Tavoitteisiin on kirjattu niin ikään vastuullinen hankinta, samoin se, että yhtiö pyrkii tarjoamaan kuluttajille yhä enemmän kasvipohjaisia vaihtoehtoja.
”Olemme ruoka-alan yhtiö, joten juuri ruokahävikin taklaaminen ja kasvipohjaisuuden lisääminen nähdään meillä tärkeäksi”, kertoo Oy Karl Fazer Ab:n vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa.
Fazerin ravintoloissa järjestetään hävikkikampanjoita, joiden tarkoituksena on jakaa tietoisuutta siitä, mitä hävikki tarkoittaa. Hävikin vähentämiseksi tehdään yhteistyötä koko arvoketjun kanssa. Keinoja on Elomaan mukaan paljon.
”Voimme hyvin käyttää esimerkiksi muotopuolia paprikoita. Asiakkaiden kanssa yhdessä voimme optimoida, paljonko esimerkiksi kaupassa tarvitaan leipää, ettei syntyisi hävikkiä. Erikokoisille kotitalouksille meillä on tarjolla erilaisia pakkauskokoja.”
Myös kasvisten suosiminen on ilmastoteko. Elomaan mukaan Fazerin ravintoloissa on lisätty kasvisvaihtoehtoehtojen määrää systemaattisesti, ja uusia kasvipohjaisia tuotteita kehitetään jatkuvasti. Vuonna 2017 Fazer perusti uuden liiketoiminta-alueen ja osti kaura-alaan erikoistuneen, Yosa-brändistään tunnetun Bioferme-yhtiön. Kotimaisesta kaurasta valmistettavia Fazer Yosa -tuotteita on jo kymmeniä. Tuoteperheen uusin tulokas on maitohappobakteereja sisältävä Fazer Yosa Kaurajäätelö, jonka idea syntyi yhtiön sisäisessä innovaatiokilpailussa.
”Jos me ihmiset ollaan huolellisia, tehdään järkeviä valintoja ja mietitään mitä syödään, sillä on hirveän iso merkitys ilmastonmuutoksen kannalta”, Elomaa toteaa.