuutta, sopivuutta sekä arkeen että juhlaan. Uudessa ilmeessä ja logossa näkyvät nämä kaikki", suunnittelusta vastanneet Aleksi Kuokka ja Aki Suvanto muotoilutoimisto Aivanilta kertovat.

Kuluttajien toiveet ja odotukset ruoasta ja ruokakaupoista ovat muutoksessa. Ruoka ei ole vain energiaa tai vatsantäytettä. Yhä useammalle se on muutakin, kuten hyvinvointia ja kestäviä arvoja, jotka näkyvät valinnoissa.

Ruoan alkuperä ja tuotantotapa ovat tärkeitä. Paikallisuus ja ekologisuus vaikuttavat ostopäätökseen.

Siksi Food Market Herkun uusi ilme on monitahoinen ja välittää kuvan aidon ruoan kaupasta.

Maanläheisyyttä ja helposti lähestyttävää

Food Market Herkun vihreä logo on saanut inspiraationsa halkaistusta perunasta. Leiman äärimuoto on orgaaninen, ei matemaattisen täsmällinen tai kulmista pyöristetty neliö.

"Halusimme tehdä logosta vaatimattoman. Se ei nouse pääosaan, vaan on helposti lähestyttävä, aito, vilpitön ja juureva – kuten perunakin", Kuokka tarkentaa.

Vihreä on ollut Herkun väri, ja se on S-ryhmänkin väri. Nyt se on saanut uuden sävyn. Food Market Herkun vihreä on lämmin ja maanläheinen, sammutettu kuten suunnittelijat sanovat.

Tunnusvärejä on vihreän lisäksi useita muita, mutta väri on aina samalla tavalla sammutettu.

Orgaanisuus jatkuu kirjasintyypeissä, joita on useita erilaisia. Ne näkyvät muun muassa myymäläviestinnässä, graafisissa materiaaleissa ja ilmoitusmalleissa.

Myös osa pakkauksista on jo uudistettu ilmeen mukaiseksi. Pakkauksissa näkyy ilmeen monimuotoisuus. Ne ovat sukunäköisiä, mutta eivät samanlaisia.

"Meille oli tärkeää luoda oma ilme Herkulle, sekoitus uutta ja tuttua, joka ei matki tai imitoi kenenkään tyyliä", Kuokka tiivistää.

Bistro houkuttaa

Uusi Herkku on keskustassa asuvalle Aleksi Kuokallekin iso asia. Herkku on aina ollut hänen perheensä lähikauppa. Sieltä on haettu niin arkiostokset kuin viikonlopun herkutkin.

"Tällä kertaa minusta tuntuu, että ole saanut suunnitella konseptia itselleni. Odotan kovasti palvelutiskien uudistusta sekä tietenkin Bistron avautumista", Kuokka kertoo

Uuden ilmeen on suunnitellut muotoilutoimisto Aivan, joka on myös ollut mukana rakentamassa Food Market Herkun konseptia. Mukana ovat olleet suunnittelutoimisto Amerikka sekä SOK- ja HOK-tiimien omat asiantuntijat.

Lisää aiheesta