Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Lisää terveellisiä herkkuja lapsille – S-ryhmä tekee ruokavallankumousta

Teksti:
SOK Media
Kuvat:
SOK
Julkaistu: 28.11.2017
|
Muokattu: 31.8.2020
S-ryhmän haluaa helpottaa hyvien valintojen tekemistä ruokakaupassa. Luvassa on muun muassa kassakasviksia, lasten kaupparetkiä ja entistä houkuttelevampia terveellisiä vaihtoehtoja.

Suomalaiset syövät edelleen liian vähän kasviksia, eikä kotimaista kalaa paljon näy perheiden ruokapöydässä. Siinä kaksi asiaa, jotka S-ryhmä haluaa tänään julkistamiensa aloitteiden avulla korjata.

"Voimme helpottaa terveellisten valintojen tekemistä ruokakaupoissamme. Tartumme haasteeseen, lupaa SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä.

S-ryhmän kahdeksan aloitetta on laadittu yhdessä huippuasiantuntijoiden ja ravitsemustieteen opiskelijoiden kanssa. Tavoitteena on auttaa lapsiperheitä tekemään terveellisiä valintoja ja vauhdittaa ruokatuotannon tuote- ja viestintäinnovaatioita.

Kassakasvikset-kokeilu laajenee

Kasvisten käytön S-ryhmä uskoo lisääntyvän, kun kauppaan saadaan lisää helppoja kasvistuotteita, esimerkiksi käyttövalmiita napostelupaletteja täynnä valmiiksi kuorittuja ja paloiteltuja kasviksia. Nyt muutamassa kaupassa kokeilussa olevaa Kassakasvikset-kokeilua kehitetään. Kokeilussa kassojen läheisyyteen on karkkien sijasta sijoitettu valmiiksi pilkottuja kasviksia ja hedelmiä.

Uusia kalatuotteita ja hyviä välipaloja tarvitaan enemmän. Luvassa on entistä kiinnostavampia terveellisiä reseptejä myös täällä Yhteishyvässä.

Herkkukin pitäisi oikeastaan määritellä uudelleen. Mitä jos herkullinen ei tarkoittaisikaan jotain rasvaista ja sokeripitoista vaan jotain ravitsemuksellisesti hyvää ja maukasta?

Valmisruoan käytöstä S-ryhmä haluaa riisua syyllisyyden. Tarjolla on jo nyt monia perheiden ruokapöytiin sopivia vaihtoehtoja, ja S-ryhmä kannustaa ruoanvalmistajia luomaan uusia.

Tärkeää on myös tehdä terveellisistä vaihtoehdoista innostavia. S-ryhmä haluaa synnyttää Haluun ton! -ilmiön. Terveellisten ruokien pakkaukset voisivat näyttää houkuttelevimmilta kuin nyt. S-ryhmä lupaa tuoda ne ruokakaupassa hyvin esille.

"Tarvitaan lisää terveellisiä vaihtoehtoja, jotka maistuvat hyvältä, houkuttelevat ostajaa ja ovat edullisia. Yhtälöä voidaan ratkoa kehittämällä tuotteita ja valikoimia sekä synnyttämällä oivalluksen iloa lasten ja vanhempien välillä", kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu SOK:sta sanoo.

Uusi sukupolvi pääsee retkelle kauppaan.

Esimerkki ihan uudenlaisesta tekemisestä on Retki kauppaan. Sen idea on tarjota koululaisille mahdollisuus tutkia sitä, mistä ruoka tulee ja miten kauppa voi toimia paremmin juuri lasten vinkkelistä.

"Meille on kasvamassa uusi sukupolvi. Yksi kesällä julkaisemamme Ruokamanifestin kantavista teemoista on: Rakasta ruokaasi, tunne se. Lasten kautta se on mitä hedelmällisintä tehdä todeksi", Ilkka Alarotu sanoo.

Lapsiin liittyvät myös satokausiajatteluun kannustavat Ässäkokkikurssit. S-ryhmä järjestää ensi vuonnakin Marttojen kanssa yli sata kurssia. Kurssit on tarkoitettu 8–12-vuotiaille ja niitä pidetään ympäri Suomen.

Lue lisää

Katso helppoja ja terveellisiä reseptejä lasten makuun >>

Lisää aiheesta