Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Menestysresepti Backstage: Martti Paatela ei usko ennen kuin itse kokeilee

Teksti:
Minna Perovuo
Kuvat:
Ässästudio, Sari Soininen
Julkaistu: 16.1.2024
|
Muokattu: 16.1.2024
Kilpailijoiden viimeisenä viikkotehtävä on luoda 30 sekunnin mainosfilmi tuotteelleen. Rebl Lankku -leivän kehittäjä Martti Paatela kokee tehtävän isoimmaksi haasteeksi kuluttajien ennakkoluulon kasvipohjaisten ruokien mausta.

”Miten päästään pahvin makuisen, poskettoman kokoisen ennakkokäsityksen yli uskottavasti?”, Paatela pohtii.

Hän on saanut kisan aikana usein palautetta siitä, että ideat ovat liian korkealentoisia.

Paatela päätyy tiiminsä kanssa tekemään mainoksen, jossa kuvallisesti herkutellaan täytetyn eväsleivän maulla. Kaikkien kilpailijoiden mainokset on nähtävissä Katsomossa.

Tuomaristo piti näkemästään.

”Ostokiinnostukseni heräsi. Nyt on tärkeintä, että en pety”, sanoo päätuomari Jyrki Sukula ja painottaa, että leivän on maistuttava yhtä hyvältä kuin mainos lupaa.

Menestysresepti Backstage-haastattelussa Paatela kertoo, että päätös mainosvideon lopullisesta sisällöstä tehtiin vain 50 minuuttia ennen määräaikaa. Työpöydällä oli ollut aivan erilainen versio mainoksesta.

”Olimme tehneet monta pitkää päivää töitä ja lopulta jätimme 90% kuvatusta materiaalista pois.”

Riski kannatti ja Paatela nappasi tehtävästä 19 pistettä.

Kilpailun ollessa viime metreillä, Paatela myöntää ajanjakson olleen raskas. Tuotekehitys on ollut yllättävän vaikeaa ja matkan varrella on tullut muutoksia niin ihmissuhteisiin kuin työrooliin.

”Helpompi olisi vastata siihen, mitä ei ole mennyt uusiksi”, Paatela toteaa intensiivisestä vuodesta.

Katso Menestysresepti Backstage-haastattelusta miten Martti kokee fyysikon taustansa olevan etu ruokabisneksessä.

Menestysresepti Backstage: