”Täytyy tulla sellainen tunne, että tässä on jotain tosi kiinnostavaa ja innostavaa. En tykkää kierrellä enkä kaarrella tai puhua pehmeitä. Suoraan asiaan rakkaudella ja tunteella”, Finlaysonin luova johtaja Jukka Kurttila linjaa ohjelmassa tuomarointinsa perimmäistä olemusta.
S-ryhmän Sampo Päällysaho tarkastelee asiaa kaupan näkökulmasta.
”Mulle on tärkeää, että tuodaan sellaisia tuotteita kaupan hyllylle, joissa hintapiste on kohdallaan ja jotka erottuvat siellä kaupan hyllyssä”, hän pohtii.
Tuotantokauden ensimmäisessä jaksossa jatkopaikkaa ruokainnovaatioillaan tavoittelevat mm. seuraavat kilpailijat:
- Elintarviketieteilijä Pauliina Piuhola (Mäski Oy) tuo maisteltavaksi mäskistä ja siemenistä kuivapaistettuja keksejä.
- Elintarvikeinsinööri Juhani Määttänen (Leipomo Rosten Oy) uskoo hävikkigranolaansa ja kerää kehuja sekä esiintymisestään että innostuksestaan.
- Ruoan markkinoinnin parissa työskentelevä Jari Karlsson (Green Food Innovations Oy) sai inspiraation vaimoltaan ja pyrkii tekemään arjesta hivenen maistuvampaa.
- Turkulainen Mitja Jakonen (Lapin Maria Oy) on luonut intohimolla Kesytön-kefiirijuomien sarjan. Maku on tuomariston mieleen.
- Viime kaudella finaalista rannalle jäänyt Eetu Patronen (Herkkä Snacks Oy) luottaa savolaiseen hulluuteensa ja soijattomaan tofuunsa, joka valmistetaan härkäpavusta ja voidaan jäljittää kotimaiselle tilalle.
- 25-vuotias cateringyrittäjä Erika Poussa (Bakerika Oy) kertoo leipomisen olevan hänelle kaikki kaikessa. Hänen suklaakeksinsä maistuvatkin tuomaristolle, mutta riittääkö se jatkopaikkaan?